تاکید استاندار گیلان در گردهمایی شهرداران و روسای شوراها؛

مانعی برای توسعه استان وجود ندارد | مردم عملکرد شما را رصد و قضاوت می‌کنند

استاندار گیلان گفت: شهرداران استان باید با نگاه اقتصاد پویا، فعالانه و مبتنی بر طرح های سرمایه گذاری مفید در جهت افزایش درآمد شهری تلاش کنند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع صبح امروز در گردهمایی شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهرهای استان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از چالش های کنونی در بخش مدیریت شهری موضوع بودجه شهرداری ها است و باید توجه داشت که تمرکز بر بودجه‌های دولتی نه تنها در شهرداری ها بلکه در هیچ دستگاهی جوابگو نیست(گزارش تصویری)

وی با بیان اینکه تنها با بودجه دولتی نمی‌توان توسعه پایدار را محقق نمود، تصریح کرد: دستگاه ها باید از حضور سرمایه‌گذار توانمند و تایید شده توسط نهادهای دارای صلاحیت استقبال کنند.

دکتر زارع شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از دستگاه های خدمت‌رسان با گسترده وظایف دانست و گفت: راهبرد مدیریت شهری باید بر محور بهره گیری از فرصت حضور گردشگران در استان و نیز سرمایه‌های بخش خصوصی بر مبنای سه اصل استفاده از تخصص، تدبیر و امیدبخشی، استوار باشد.

وی به ظرفیت های بسیار موجود در مناطق مختلف گیلان به منظور بهره‌گیری در بخش گردشگری و توسعه سرمایه گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند تدوین برنامه کارآمد، ذیل عنوان نقش آفرینی مدیریت شهری در توسعه گیلان است.

نماینده عالی دولت در گیلان بیان داشت: شهرداران استان باید با نگاه اقتصاد پویا، فعالانه و مبتنی بر طرح های سرمایه گذاری مفید در جهت افزایش درآمد شهری تلاش کنند .

استاندار گیلان تاکید کرد: شهرداران باید نسبت به ارتقای دانش حقوقی خود و مجموعه کارکنان شهرداری‌ها اقدام کنند و برنامه‌ ریزی ها بر مبنای برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت باشد.

دکتر زارع به وجود همدلی مثبت میان دستگاه‌های اجرایی، قضایی، امنیتی و نظارتی در گیلان اشاره کرد و گفت: با این اوصاف مانعی برای توسعه استان وجود ندارد و خوشبختانه فضای امنی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

دکتر زارع با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی حلقه واسط ارتباط مردم با مدیریت شهری هستند، افزود: شهروندان همواره عملکرد شماو مسئولان را رصد ، مورد بررسی و قضاوت قرار می دهند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع فرصت کوتاه شهرداران در مدیریت شهری به عنوان یک چالش در اجرای برنامه‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت: در عمل، با فرصت سوزی ها حقوق شهروندان تضییع می شود، بر این مبنا لازم است تا اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار همه جوانب مورد ارزیابی قرار دهند تا شهردار منتخب زمان بیشتری برای ارائه خدمات داشته باشد.

وی همچنین به برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که شب گذشته تشکیل شده اشاره کرد و گفت: در این جلسه تاکید کردم که باید آمادگی لازم برای مقابله با بحران وجود داشته باشد و از هم اکنون برای فصل پاییز و زمستان که احتمال آبگرفتگی در معابر وجود دارد، تدابیر لازم جهت جمع آوری آبهای سطحی اندیشیده شود تا خللی در آرامش شهروندان به وجود نیاید.

استاندار گیلان با اشاره به لزوم توجه به دفع بهداشتی و امحای زباله در نقاط مختلف استان افزود: دستگاه های متولی در کنار ضرورت انجام وظایف خود در حیطه مدیریت پسماند، باید نسبت به نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله به عنوان یکی از اصلی‌ترین حلقه این موضوع، اقدامات موثری داشته باشند.

وی اظهار داشت: پیگیری حل معضلات پسماند از مهم ترین وظایف شهرداران با حمایت استانداری و فرمانداران است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله هزینه‌های جاری شهرداری‌ها اضافه می شود، گفت: با عنایت به سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر توسعه متوازن شهرها، افزایش بودجه شهرداری ها از ۴۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به هزار و ۳۳۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است که این رقم رشد ۲۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

دکتر زارع با بیان اینکه مساعدت وزارت کشور و سازمان شهرداری ها از ۲۸ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۹۸ میلیارد تومان رسیده و شاهد رشد ۲۵۰ درصدی هستیم، از افزایش ۱۰۸ درصدی رقم پرداختی های سازمان امور مالیاتی از ۷۲ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ برای شهرداری های استان خبر داد.

استاندار گیلان با بیان اینکه این اعتبارات باید صرف طرح‌های اجرایی و عمرانی، جمع آوری آب‌های سطحی، ایجاد فضای سبز، درختکاری، ایجاد پارکینگ اختصاصی و عمومی شود، تأکید کرد: شهرداران باید نسبت به ارتقای دانش حقوقی خود و مجموعه کارکنان شهرداری‌ها اقدام کنند و برنامه‌ ریزی ها بر مبنای برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت باشد.

افزایش تبادل دانش و تجارب میان شهرداری های استان و نیز تقویت وحدت و هم افزایی در بین مدیران حوزه شهری از تاکیدات پایانی دکتر زارع در این گردهمایی بود.

Share