فرماندار لاهیجان خبرداد:

تنها ۲۰درصد فاضلاب وارد تصفیه‌‍خانه لاهیجان می‌شود| اختصاص ۲۰ میلیارد تومان جهت توسعه آبفار لاهیجان

میرغضنفری اظهار داشت: با توجه به رنگی بودن آب و مستهلک بودن شبکه های آبرسانی در شهرستان لاهیجان پیشنهاد داده شد که اصلاح شبکه به میزان ۹۴کیلومتر از تبصره سه توافقی بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استفاده شوئ.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرماندار لاهیجان از تخصیص ۲۰ میلیارد تومان جهت رفع مشکل و اجرای پروژه نوسازی خط لوله کیسوم به شیخ زاهد خبر داد.

جلسه تخصصی رفع مشکلات آب و فاضلاب شهری و روستایی شهرستان لاهیجان به ریاست اسماعیل میرغضنفری و با حضور مهندس جانباز معاون وزیر نیرو و رئیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مقدم معاون عمرانی استانداری در فرمانداری شهرستان لاهیجان تشکیل شد.
در این جلسه فرماندار لاهیجان ضمن تشریح وضعیت کلی پروژه ها و امکانات آب وفاضلاب و مشکلات کنونی شهرستان لاهیجان به راهکارهای رفع مشکل کیفیت نامناسب آب دربرخی نقاط پرداخته شد.
میرغضنفری اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده مشکل خط لوله انتقال آب و فاضلاب روستایی از کیسوم به میدان شیخ زاهد با در نظر گرفتن شرایط قانونی و تخصصی و تصحیح ۷/۵ کیلومتر از ۲۱ کیلومتر این پروژه با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان ازطرف وزارت نیرو، مشکلی که سال‌ها شهرستان دچار آن بود رفع خواهد شد که این مبلغ با دستور معاون وزیر نیرو انجام وجهت انجام این پروژه به سرانجام خواهد رسید‌.
فرماندار لاهیجان با اشاره به برخورداری شهرستان لاهیجان در سال جاری از ۱۲۸میلیارد ریال اعتبارات استانی و ملی در بخش فاضلاب روستایی و شهری پیشنهاد داد: این شهرستان از اعتبارات محل صندوق توسعه و محل رفع تنش های آبی به منظور رفع مشکلات بهره مند شود.
میرغضنفری اظهار داشت: جلسه با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیران ذیربط در شهرستان لاهیجان، براساس سفرهای دوره ای معاونان وزیران انجام گرفت و در این جلسه کمبود و رنگی بودن آب بخشی هایی از شهر لاهیجان بویژه در مواقع بحران مطرح شد درحالی که آب مورد نیاز شهر لاهیجان یک صد لیتر درثانیه در شرایط عادی کم است در فصل های مهمانپذیر این میزان هم بیشتر می شود تصمیم گرفته شد که از مدل دوم تصفیه خانه رشت که در شهر سنگر قرار دارد برای رفع این مشکل استفاده شود.
وی اظهار داشت: با توجه به رنگی بودن آب و مستهلک بودن شبکه های آبرسانی در شهرستان لاهیجان پیشنهاد داده شد که اصلاح شبکه به میزان ۹۴کیلومتر از تبصره سه توافقی بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استفاده شود که بزودی با حضور معاون عمرانی استاندار گیلان جلسه ای در شهر لاهیجان در این خصوص تشکیل می شود تا در این زمینه تصمیم گیری شود.
به گفته وی پیشنهاد شد، اعتبار پنج کیلومتر توسعه شبکه از محل ماده ۱۱ استفاده شود و در باره رینگ آب شهر هم کمک شود تا مشکل رنگی شدن آب بخشی از شهر لاهیجان رفع شود.
فرماندار لاهیجان درباره فاضلاب شهرستان لاهیجان نیز گفت: لاهیجان یکی از سه شهری از مجموع ۵۲شهر استان گیلان است که دارای تصفیه خانه بزرگ فاضلاب است ولی هم اکنون ۲۰درصد فاضلاب ها وارد تصفیه خانه لاهیجان می شوند که اگر ۱۱۰میلیارد ریالی که برای این منظور در نظر گرفته شده و شش میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است و اگرصد درصد آن تخصیص پیدا کند ورودی به تصفیه خانه ۷۰درصد می رسد که ۵۰درصد حجم تصفیه خانه افزایش می یابد و برخی مناطق روستایی هم در دستور جمع آوری فاضلاب قرار می گیرند که فاضلاب های آنها وارد این تصفیه خانه شوند.
وی افزود: ۲۹هزار مشترک آب و فاضلاب روستایی در شهرستان لاهیجان وجود دارد که بیش از دو سوم آب آن از سایت شهید خوش سیرت تامین می شود که ۲۱کیلومتر خط انتقال دارد که تصمیم گرفته شد هفت و نیم کیلومتر از این مقدار با اعتبار ۲۰۰میلیارد ریال اجرایی می شود که در صورت اجرای آن بخش اعظم این مشکلات حل خواهد شد.
میرغضنفری یادآورشد: نرم برخورداری شهرستان لاهیجان از آب و فاضلاب ۸۶تا ۷۹درصد، استان ۷۵و ۸۱ و کشور ۷۹ درصد است که این آمار و اطلاعات باعث شده است که در سطح کشور به این شهرستان اجازه استفاده از اعتبار آب و فاضلاب روستایی داده نشود.

وی گفت: در الزامات بودجه امسال ۱۴ میلیارد و۵۰۰میلیون ریال از محل تملک شهرستانی و استانی اختصاص داده شد و فاضلاب روستایی هم در برنامه پنج ساله پنجم دولت قرار بود ۸درصد روستاهای کشوردارای فاضلاب بهداشتی داشته باشند که در این راستا لاهیجان یکی از دو شهرستان گیلان است که در روستای پاشاکی آن طرح فاضلاب روستایی امسال اجرایی شده است و بزودی شاهد بهره برداری کامل از آن خواهیم بود که حدود دو میلیاردنیازدارد.

Share