ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان.ان:

اگر ما پشت پرده “آرامکو” بودیم، برای عربستان یک فاجعه ‌می‌شد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه سی‌.‌ان‌.ان مواضع کشورمان را درباره مسائل پیرامون منطقه و ایران تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، خبرنگار این شبکه درباره یکی از اظهاراتش که گفته بود جنگ با ایران جنگی همه‌گیر خواهد بود، توضیح داد: من گفته بودم که اگر جنگی با ایران رخ دهد، جنگی همه‌گیر در کار خواهد بود. اما کاری که من و همتای آمریکایی‌ام به عنوان دیپلمات باید انجام بدهیم این است که تلاش کنیم تا از جنگ دوری کنیم، این وظیفه ماست.

ظریف در ادامه درباره این که آیا وقوع یک جنگ را احساس می‌کند یا وقوع یک عقب‌نشینی، گفت: نمی‌خواهم آن را عقب‌نشینی بنامم. آن را احتیاط می‌دانم و امیدوارم که احتیاط غالب شود. اتهامات موجب [رسیدن به] راه‌حل در منطقه ما نخواهند شد.

وی در پاسخ به این گفنه امان‌پور که گفت«اما امارات متحده عربی در حال عقب‌نشینی است»، گفت: امارات طفره می‌رود اما در مسیر درستی حرکت می‌کند. ما امیدواریم که سعودی‌ها نیز این را متوجه شوند. هیچ کسی خواهان وضعیتی تحقیرآمیز برای کسی دیگر نیست، چرا که قابل تحمل نمی‌باشد. ما خواهان وضعیتی هستیم که همه احساس پیروزی داشته باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که آیا بازهم مانند گذشته و برخلاف «شواهد موجود» خواهد گفت که ایران در حادثه نفت‌کش‌ها در ماه ژوئن و ژوئیه و حمله به تاسیسات نفتی عربستان نقش نداشته است، گفت: هیچ شواهدی وجود ندارد و ایجاد آن یک معجزه خواهد بود چراکه این اتفاق نیفتاده است. اگر ما پشت پرده این اتفاق بودیم، برای عربستان سعودی یک فاجعه ‌می‌شد و چیزی نبود که بتوانند آن را بازسازی کنند. دلیل این که من در این رابطه به یمن می‌پردازم این است که یمن[مسئول آن است]. این جنگ یمنی‌هاست.

ظریف در ادامه در توضیح این که آیا او می‌گوید که یمنی‌ها این کار را انجام داده‌اند، [در حالی که ] تعداد کمی این موضوع را قبول دارند، گفت: خود آن‌ها[یمنی‌ها] می‌گویند که این کار را انجام داده‌اند.[و دلیل این که برخی این موضوع را نمی‌پذیرند] این است که تعداد کمی از افراد نمی‌توانند قبول کنند که پیشرفته‌ترین تجهیزات آمریکایی توسط یمنی‌ها نابود شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر ایران در چنین اقداماتی دست ندارد چرا برخی فرماندهان ارشد ایران، آمریکا و برخی قرارگاه‌های نظامی آن را تهدید می‌کنند، گفت: به این دلیلی که آمریکا تهدید کرده است که از اعمال زور علیه ایران استفاده کند. این روش آمریکا است برای این که بگوید تمامی اقدمات نظامی روی میز هستند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اولین نفر بود که ایران( را متهم کرد) و این کار برای یک دیپلمات غیرقابل قبول است که چند ساعت پس از این اتفاق در عربستان سعودی اتهاماتی علیه ایران مطرح کند. من این را گفته‌ام و در یادداشتی نیز آن را برای سازمان ملل فرستاده‌ و گفته‌ایم که اگر آمریکا جنگی را آغاز کند، پایان دهنده آن نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: ما جنگی را آغاز نخواهیم کرد و من به شما اطمینان می‌دهم که نیروهای نظامی ما جنگی را آغاز نخواهند کرد. اما ما به وضوح گفته‌ایم که اگر به ما حمله شود، ما از خودمان دفاع خواهیم کرد و این جنگ، جنگی محدود نخواهند بود.

وی در توضیح این اظهارات خبرنگار سی.ان.ان که شاید این دولت ایران نباشد، اما سپاه پاسداران و برخی از «تندروها» در ایران هستند که از اقداماتی علیه آمریکا، سعودی‌ها، تاسیسات و کشتی‌های دیگر رضایت دارند، گفت: این وظیفه آن‌ها است. اگر کشور مورد حمله قرار بگیرد، آن‌ها باید از کشور دفاع کنند. تهدید از جانب آمریکاست و ما باید به آن پاسخ بدهیم.

ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که با توجه به این که ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، خطوط قرمز دونالد ترامپ و عدم موفقیت او در عبور از آن‌ها را که کمی مانند خطوط قرمز اوباما است، را چگونه تعبیر می‌کند، گفت: من دو رئیس جمهور آمریکا را باهم مقایسه نمی‌کنم و بر این باروم که ارتباطی به من ندارد. اما فکر می‌کنم به طور اشتباه به ترامپ اطلاع داده شده بود که این پهپاد در آب‌های بین‌المللی مورد هدف قرار گرفت بود. ما در نامه‌ای که از طریق سوییس برای آمریکا فرستادیم به وضوح بیان کریم که اول از همه این پهپاد در حریم‌ هوایی ما و آب‌های منطقه‌ای ما سرنگون شده بود و ما به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهیم و فکر می‌کنم رئیس جمهور [آمریکا]‌ برخلاف اطلاعاتی مبنی بر این که این اقدام، عملیاتی خواهد بود که فقط یک بار رخ خواهد داد، متوجه شده بود که این [حمله] به جای عملیاتی یک‌ دفعه‌ای ، آغاز یک چیز دیگر خواهد بود.

این خبر تکمیل می شود.

Share