با حضور دانش آموزان گیلانی

قطر، میزبان المپیاد جهانی علوم نوجوانان ۲۰۱۹

تیم شش نفره دانش آموزی ایران برای شرکت در المپیاد جهانی علوم نوجوانان (IJSO2019) انتخاب شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تیم شش نفره دانش آموزی ایران برای شرکت در المپیاد جهانی علوم نوجوانان (IJSO2019) انتخاب شدند.

IJSO یک رقابت سالانه تیمی-فردی در علوم طبیعی بین رشته ای برای دانش آموزان دوره اول دبیرستان است که در رده سنی ۱۲-۱۵ در بخش علوم پایه شامل زیست شناسی، فیزیک، شیمی، ریاضی و نجوم در سه مرحله تستی، تشریحی و آزمایشگاهی در قالب تیم ۴ تا ۶ نفره در دسامبر (آذرماه) هر سال برگزار می گردد. این المپیاد تنها المپیاد بین المللی برای دانش آموزان دوره اول و بالتبع مهمترین مسابقه علمی برای دانش آموزان این رده سنی است که با مشارکت و نظارت علمی و دانشگاهی بیش از ۷۰ کشور در سرتاسر جهان است که هر دوره به میزبانی کشورهای مختلف برگزار می­گردد.

دینا ایزدی، رییس موسسه اندیشه های خلاق جوان آریایی که نمایندگی این مسابقات در ایران را عهده دار است در گفت و گو با دیده بان علم ایران خاطرنشان کرد: دهمین دوره المپیاد علوم نوجوانان ایران (IRJSO 2019) ابتدا با انجام چند مرحله آزمون استانی  در استان های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان و گیلان برگزار گردید. مرحله کشوری ای آزمون در ۱۵ شهریور به طور هم زمان در استان های مزبور برگزار گردید.

در نهایت، سحر جهان زاد، سها نصیری کما، پندار ربیعی رودسری، سید طاها میرخوش چهره از گیلان و ثنا شریعتمدار و پارمیدا تیموری از مشهد، برنده مدال طلا، ریحانه جبارزاده، پارسا اکبری، طه اکبری، علیرضا خوش روش چیرانی و ثمین اصغرپور از گیلان و سحرناز حسینی، مهرناز قائمی، نازنین رضوانی و حسینعلی طالبی از مشهد، برنده مدال نقره و علی آریان پور و پرنیان دباغ از مشهد و آتنا خودکار، فاطمه منصوری، پارمیدا حیدرنژاد، الینا چنگیزیان، محمدامین پوربهرام، هلیا تفضلی و بهاره اسد پور از گیلان حائز مدال برنز شدند.

به گفته ایزدی، آزمون نهایی برای انتخاب افراد اعزامی به المپیاد جهانی در ۱۹ مهرماه جاری باحضور دانش آموزان منتخب از گیلان و مشهد برگزار شد که شش نفر انتخابی تیم ایران از بین شرکت کنندگان به المپیاد جهانی علوم نوجوانان (IJSO2019) در قطر برگزار می شود اعزام خواهند شد.

گفتنی است سحر جهان زاد، سها نصیری کما و سید طاها میرخوش چهره، سه نماینده گیلانی منتخب در این المپیاد علمی خواهند بود که در دبیرستان های استعدادهای درخشان دوره اول سمپاد رشت، فرزانگان به مدیریت سرکار خانم کیهان میرزاکوچک خان رشت به مدیریت جناب آقای دکتر محمدیوسف پور موسی در حال تحصیل می باشند.

این دانش آموزان با هدایت و همراهی دکتر وحید ریاضی (مدیر دپارتمان المپیاد مرکز و برنده مدال نقره المپیاد ریاضی ملی سال ۱۳۷۹) و دیگر مدرسین المپیادی مدال دار استان گیلان از مرکز نوآوری دانش آموزی مارلیک با مدیریت و سرپرستی آقای احمد دایمی و پویان پیردیر موفق به کسب این عناوین شدند.

این رخداد جهانی که تنها المپیاد بین المللی برای دانش آموزان دوره اول می باشد در تاریخ ۱۲ تا ۲۱ آذر امسال در کشور قطر برگزار خواهد شد.

Share