معاون وزیر ورزش و جوانان در رشت:

میانگین بالای نرخ طلاق در گیلان | وجود مشکل فرهنگی در میان جوانان در زمینه ازدواج

معاون وزیر ورزش از تشکیل مجمع خیرین ازدواج خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد که پیش بینی می شود امسال به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدمهدی تندگویان پیش از ظهر پنجشنبه در سومین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان گیلان که در سالن اجتماعات استانداری این استان برگزار شد با اشاره به اینکه این جلسات برای شناسایی دغدغه‌های موجود در حوزه جوانان در سطح استان‌ها برگزار می شود، اظهار کرد: ارائه آمارها به معنی زیر سوال بردن و به چالش کشیدن مدیران نیست.

وی با بیان اینکه در ساماندهی امور جوانان تنها وزارت ورزش متولی نیست، افزود: بسیاری از لایحه‌ها بخش عظیمی از جمعیت را در برمی گیرد که وزارت ورزش به تنهایی نمی تواند در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد و نیازمند تشکیل ستاد برای جلب همکاری و همدلی همه دستگاه‌های عضو هستیم.

میانگین بالای نرخ طلاق در گیلان

معاون وزیر در ادامه با اشاره به اینکه در صورت بروز بحران تمامی دستگاه‌ها مسئول هستند، گفت: طلاق یک مسئله فراگیر در کشور و به عنوان یک آسیب جدی تلقی می شود که متاسفانه استان گیلان در این حوزه آمار بالایی داشته و از میانیگن کشوری نیز بالاتر است.

وی با بیان اینکه در کشور مجمع خیرین ازدواج برای نخستین بار شکل گرفته است، تصریح کرد: سال‌های گذشته خیرین در حوزه مدرسه سازی و بهداشت و درمان فعال بوده اند اما در حوزه ازدواج چنین مجمعی وجود نداشت که خوشبختانه راه‌اندازی شد.

تندگویان با اشاره به اینکه باید از تسهیلات دولتی برای کمک به تسهیل ازدواج جوانان استفاده کنیم، بیان کرد: در استان گیلان با توجه به آمار بالای طلاق نباید منتظر تصمیمات کشوری باشیم بلکه باید از ظرفیت‌های داخلی برای کاهش این آمار استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در استان گیلان باید مصوبات در این حوزه در اختیار مجمع خیران قرار گیرد تا اقدامات لازم از سوی ‌آنها انجام شود، افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای حل مشکلات موجود در زمینه پرداخت وام ازدواج از سوی دولت انجام شده است.

وجود مشکل فرهنگی در میان جوانان در زمینه ازدواج

معاون وزیر ورزش با اشاره به وضعیت خوب استان گیلان در زمینه پرداخت وام ازدواج، گفت: در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور پرداخت شده که امسال پیش بینی می شود این میزان به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد و گیلان استان اول در اخذ وام است.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه جوانان ما در زمینه ازدواج دچار مشکل فرهنگی شده‌ و تعهدپذیر نیستند، افزود: باید برای حل این مشکل اقدامات و برنامه‌های فرهنگی مناسب انجام شود. پرداخت تسهیلات به کاهش طلاق یا افزایش ازدواج کمکی نمی کند ابتدا باید تلاش کنیم ازدواج غلطی انجام نشود که این مشکل به دلیل عدم شناخت در میان جوانان به وجود می آید.

تندگویان با اشاره به اینکه بیشتر طلاق‌ها در همان یکسال اول ازدواج انجام می شود، تأکید کرد: می توان با بهره‌گیری از ظرفیت خیران و برنامه ریزی درست در زمینه حل این مشکل گام برداریم.

وی در ادامه گیلان را جزو پنج استان برتر کشور در حوزه جوانان دانست و اظهار کرد: در حوزه کسب و کار روستایی و کارآفرینی نیز اتفاقات خوبی در سطح کشور رخ داده است. البته باید یادآور شویم که وزارت ورزش تنها دستگاه مسئول در حوزه اشتغالزایی برای جوانان نیست اما با تغییر نگرش و با کمک دستگاه‌ها در این حوزه فعالیت می کند.

معاون وزیر با تأکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های جوانان به منظور اشتغالزایی، افزود: نباید جوانان را درگیر دریافت و پرداخت تسهیلات کنیم. یکی از طرح‌هایی که در زمینه اشتغالزایی انجام می شود راه اندازی تشکلی است که این طرح به صورت پایلوت در استان گیلان اجرا می شود.

Share