مدیرکل سابق زندان‌های گیلان خبر داد:

زندان‌های گیلان فرسوده هستند | گاهی مشکلات زندانیان از مردم عادی بیشتر است

مدیرکل زندان‌های گیلان با بیان اینکه سالانه حدود ۱۹ هزار نفر به زندان‌های استان وارد می‌شوند، گفت: عدم برخورداری از درآمد پایدار و ناآشنایی با قوانین و مقررات دو عامل مهم جرم و جنایت در کل کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید حمید حسینی،‌ مدیرکل سابق زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گیلان نیز، زندان را یک واقعیت اجتماعی دانست و تصریح کرد: جرم و هنجارشکنی در همه جوامع و نظام‌های حقوقی وجود دارد و مدینه فاضله نداریم.

وی تنبیه و مجازات مجرم و هنجارشکن را یکی از ضرورت‌های اجتماعی دانست و افزود: مجازات مجرم برای تامین و تحکیم امنیت جامعه است، اما در فرایند اجرای حبس باید به شرایط زندان و زندانی توجه داشته باشیم.

مدیرکل سابق زندان‌های گیلان با بیان اینکه زندان یک جامعه کوچک با مشکلات بزرگ است، عنوان کرد: گاهی مشکلات زندانیان از مردم عادی بیشتر است، زیرا همه نیازهای انسانی از جمله تغذیه، بهداشت و درمان، ورزش و تفریح و… در زندان وجود دارد و باید این نیازها تامین شود. همچنین افراد بزهکار دارای شخصیت‌های ترک‌خورده و غیر معمول هستند و به بازپروری و اصلاح و تربیت نیاز دارند.

حسینی با اشاره به انتقال مشکلات فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی افراد به داخل زندان، متذکر شد: کار زندان و زندان‌بانی تعطیل‌بردار نیست و در طول شبانه‌روز ادامه دارد. اگرچه زندانیان براساس احکام صادره از سوی قضات روانه زندان می‌شوند تا امنیت جامعه و شهروندان تامین شود، اما تامین امنیت زندان و زندانیان نیز برای ما اهمیت دارد.

وی زندان‌بانان را در معرض انواع و اقسام آسیب‌های جسمی و روحی دانست و تصریح کرد: اصلاح و تربیت زندانی علاوه بر اینکه امنیت شهروندان را تامین می‌کند، موجب بازپروری او جهت بازگشت سعادتمندانه به اجتماع می‌شود لذا زندان، خانواده و جامعه سه عامل تاثیرگذار در چرخه اصلاح و تربیت هستند.

مدیرکل سابق زندان‌های گیلان افزود: اقدامات خوبی در بخش اصلاح و تربیت زندانیان صورت می‌گیرد، اما نهادی وجود ندارد که بعد از آزادی زندانی او را تحویل بگیرد. متاسفانه خانواده‌های زندانیان نیز به شدت آسیب‌دیده هستند و ملجا ندارند لذا اگر بخواهیم کارکرد زندان یک کارکرد درست باشد نیازمند برنامه ریزی و هم‌افزایی هستیم.

حسینی تاسیسات، تجهیزات و خدمات زندان‌های گیلان را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: کار زندان‌بانی به این سه مولفه نیاز دارد و خدمات مترتب بر تاسیسات و تجهیزات است. منابع انسانی مهمترین عنصر در تشکیلات قضایی است، اما از حیث اعتباری با کمبود نیروهای متخصص در حوزه اصلاح و تربیت مواجه هستیم.

وی هزینه‌های زندان را اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار کرد: زندان‌های گیلان فرسوده هستند و مشکلات زیرساختی دارند لذا در یک برنامه کوتاه‌مدت اقدام به بهسازی زندان‌های استان در رودسر، انزلی، آستارا، تالش، حویق و رودبار کردیم. همچنین توانستیم پایه بودجه‌ای اداره‌کل زندان‌های گیلان را تقویت کنیم.

مدیرکل سابق زندان‌های گیلان بر لزوم توسعه نیروی انسانی سازمان زندان‌ها تاکید کرد و یادآور شد: از حیث منابع انسانی در سازمان زندان‌ها قوی هستیم و همکارانی تحصیلکرده و توانمند داریم.

حسینی احداث زندان ضیابر، راه‌اندازی بند نسوان در شهرستان‌ها و تصفیه فاضلاب زندان‌ها را از دیگر اقدامات دانست و عنوان کرد: طرح بهسازی، تجمیع و ساماندهی زندان‌های استان در قالب ۵ مرکز متمرکز در دستور کار قرار دارد.

Share