یادداشت/ رضا سیف پور

بهترین سرمایه گذاری در حال حاضر چیست؟

واقعیت این است که سرمایه گذاری به شدت وابسته به زمان و شرایط سیاسی – اقتصادی همان ایام است.

  • رضا سیف پور

 دکترای مدیریت کسب و کار و مدرس سوادمالی

افرادی که در مورد «سرمایه گذاری» از من سؤال می‌کنند، اغلب به دو دسته تقسیم می‌شوند. افراد زرنگ و افراد خیلی زرنگ!. مطئنم تعجب کردید اما الان توضیح خواهم داد. افراد خیلی زرنگ کسانی هستند که می‌پرسند؛ «بهترین سرمایه گذاری چیست؟» من هم پاسخ آنها را می‌دهم و آن‌ها می‌روند اما افراد خیلی زرنگ کسانی هستند که به من مراجعه می‌کنند و می‌پرسند «الان بهترین سرمایه گذاری چیست؟» من با شنیدن این سؤال خوشحال می‌شود و سعی می‌کنم که در یک برنامه ریزی منظم بیشترین کمک را به این دسته از افراد بکنم. تفاوت سؤال این دو گروه تنها در توجه به یک نکته است؛ عامل «زمان».

واقعیت این است که سرمایه گذاری به شدت وابسته به زمان و شرایط سیاسی – اقتصادی همان ایام است. به نظر من سرمایه گذاری را می‌توان از دو منظر بررسی نمود. سرمایه گذاری مادی و سرمایه گذاری معنوی. سرمایه گذاری معنوی آن سرمایه گذاری است که شما بطور مستقیم بر روی خودتان انجام می‌دهید. مثلاً «آموزش» و «مطالعه». گمان می‌کنم در شرایط فعلی و پیچیدگی‌های اقتصاد کشورمان بهترین نوع سرمایه گذاری روی خود، تلاش برای آموزش «سواد مالی» و ارتقای «هوش مالی» از طریق مطالعه کتاب‌های مفید (با رویکرد بومی) و شرکت در کارگاه‌های معتبر است اما سرمایه گذاری مادی هم به شدت وابسته به شرایط اقتصادی روز است.

سال ۹۸ را باید سال اوج «تحریم» ها، افزایش «تورم» و ادامه «رکود» بنامیم. بدیهی است در این شرایط باید به این بیاندیشیم که بهترین شیوه سرمایه گذاری در شرایط رکود، تورم و تحریم چیست؟ من سعی می‌کنم در سطور پایین نکاتی را به شما یاد آور شوم تا شما بتوانید در این شرایط بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

با توجه به بررسی وضعیت موجود به نظر می‌رسد شرایط عدم ثبات درونی، علی رغم ثبات در نرخ ارز و دلار در شش ماهه دوم سال همچنان ادامه داشته باشد و چه بسا سر باز کند و بسیار بعید به نظر می‌رسد با توجه به نرخ تورم ۴۳ درصدی و افزایش قیمت در برخی بازارهای سرمایه‌ای همچون مسکن (علی رغم کاهش معاملات) این ثبات نسبی بازار چندان تداوم داشته باشد لذا در این شرایط بهترین سرمایه گذاری مادی، سرمایه گذاری بر روی دارایی‌های واقعی است. منظور من از دارایی‌های واقعی، خرید ملک (زمین) و حتی مسکن (البته با قیمت مناسب) است، همچنین خرید دلار و انواع ارز و نیز خرید طلا و کالاهایی از این نوع. با توجه به اینکه با افزایش تورم، سود برخی از شرکت‌های بورسی نیز افزایش می‌یابد از برخی از شرکت‌های بورسی هم می‌توان به عنوان سپری در برابر تورم و افزایش سودآوری استفاده کرد با اینحال باید از مهارت کافی برای تشکیل یک پرتفوی مناسب (سبد سرمایه گذاری) برخوردار باشید. بدون برخورداری از این مهارت ممکن است در این بازار سرمایه متحمل آسیب‌هایی جدی شوید. این مهارت، یعنی مهارت تشکیل سبد مناسب سرمایه گذاری، بدون شک برای کسانی که طی سال‌های گذشته برای سرمایه گذاری روی خود، اهمیت بیشتری قائل شده بودند به راحتی و با کمی دقت حاصل می‌شود. بقیه افراد هم خوب است از مشاوره افراد آگاه و کار بلد استفاده کنند و یا با حضور در کارگاه‌های مناسب، به تدریج بر «سواد مالی» خود بیافزایند.

  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲
Share