پس از تصویب در شورای نامگذاری

نامگذاری خیابانی به نام استاد اکبر اکسیر در بندر آستارا

حسن رستم زاد فرماندار آستارا از نامگذاری خیابانی به نام اکبر اکسیر پدر شعر فرانو ایران در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسن رستم زاد در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا با اشاره به لزوم قدردانی و ارج نهادن به تلاش های نام آوران فرهنگ و هنر این دیار گفت: مفاخر فرهنگی و هنری هر جامعه از سرمایه های اجتماعی آن منطقه بوده و لزوم پاسداشت و قدردانی از زحمات آنان یک اولویت در حوزه فرهنگ است.

فرماندار آستارا شهرستان آستارا را دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی دانست و بیان کرد: آستارا مهد فرهنگ و ادب بوده و از قدیم مفاخر ادبی و هنری این شهرستان زبانزد مردم کشور است.

رستم زاد ادامه داد: به پاس دهها سال فعالیت ادبی اکبر اکسیر، بنیان گذار سبک شعر فرانو و کسب نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از هفت گیلانی دریافت کننده این نشان و با پیشنهاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان و پیگیری شهرداری و شورای اسلامی آستارا نامگذاری خیابانی در این شهرستان به نام ایشان در دستور کار قرار داده و امروز در شورای نامگذاری مصوب شد.

کامبیز لقمانی معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار این شهرستان نیز در این خصوص به خبرنگار دیارمیرزا گفت: پس از طرح این موضوع امروز در شورای نامگذاری شهرستان با اکثریت آرا نامگذاری خیابانی جدیدالاحداث به نام اکبر اکسیر واقع در جنب پل مرداب آستارا تا پل کشاورز در این شورا تصویب شد و پس از تایید در کمیته تطبیق و شورای نظارت بر نامگذاری معابر با همکاری شهرداری عملیاتی می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستارا نیز با اشاره به پیشنهاد این اداره در نامگذاری خیابانی به نام اکبر اکسیر در آستارا گفت: اکسیر شخصیت جریان سازی در حوزه ادبیات معاصر است و استادان و محققان ادبیات فارسی در باب سبک شعر ابداعی وی تدریس و تحقیق می‌کنند و باید قدر هنرمندان در قید حیات را دانست.

شاپور تشرینی اعطای نشان درجه یک هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اکسیر به عنوان اولین آستارایی در این حوزه را یک افتخار برای این شهرستان دانست و گفت: این گواهینامه معادل مدرک دکتری است و تاکنون هفت هنرمند گیلانی در رشته های سینما، تئاتر، موسیقی، شعر و خوشنویسی موفق به دریافت این نشان بوده اند و اکبر اکسیر به عنوان یکی از شاعران ابداع‌گر این حوزه با ایجاد سبکی به نام “فرانو” شاخه ای جدید از شعر نو را معرفی کرده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا با اشاره به دیگر مصوبه شورای نامگذاری در حوزه فرهنگ و هنر گفت: نامگذاری پارکی واقع در خیابان خرمشهر این شهرستان به نام پارک فرهنگ نیز از مصوبات امروز شورای نامگذاری شهرستان آستارا بود و این شهرستان به عنوان شهرستان های فعال در حوزه فرهنگ و هنر همواره تلاش‌ها و زحمات نام آوران این عرصه را ارج می نهد.

به گزارش دیار میرزا، اکبر اکسیر متولد ۱۳۳۲ در آستارا -شاعر، آموزگار بازنشسته زبان و ادبیات فارسی، گرافیست، طنزپرداز معاصر ایرانی و صاحب نظریه شعر فرانو است و طراح آرم سازمان خصوصی سازی کشور، آرم دانشگاه علوم پزشکی گیلان و آرم کارخانه صنعتی جنرال می‌باشد و مجموعه شعرهای در سوگ سپیداران، بفرمایید بنشینید صندلی عزیز، زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند، پسته لال سکوت دندان شکن است، ملخ‌های حاصلخیز، مالاریا، ما کو تا اونا شیم و من هارا شورا هارا از آثار اوست.

Share