ائتلاف سعودی متحمل بالغ بر ۵۰۰ کشته و زخمی شد

جزئیات عملیات غافلگیرکننده “نصرمن‌الله”

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که سرنوشت اسرای عربستانی و کشته‌های عملیات “نصر من الله” تنها در جریان مذاکرات آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از المیادین، یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن در مصاحبه‌ای گفت که ارتش یمن تنها تعدادی از اسامی این اسرا را ارائه می‌دهد نه اسامی کل آن‌ها.

وی افزود: یمن تمایلی برای افشای جزئیات و سرنوشت این افراد ندارد و افشای سرنوشت و حتی تعداد دقیق کشته‌ها و مجروحان سعودی عملیات نصر من الله در مذاکرات مشخص خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که هیچ تصویری از اسرای مذکور منتشر نخواهد شد.

عملیات نصر من الله که بزرگترین عملیات ارتش یمن علیه عربستان است از چند ماه گذشته آغاز شده و اوج این عملیات طی ۷۲ ساعت قبل بوده است. در جریان این عملیات سه تیپ ارتش عربستان محاصره و هزاران تن کشته و زخمی شدند.

سخنگوی ارتش یمن هم‌چنین در یک کنفرانس خبری گفت: عملیات “نصر من الله” در نوع خود یک عملیات منحصر به فرد از لحاظ برنامه‌ریزی، حجم، تعداد نیرو و مساحت جغرافیایی بود که از ۲۵ اوت ۲۰۱۹ در محورهای جبهه‌های نجران آغاز شد.

وی ادامه داد: این عملیات بزرگترین عملیات علیه دشمن از آغاز است که به لطف و یاری خدا و با حضور شمار زیادی از نیروهای یمنی که از روحیه‌عالی و آمادگی بالا برخوردار بودند و با عنصر غافلگیری دشمن صورت گرفت. هم‌چنین نیروهای همکار ما در داخل صفوف دشمن نقش مهمی را در این پیروزی ایفا کردند و یکی از عوامل موفقت عملیات به حساب می‌آیند. در این عملیات یگان‌های مختلفی از نیروهای مسلح در مسیرهای موازی با ماموریت‌های متعدد حضور داشتند که از بارزترین آنها نیروهای موشکی ارتش یمن بودند که پایگاه‌های دشمن و تجمعات آنها در محورهای نجران، عسیر و جیزان را هدف گرفتند. پس از عملیات موشکی، عملیات نصر من الله آغاز شد. نیروهای هوایی با رویارویی موفق با جنگنده‌ها و بالگردهای دشمن، هواپیماهای آنها را ناچار به ترک منطقه عملیات کردند. در این عملیات از سامانه‌های دفاع هوایی جدید استفاده شد و نیروهای مسلح موفق شدند ظرف ۲۴ ساعت حرکت هواپیماهای نیروی هوایی دشمن را فلج کنند.

یحیی سریع افزود: یگان‌های مختلف ارتش یمن با هدف‌گیری‌های گسترده مقدمات این عملیات را فراهم کردند و به اهداف بزرگی دست یافتند. شمار عملیات نیروهای موشکی ارتش در مرحله اول ۹ عملیات بود و با ۱۰ موشک بالستیک فرودگان جیزان هدف قرار گرفتند.

وی ادامه داد: نیروهای هوایی ما ضربات پیایی را علیه اهداف دشمن صورت دادند که به برهم خوردن صفوف دشمن و شکست نقشه‌های آنها انجامید.

این سخنگو ادامه داد: یگان مهندسی نقش مهمی در عملیات علیه دشمن داشت و ما توانستیم ۱۰ خودرو را منهدم کرده و تجمعات دشمن را هدف قرار داده و خسارت‌های شدیدی را به آنها وارد کنیم. از مهمترین نتایج این عملیات محاصره دشمن از تمامی محورها و سقوط سه تیپ نظامی دشمن بود. نیروهای ما مساحت جغرافیایی بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر مربع را آزاد کردند.

در این کنفرانس خبری یحیی سریع در میان اطلاعاتی که از عملیات می‌داد، تصاویر مربوط به آن را نیز پخش می‌کرد.

او افزود: تلفات دشمن در این عملیات بالغ بر ۵۰۰ کشته و زخمی بود. بیش از ۲۰۰ تن از نیروهای دشمن نیز حین فرار در حملات هوایی خود ائتلاف عربی کشته شدند. در این عملیات بیش از ۲۰۰۰ تن از نیروهای دشمن اسیر شدند که تعدادی از آنها کودک هستند. دشمن از کودکان یمنی در جبهه‌های جیزان، عسیر و نجران استفاده می‌کند. بیشتر اسرا بعد از اینکه از تمامی محورها محاصره شدند و در معرض حملات جنگنده‌های دشمن قرار گرفتند خود را تسلیم کردند.

سخنگوی ارتش یمن اظهار کرد: جنگنده‌های دشمن مانع فرار مزدوران و تسلیم شدنشان شدند و آنچه برای مزدوران و فریب‌خوردگان رخ داد یک کشتار جمعی از سوی جنگنده‌های ائتلاف بود.

یحیی سریع گفت: ادامه حملات گسترده جنگنده‌های ائتلاف عربی موجب تلفات بیشتر در میان اسرای آنها شد. این اولین باری نیست که ائتلاف عربی مرتکب جنایات و کشتارهایی از این دست در حق نیروهای مزدور خود می‌شود. جمعی از نیروهای وابسته به ائتلاف عربی خود را تسلیم نیروهای مسلح یمن کردند که کمک‌های اولیه پزشکی برای زخمی‌های آنها انجام شد و به آنها آب و غذا داده شد.

وی هم‌چنین از مصادره مقادیر زیادی سلاح و مهمات در انواع مختلف و چندین دستگاه خودروی زرهی دشمن خبر داد.

این سخنگو بیان کرد: مرحله اول عملیات با موفقیت ظرف ۷۲ ساعت انجام شد. ما از نقش ملی و مسئولانه نیروهایی که با ارتش و کمیته‌های مردمی همکاری کردند، قدردانی می‌کنیم. در مرحله اول عملیات ائتلاف متجاوز عربستان ۳۰۰ حمله را انجام داد. این عملیات میزان مهارت، قدرت و لیاقت نیروهای ما و سطح آشفتگی دشمن را نشان داد. عملیات ما در  چارچوب پاسخ مشروع به ادامه تجاوز به خاک یمن و کارشکنی عربستان در حل پرونده اسرا بود.

Share