«علی صوفی» با اشاره به انتخابات 98:

خاتمی گفت که نیازی نیست حتما لیست بدهیم | دیگر مثل سال ۹۴ فراخوان نمی‌دهیم

ممکن است سازوکارهایی پیش بینی و نظر خود را غالب کنند؛ اما آنچه تا الان آقای خاتمی تأکید دارند، این است که لیست باید صد در صد اصلاح طلبانه باشد و این نیازمند این است که نامزدهای صد در صد اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شوند؛ بنابراین، مثل سال ۹۴ دیگر فراخوان معنا نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، با اینکه نزدیک به چهار ماه دیگر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود، در اردوگاه دو جناح سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان آن گونه که باید و شاید تحرکات انتخاباتی نمایان نیست و تقریبا هنوز تکلیف سازوکارهای انتخاباتی هر دو جناح و چگونگی فعالیت های انتخاباتی شان مشخص نشده است.

 عده ای از کارشناسان سیاسی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را علت اصلی این سوت و کوری می دانند و عده دیگر نیز چالش های بین المللی ایران را مزید بر علت عنوان می کنند. برخی هم عدم تحقق خواسته های مردمی از جناح های سیاسی را دلیل این موضوع می دانند. به همین منظور با شخصیت های سیاسی و حزبی وارد گفت و گو شدیم تا علت را جویا شویم.

«علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات است که در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که از شوراهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در جناح دوم خرداد محسوب می شود، عضویت دارد و در عین حال دبیرکلی حزب پیشرو اصلاحات که متشکل از وزرای دولت اصلاحات همچون احمد خرم و مرتضی حاجی است، نیز عهده دار است.

صوفی نیز تأکید دارد، شرایط کشور قابل پیش بینی نیست و یک مقدار فضا از نظر مردمی سرد است.

 فضای انتخابات نسبت به گذشته خیلی سرد است

وی افزود: اکنون طبیعتا باید آرام آرام شوق انتخابات و فعالیت ها دیده شود؛ اما متأسفانه دیده نمی‌ شود و مقداری از سوی مردم بی رغبتی احساس می شود، ولی همین حالت بیشتر از مردم در بین جریانات سیاسی احساس می شود.

وزیر دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان همیشه باید منتظر باشند، پس از تأیید صلاحیت ها چه چیزی در سبدشان می ماند تا بتوانند فعالیت کنند؛ بنابراین، فضای انتخابات نسبت به گذشته خیلی سرد است.

صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح طلبان همچون سال ۹۴ با جریان حامی دولت و اعتدالگرایان ائتلاف می کند یا خیر، گفت: معلوم نیست، چون نظریات مختلف است و هنوز استراتژی دقیقی عنوان نشده است و باید مشخص شود، آیا اصلاح طلبان همچون روال گذشته بنا دارند در هر شرایطی لیست بدهند یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد اصلاح طلبان در هر شرایطی لیست بدهند و بخواهند همچون سال ۹۴ به هر قیمتی کرسی را از طرف مقابل بگیرند، طبیعی است به سمت ائتلاف با حامیان دولت بروند؛ اما اگر راهبرد اصلاح طلبان این نباشد و بخواهند فقط با کاندیدای شاخص خود به میدان بیایند ائتلافی با حامیان دولت و اعتدالگرایان در کار نخواهد بود.

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان تأکید کرد: نظر غالب در اردوگاه اصلاح طلبان این است که کاندیدایی را در لیست بگذارند که پای تعهدات خود بایستند و بی جهت برای نامزدهایی که اصلاح طلب بودن آنان محرز نیست، هزینه اضافی پرداخت نکنند.

سال ۹۴ فقط بنا بر این بود که کرسی های مجلس از دست تندروها گرفته شود

صوفی افزود: روالی که در گذشته وجود داشت این بود که اصلاج طلبان بنا داشتند قدرت را از دست تندروها بگیرند و با همین راهبرد در انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ شرکت کردند و طبیعی بود، با این رویکرد هدف فقط گرفتن کرسی ها از تندروها بود و خیلی مهم نبود که کرسی ها به دست چه کسانی بیفتد.

وی تأکید کرد: وقتی اصلاح طلبان بخواهند در مقابل مردم پاسخگو باشند، باید کاندیدای آنان صد در صد اصلاح طلبان باشد و در این صورت با هیچ گروه دیگری ائتلاف هم نخواهند کرد.

اصلاح طلبان به دنبال یک لیست صد در صد اصلاح طلب هستند

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات با بیان اینکه این سخن که عده‌ای از اکنون بگویند، اصلاح طلبان لیست نمی دهند، گزینه ای مردود است، تصریح کرد: به احتمال زیاد اصلاح طلبان به دنبال یک لیست صد در صد اصلاح طلب باشند.

صوفی تأکید کرد: آخرین نظر آقای خاتمی، تأکید صد در صدی بر مشارکت بود، ولی تأکید کردند که نیاز نیست همان جا لیست بدهیم؛ به عبارتی گفتند باید ببینیم آیا اصلاح طلب شاخص قابل اتکا می ماند که لیستی ارائه دهند یا خیر.

وی در پاسخ به این که یعنی این بار مثل دفعه قبل نیست که آقای خاتمی هر لیستی را تأیید کند، گفت: بله؛ البته شاید جریاناتی اعتقاد داشته باشند که باید مثل گذشته وارد صحنه شویم و ممکن است ساز و کارهایی را پیش بینی و نظر خود را غالب کنند؛ اما آنچه تا الان آقای خاتمی تأکید دارند این است، لیست باید صد در صد اصلاح طلبانه باشد و این نیازمند این است که نامزدهای صد در صد اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شوند؛ بنابراین، مثل سال ۹۴ دیگر فراخوان معنا نخواهد داشت.

وزیر دولت اصلاحات یادآور شد: در سال ۹۴ وقتی بیشتر اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند، فراخوانی داده شد و از بین افرادی که اعلام آمادگی کردند لیست سی نفره‌ای را در تهران ارائه دادیم و حتی اصولگرایان معتدل را در لیست قرار گرفتند؛ اما به نظر نمی آید که اصلاح طلبان بخواهند مسیر سال ۹۴ را ادامه دهند.

Share