فرماندار صومعه سرا مطرح کرد:

دیدگاههای محلی و منطقه‌ای مانع سرمایه‌گذاری در حوزه آب‌بندان‌های صومعه‌سرا

فرماندار صومعه سرا با تاکید بر تمهید مقدمات در خصوص جذب سرمایه گذار بومی و غیربومی تصریح کرد: تنش های اجتماعی که در خصوص واگذاری آب بندان ها وجود دارد باید مدیریت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه ساماندهی آب بندان ها به ریاست سیدجلال سیدمحمدی فرماندار صومعه سرا برگزار شد.

سیدمحمدی در این جلسه با بیان اینکه صومعه سرا با داشتن ۳۰۳پهنه آب بندان از ظرفیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: صومعه سرا دارای بیشترین تعداد آب بندان در سطح استان است.

وی بر اهمیت استفاده از ظرفیت آب بندان ها در شهرستان تاکید کرد و افزود: آب بندان ها ظرفیت بزرگی است و در استان تاکید بیشتری بر صومعه سرا در خصوص بهره گیری و استفاده بهینه از آب بندان ها است.

سیدمحمدی با بیان اینکه متاسفانه در خصوص جذب سرمایه گذار و استفاده از این ظرفیت در شهرستان برنامه ریزی مناسبی نکرده ایم، خاطرنشان کرد: وجود ۴۰متقاضی استفاده از این توان برای شهرستان می تواند یک فرصت باشد که متاسفانه با دیدگاههای محلی و منطقه ای روبه رو هستیم که در برخی از نقاط مانع بهره گیری از این توان منطقه شده است.

وی با بیان اینکه در سطح استان، شهرستان هایی چون رشت، لاهیجان و شفت در این زمینه خوب عمل کرده اند، گفت: در خصوص استفاده از این ظرفیت خروجی کار در شهرستان ضعیف بوده است.

فرماندار صومعه سرا با تاکید بر تمهید مقدمات در خصوص جذب سرمایه گذار بومی و غیربومی تصریح کرد: تنش های اجتماعی که در خصوص واگذاری آب بندان ها وجود دارد باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه لازم است لیست متقاضیان آب بندان ها به بخشداران اعلام و بخشداران نسبت به رفع مشکلات و مدیریت تنش های اجتماعی به صورت مستقیم ورود کنند، گفت: باید بحث سرمایه گذاری را از دیدگاههای محلی و منطقه ای دور کنیم. سرمایه گذاری مرز نمی شناسد.

فرماندار صومعه سرا در پایان با بیان اینکه نباید با دیدگاه محلی و منطقه ای به سرمایه گذاری نگاه شود، گفت: از طرح های خوب در خصوص آب بندان ها حمایت می کنیم.

در ادامه توفیقی معاون عمرانی فرمانداری با بیان اینکه وجود ۳۰۳پهنه آب بندان در شهرستان یک پتانسیل و فرصت محسوب می شود، اظهار کرد: تاکید استاندار محترم گیلان بر استفاده از این پتانسیل در شهرستان ها در راستای ایجاد اشتغال است.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت این موضوع و تاکید فرماندار محترم جلسه ساماندهی رودخانه ها و ساماندهی آب بندان ها به صورت ویژه و تفکیک برگزار می شود، افزود: سرمایه گذاری در زمینه آب بندان ها ایجاد اشتغال، رونق گردشگری و… را بدنبال دارد.

توفیقی با بیان اینکه متقاضیان زیادی در خصوص سرمایه گذاری در خصوص آب بندان ها مراجعه می کنند، تصریح کرد: باید برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و …شرایط را برای متقاضیان و جذب سرمایه گذاران مهیا کنیم.

وی تعاونی دهیاران، دهیاران، شوراها را در اولویت این واگذاری دانست و عنوان کرد: در صورت نبود سرمایه گذار بومی از سرمایه گذار خارج از منطقه نیز باید حمایت شود.

توفیقی با بیان اینکه یکی از عمده ترین مشکلات در خصوص واگذاری آب بندان ها تنش اجتماعی است، اضافه کرد: فلسفه وجودی آب بندان ذخیره سازی و بهره گیری از آن برای آبیاری اراضی شالیزاری است. مردم نگران هستند که با واگذاری آب بندان ها، اراضی دچار کم آبی شوند و میزان ذخیره آب کاهش یابد در صورتی که اینگونه نخواهد بود؛ چرا که یکی ازتعهدات واگذاری در خصوص آبیاری مزارع و تامین آب روستا است در غیر اینصورت مطمئنا برخورد خواهد شد.

Share