اظهارات جدید محمد بن سلمان:

ترامپ باید با روحانی مذاکره کند | خواهان مذاکره برای پایان جنگ یمن هستیم

ولیعهد سعودی اعلام کرده، با مایک پامپئو درباره حملات به تاسیسات پالایشگاهی آرامکو در ۱۴ سپتامبر هم‌عقیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از ایسنا، شاهزاده محمد بن سلمان در گفت‌وگو با “برنامه ۶۰ دقیقه” که از شبکه سی بی اس پخش می‌شود، گفت، با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که ادعا کرده بود حمله به تاسیسات آرامکو اقدامی از سوی ایران است، موافق است.

این مصاحبه با نورا دونل مجری سی بی اس در جده انجام گرفته است.

وی  در اظهاراتی خصمانه علیه کشورمان گفت: اگر جهان اقدامی قوی و قاطع برای بازدارندگی ایران انجام ندهد ما شاهد روند فزاینده تنش‌ها خواهیم بود که منافع جهان را تهدید می‌کنند.

محمد بن سلمان همچنین نسبت به افزایش قیمت‌های سرسام‌آور و نجومی نفت هشدار داد.

وی در عین حال گفت، راه حل سیاسی را ترجیح می‌دهد زیرا بسیار بهتر از راه حل نظامی است.

ولیعهد سعودی افزود، هرگونه جنگی بین ایران و عربستان منجر به نابودی اقتصاد جهانی می‌شود.

شاهزاده سعودی افزود:‌ دونالد ترامپ باید با حسن روحانی مذاکره و چارچوب معامله جدیدی را تدوین کند این همان چیزی است که ترامپ می‌خواهد و همه ما برای آن تلاش می‌کنیم اما ایرانی‌ها کسانی هستند که نمی‌خواهند پای میز مذاکره بنشینند.

ولیعهد عربستان اشاره کرد، حمله به آرامکو به منزله زدن به قلب عرضه نفت در جهان و نه فقط در عربستان است.

وی اضافه کرد: این حمله اقدامی احمقانه بود زیرا پنج درصد از عرضه نفت جهانی را هدف گرفت.

بن سلمان درباره سوالی مبنی بر استراتژی حمله به آرامکو ادعا کرد: حمله به تاسیسات آرامکو بدون هیچ استراتژی انجام گرفت و احمقانه بود تنها هدف استراتژیک این حمله این بود که ثابت کرد آنها با آنچه انجام دادند احمق هستند.

بن سلمان درباره این حمله به رغم اینکه عربستان اولین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان است، گفت: عربستان تقریبا به اندازه یک قاره است، کشور ما از اروپای غربی بزرگتر است، ما از همه طرف با خطرات و تهدیدات احاطه شده‌ایم از این رو تامین امنیت این مقدار از مساحت به طور کامل دشوار است، سامانه‌های دفاع هوایی، سامانه‌های پاتریوت و موشک هاوک آمریکا هیچ کدام برای انداختن پهپادها طراحی نشده‌اند.

ولیعهد سعودی درباره وضعیت یمن نیز ادعا کرد: راه حل سیاسی در این کشور آسان‌تر خواهد بود البته اگر ایران دست از حمایت حوثی‌ها بردارد.

وی دربار پرونده یمن نیز تاکید کرد: راه حل سیاسی فراهم خواهد شد، ما خواهان مذاکره برای پایان جنگ یمن هستیم و هر روز این کار را انجام می‌دهیم، تلاش می‌کنیم این مناقشه را در میدان اجرایی کنیم، اعلام انصارالله درباره آتش‌بس گامی مثبت است که مذاکرات سیاسی را کارآمدتر و جدی‌تر به سمت جلو می‌برد.

بن سلمان در پاسخ به سوالی که چرا بعد از پنج سال درگیری یک شبه امکان ادامه آتش‌بس و توقف جنگ را مطرح می‌کند، ادعا کرد: به عنوان رهبر باید هر روز خوشبین باشم اگر بدبین باشم باید مقام خود را ترک کرده و به کار دیگری بپردازم.

شاهزاده سعودی همچنین بدون اشاره‌ای به نقش خود در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی قتل او را بسیار “دردناک” توصیف کرد و مدعی شد: مسؤولان این قتل مجازات خواهند شد و عدالت در این پرونده مسیر خود را خواهد یافت.

وی مدعی شد، دستور قتل خاشقجی را صادر نکرده است.

بن سلمان افزود: این جنایتی شنیع است و من آمر قتل نبودم اما مسؤولیت آن را به طور کامل به عنوان رهبری در عربستان به خصوص که قتل را افراد دولت عربستان انجام داده‌اند، می‌پذیرم. زمانی که جنایتی در حق شهروند سعودی از سوی مسؤولان دولتی انجام می‌گیرد من باید مسؤولیت را بپذیرم.

وی خاطرنشان کرد: ترور خاشقجی اشتباه بود این امر می‌طلبد تدابیری لحاظ شوند که در آینده چنین اتفاقاتی نیفتند.

محمد بن سلمان تاکید کرد، تحقیقات درباره قتل خاشقجی ادامه دارند و زمانی که اتهامات علیه هر کسی ثابت شوند به دادگاه برده خواهند شد و هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت.

وی درباره اینکه چطور جنایت بدون اطلاع او انجام شده این گونه پاسخ داد: مردم تصور می‌کنند من می‌توانم آنچه سه میلیون کارمند دولت روزانه انجام می‌دهند را بفهمم؟ ارسال سه میلیون گزارش روزانه به یک رهبر یا مرد شماره دو دولت عربستان غیرممکن است.

شاهزاده سعودی درباره اوضاع داخلی کشورش و در رد اخباری مبنی بر وجود موضوع سرکوب زنان در عربستان گفت: این تصور برای من دردناک است زمانی که می‌بینم برخی مردم این گونه تنگ‌نظرانه نگاه می‌کنند، برایم دردناک است، امیدوارم همه به عربستان بیایند و واقعیت را ببینند، با زنان و مردان و شهروندان سعودی ملاقات کنند و خودشان قاضی شوند.

بن سلمان با توجه به محدودیت‌ها و سرکوبگری‌هایی که علیه فعالان حقوق بشری زن واداشته و همه را در بند کرده درباره آزادی فعال زن حقوقی یعنی لجین الهذلول این گونه پاسخ داد: این تصمیم به من مربوط نمی‌شود مساله به دادستان کل مربوط است و او دادستانی مستقل است!

بن سلمان در پایان درباره اشتباهاتی که در دوره گذشته داشته و درس‌هایی که می‌گیرد، گفت: حتی انبیا هم اشتباهاتی مرتکب شدند چطور انتظار دارید که ما به عنوان انسان اشتباه نکنیم؟ مساله مهم این است که ما از این اشتباهات درس بگیریم تا دیگر تکرارشان نکنیم.

Share