دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری:

اگر یکی دو سال تحمل کنیم از این شرایط عبور می‌کنیم| ۴۰ درصد برق و انرژی عراق را تأمین می‌کنیم

سردار سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: در زمان جنگ درآمد نفتی کشور به ۷ میلیارد دلار کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سید یحیی رحیم صفوی در مراسمی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در وزارت اقتصاد برگزار شد گفت: در سال ۶۵، صادرات نفت ایران از دو میلیون بشکه به روزانه ۶۰۰ هزار بشکه رسید و با افزایش تولید که در عربستان صورت گرفت قیمت هر بشکه نفت به ۷ تا ۹ دلار کاهش یافت.

وی اضافه کرد: با این حال با کاهش درآمد‌های نفتی، جنگ و کشور را به سختی اداره کردیم.

سردار رحیم صفوی گفت:​ در این سال‌ها با مشکل جنگ نفتکش‌ها نیز مواجه بودیم و اطلاعاتی که از طرف منافقین و آواکس‌های آمریکایی به عراق داده می‌شد و خلبان‌های فرانسوی اقتصاد نفتی ایران را هدف قرار داده بودند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد نفت ایران در آن زمان از خارک صادر می‌شد افزود: این تاسیسات نفتی هدف متجاوزان قرار می‌گرفت.

سردار رحیم صفوی اضافه کرد:​ در زمان جنگ به شرایطی رسیدیم که یک هفته بیشتر گندم در سیلو‌ها نداشتیم و اقتصاد کوپنی را عملیاتی کرده بودیم.

وی گفت:​ آمار نشان می‌دهد که مجموعه خسارات و هزینه‌های جنگ ایران و عراق برای دو طرف حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: عراق در این جنگ ۶۵ میلیارد دلار هزینه و در طول ۸ سال بیش از ۵۷ درصد درآمد داخلی خود را صرف جنگ کرد.

سردار رحیم صفوی گفت:​ این در حالی است که ما بین ۱۲ تا ۱۵ درصد درآمد داخلی خود را برای جنگ هزینه کردیم.

وی افزود: امروز نیز هدف از جنگ اقتصادی دشمن، همان جنگ نظامی برای تحویل سیاست‌ها و تضعیف و تسلیم جمهوری اسلامی است.

سردار رحیم صفوی گفت:​ امروز باید اقتصاد، مسئله اصلی ما باشد و اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم که این هدف بدون کمک مردم به دولت و هماهنگی قوای سه گانه و همچنین همکاری نیرو‌های مسلح با دولت، به نتیجه نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: مردم باید صرفه جویی به ویژه در مواردی از جمله مصرف برق را جدی بگیرند.

سرلشگر سید یحیی رحیم صفوی در حاشیه مراسم بزرگداشت دفاع مقدس در وزارت اقتصاد در جمع خبرنگاران هم گفت: همان طور که در دوران دفاع مقدس با یک حماسه ملی و مقاومت ملی به پیروزی رسیدیم امروز هم با رهبری هوشمندانه و با پیوستگی دولت و ملت با رهبری و با حضور مردم در صحنه اقتصادی به پیروزی می رسیم.

وی افزود: اگر ما یکی دو سال تحمل کنیم از این شرایط عبور می کنیم.

وی گفت: وابستگی ما به نفت در حال کاهش است و تقریباً داریم کشور را بدون نفت اداره می کنیم و آمریکایی ها این را خوب می فهمند.

سرلشگر یحیی رحیم صفوی افزود: درست است که آنها ما را تحریم کرده اند اما صنایعی که مشکلاتی داشته اند با کمک های دولت و بانک ها به کار افتاده اند.

وی افزود: شرایط ما نسبت به زمان جنگ بسیار بهتر است و ملت ما هوشمندتر شده‌اند و ظرفیت تحمل و آستانه تحمل ملت ما بسیار بالاتر رفته است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: جوانان و فارغ‌التحصیلان ما و فناوری‌های جدید و استارتاپ‌ها به کمک آمده‌اند.

وی گفت: ما ۱۵ کشور همسایه داریم با ۶۰۰ میلیون جمعیت که صادرات مان را به انها شروع خواهیم کرد و نمی‌توانند جلوی ما را بگیرند.

وی گفت: ما ۴۰ درصد برق و انرژی عراق را تأمین می‌کنیم و ظرفیت ۱۰ میلیون گردشگر داریم که از کشورهای آسیایی و اروپایی وارد ایران خواهند شد و با تشکیل وزارت گردشگری این وضعیت بهتر می شود.

وی با اشاره به ۲۷۰۰ کیلومتر سواحل کشور گفت: این ها ظرفیت های خوبی برای فعالیت های اقتصادی است.

وی تاکید کرد: من با اطمینان می‌گویم که ما از این گردنه تاریخی و این فشارهای اقتصادی عبور خواهیم کرد و آمریکایی ها و هم پیمانان آنها در منطقه با شکست خفت باری مواجه شده اند و ملت ما سرانجام پیروز خواهد شد.

Share