فرماندار آستارا هشدار داد:

بام‌های سفالین آستارا در خطر نابودی | معماری قدیمی آستارا در حال منسوخ شدن است

فرماندار بندر مرزی آستارا گفت: معماری قدیمی شهرستان و بام های سفالین در خطر نابودی و در حال منسوخ شدن است و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، حسن رستم زاد در جلسه شورای بازآفرینی شهری که در سالن اجلاس فرمانداری شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد، اظهار کرد: آستارا به عنوان یک شهر مرزی به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی و یک شهر اقتصادی شناخته شده است.

وی با بیان اینکه آستارا به سمت صنعتی شدن پیش می رود، ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی بندر، راه آهن، تردد روزانه ۲ الی ۳ هزار نفر خارجی از مرز زمینی و سایر زیرساخت ها سبب شده است تا شاهد رشد سریع حریم شهری و تغییر چهره این منطقه باشیم.

رستم زاد با اشاره به اینکه آستارا نسبت به سایر شهرهای استان گیلان، زیبایی شهری خود را از دست داده است، افزود: معماری قدیمی شهرستان و بام های سفالین در خطر نابودی و در حال منسوخ شدن است و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: مرمت بافت های فرسوده، رفع معضل ترافیکی، ایجاد المان های جدید متناسب با توسعه شهر، افزایش سرانه فضای سبز و بهسازی کوچه ها و خیابان ها از مواردی است که باید مدنظر شهرداران آستارا و لوندویل قرار گیرد.

فرماندار آستارا با تأکید بر اینکه نباید بام های سفالین را با دستان خودمان نابود کنیم، خاطر نشان کرد: شهرستان آستارا از یک طرف کوه و از سوی دیگر دریا و مرز است و بیش از این جای توسعه ندارد.

وی تصریح کرد: مرمت و بازسازی بافت های فرسوده نیازمند همکاری همه دستگاه ها می باشد و باید برای آن برنامه داشته باشند.

وجود بافت های فرسوده در ۷۰ هکتار از اراضی شهری آستارا

شهردار بندر مرزی آستارا گفت: حدود ۷۰ هکتار اراضی فرسوده و قدیمی در محله های تله سیفی، قنبرمحله، همزه بیگ و شالیزار شناسایی شده است.

جواد معیتی ادامه داد: برای این مناطق هفت پروژه تعریف شده است که پس از کسب مجوزهای لازم، عملیات احیا آغاز می شود.

وی با اشاره به تلاش واحدهای مختلف شهرداری آستارا در ارائه خدمات بهینه به شهروندان، اضافه کرد: احداث فرهنگ سرا، درمانگاه، آتش نشانی، اورژانس، سالن های ورزشی و سایر پروژه ها در قالب این طرح تعریف شده است.

 توسعه شهر لوندویل بدون حذف بازار مثلثی ممکن نیست

شهردار شهر ساحلی لوندویل نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: این شهر قابلیت های طبیعی بی شماری از قبیل ساحل، آبشار لاتون، آبگرم کوته کومه و سایر موهبت ها را دارد که می تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد.

نعمت یاورپور با اشاره به بافت شهری این منطقه، یادآور شد: بازار مثلثی لوندویل نیز که خود یک بافت فرسوده است، مانع از توسعه شهری و باز شدن گره ترافیکی خیابان اصلی و خیابان آبشار شده است.

وی با تأکید بر اینکه این بازار، قدمت چند دهه ای دارد، افزود: توسعه شهر بودن حذف و جابجایی بازار ممکن نیست.

وی در پایان خواستار تأمین اعتبار و آغاز عملیات احداث کمربندی شهر لوندویل شد و گفت: شرکت مذکور باید همانند اینکه در سایر شهرها به تعهد خود عمل کرده است، در شهر لوندویل هم اقدام کند.

گفتنی است، در این جلسه دستگاه های مرتبط به بیان نظرات و راهکارهای خود در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری پرداختند.

Share