شورای شهر مشهد به تصویب رساند

پاداش ۲۰۰ میلیونی برای افشاگران فساد

شورای شهر مشهد در سومین دستور کار خود نیز لایحه آیین نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد را به تصویب رساند.

اعطای هر گونه پاداش آخر سال ممنوع شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  شورای شهر مشهد در سومین دستور کار خود نیز لایحه آیین نامه حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان مفاسد اداری در شهرداری مشهد را به تصویب رساند.
بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا در حاشیه صحن علنی درباره جزئیات این آیین نامه گفت: یکی از گلایه های شهروندان در همه ادوار، فسادی بوده که در مجموعه شهرداری به ویژه در بخش شهرسازی در قالب رشوه وجود داشته است، این آیین نامه یک حمایت از گزارشگر فساد را ایجاد می کند که هم کارش تسریع می شود و هم با گزارش فساد ۲۰ درصد از منابع مکتسبه ای که ایجاد می شود به فردی که این فساد را گزارش کند، پرداخت می شود.

وی افزود: پیش بینی کردیم سقف این پاداش ۲۰۰ میلیون تومان باشد، همچنین کارمندانی که فساد را گزارش کنند ضمن ارتقای شغلی، دو ماه حقوق و پاداش را به صورت کامل دریافت می کنند یا شهرداری تسهیلاتی را در اختیار آن ها قرار می دهد. وی تصریح کرد: در بررسی هایی که داشتیم اولین شهرداری و شورای شهری هستیم که این آیین نامه را به تصویب رسانده است و سابقه دیگری پیدا نکردیم.

وی افزود: بعد از این که ثبت فساد انجام می شود دبیرخانه به دو مرجع حراست و بازرسی، این گزارش را در قالب یک کد و نه نام اشخاص ارسال می کند، این گزارش محرمانه است و اگر صحت آن تایید شد، اعلام کننده از این حمایت ها برخوردار می شود، ما اصلا نمی دانیم چه کسی گزارش را مطرح می کند، برای ما موضوع مهم این است که گزارش ارسال شده را بررسی کنیم تا اگر فسادی رخ داده با آن برخورد شود.

گندمی اظهار کرد: اگر پیمانکاران هم چنین مواردی را مشاهده و اعلام کردند در واگذاری کارها بر اساس قانون برای آن ها تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد، پیمانکارانی هم که ثابت شود کار آن ها فرایند خلافی دارد، در فهرست سیاه قرار می گیرند و محرومیت برای آن ها در نظر گرفته می شود.

وی با بیان این که دبیرخانه این موضوع در شورای شهر مستقر شده است، افزود: ریاست تیمی که در کمیسیون درباره گزارش های وصولی تصمیم می گیرد با شهردار است. وی در پاسخ به این سوال که اگر در فرایند بررسی گزارش، تخلف و فساد محرز شود آیا به دستگاه قضایی هم ارسال می شود، گفت: اگر تخلف و فساد فرد مشخص شد آن قسمت که مربوط به شهرداری است با آن برخورد می شود و بحث اخراج و ارجاع به سیستم قضایی وجود دارد.

موحدی زاده نایب رئیس شورای شهر مشهد نیز در حاشیه این جلسه درباره این آیین نامه گفت: هدف از این آیین نامه، این است که اگر در جایی شهروندان احساس کنند فسادی در سیستم اداری وجود دارد بتوانند آن را به مراجع خاص گزارش کنند، ضمن این که گزارش ها باید مستند باشد چرا که اگر مستند نباشد، طرف می تواند اعاده حیثیت کند و در آیین نامه تمام نکات پیش بینی شده است.

Share