احمد صومی در گفتگو با دیارمیرزا: با قدرت پشت تیم سپیدرود هستم

انتخابات هیأت فوتبال، انتخابات نیست انتصابات است| به نظرم الماسخاله بماند بهتر است

احمد صومی، از بنیانگذاران باشگاه سپیدرود رشت و پیشکسوت فوتبال گیلان، گفت: انتخابات هیأت فوتبال استان گیلان، انتخابات نیست بلکه انتصابات است، نامش را گذاشتند انتخابات ولی یک نوع انتصابات است و همه به نوعی منصوب هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احمد صومی، از بنیانگذاران باشگاه سپیدرود رشت و پیشکسوت فوتبال گیلان در گفتگو اختصاصی با دیارمیرزا با بیان اینکه مشکلات فوتبال استان گیلان کاملا واضح است و همه از آن با خبر هستند، گفت: بزرگترین مشکل فوتبال گیلان، اقتصادی است.

سپیدرود هیچ وقت وابسته به دولت نبود و از رانت‌های دولتی استفاده نکرد

این پیشکسوت فوتبال گیلان ادامه داد: در مسئله اقتصادی دو نگاه دولتی و خصوصی داریم و سپیدرود عمری است که به صورت خصوصی و از طریق مردم اداره شده‌ است، هیچ وقت وابسته به دولت نبود، هیچ وقت از برند و رانت‌های دولتی استفاده نکرده است و همیشه روی پای خودش بود.

وی با اشاره به اینکه فوتبال به سمت خصوصی‌سازی می‌رود، تصریح کرد: ما در مصاحبه‌های مسئولین تیم‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که همیشه به دولت و کمک‌های دولتی اعتراض دارند ولی از آن طرف می‌گوییم که فوتبال در حال خصوصی شدن است.

صومی افزود: باید این نگاه دوگانه را حل کنیم و باید وضعیت فوتبال ما مشخص شود که آیا خصوصی است یا دولتی و نیمه دولتی است!؟ زیرا از یک طرف می‌گوییم خصوصی‌سازی اما از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که تیم‌های زیادی به وسیله ارگان‌های دولتی حمایت می‌شوند.

این پیشکسوت فوتبال گیلان همیچنین ادامه داد: می‌گویند شهرداری‌ها نباید تیمداری کنند ولی مشاهده می‌کنیم در برخی از استان‌ها، شهرداری‌ها بصورت صدرصدی در مسئله تیمداری ورود می‌کنند و با تمام وجود از فوتبال حمایت می‌کنند اما در اینجا اعلام می‌کنند که شهرداری‌ها نمی‌تواند تیمداری کنند که این نگاه‌های دوگانه باید حل شود.

هر فعال خصوصی‌ که وارد فوتبال شده الان یا زندان است یا فراری است

وی با بیان اینکه بخش خصوصی هیچ اعتماد و امنیتی برای سرمایه‌گذاری در فوتبال ندارد، گفت: هر بخش خصوصی‌ که وارد حوزه فوتبال شده است زیر ذره‌بین رفت و الان یا زندان است یا فراری است و یا با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این نگاه باید ریشه‌ای حل شود و اینکه بگوییم برای مشکلات فوتبال نسخه بپیچیم درست نیست.

صومی نگاهی عمیق، سیاست‌گذاری کلی و برنامه‌ریزی دولت جهت خصوصی‌سازی فوتبال را پراهمیت دانست و اظهار داشت: باید قانون و چارچوبی وجود داشته باشد که قانونگذار این قانون را بگذارد و کسانی که باید تابع قانون باشند، از آن پیروی کنند ولی وقتی می‌بینیم نگاه ما، نگاهی دوگانه است یک طرف می‌بینیم دولتی است و طرف دیگر خصوصی، یک طرف می‌گویند دولت حق ورود به ورزش را ندارد اما بعضی از استان‌ها ورود می‌کنند و بعضی از استان‌ها سرسختانه می‌گویند ورود نمی‌کنیم و این موضوعات باید ریشه‌ای حل شود و تا زمانی که حل نشوند این معضلات و مشکلات وجود خواهد داشت.

انتخابات هیأت فوتبال گیلان، انتخابات نیست بلکه انتصابات است

این پیشکسوت فوتبال گیلان در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه نگاه من و شما در خصوص انتخابات هیأت و فوتبال، هیچ تأثیری ندارد، اظهار کرد: سیاستگذار انتخابات، سازمان ورزش و جوانان است و هرسمتی که ورزش و جوانان برود آن سمت می‌تواند موفق شود، اگر آن سمت به سمت آقای الماسخاله برود، ایشان موفق می‌شوند و اگر نرود ایشان موفق نمی‌شوند.

وی همچنین ادامه داد: انتخابات هیأت فوتبال استان گیلان، انتخابات نیست بلکه انتصابات است، نامش را گذاشتند انتخابات ولی یک نوع انتصابات است و همه به نوعی منصوب هستند.

صومی گفت: من نمی‌دانم دلیل این انتخابات و تعویض‌ها چه باید باشد؟ آیا براساس عملکرد است یا براساس کمیت و کیفیت کار هیأت فوتبال است که اگر بر این اساس است باید یک هیأت نظارتی وجود داشته باشد و در نظارت خودشان به این نتیجه برسد که کسانی که در رأس کار هستند آیا به فوتبال گیلان خدمت کردند یا که نه؟

وی ادامه داد: ما چنین کارگروه و هیأت نظارتی نداریم و ساختاری برای آینده انتخابات وجود ندارد بنابراین این انتخابات، انتخاب نیست انتصاب است پس چه بهتر که آقای الماسخاله در ریاست هیأت فوتبال باقی بماند زیرا تجربه کافی را دارند و اگر بخواهیم یک فرد جدیدی را انتصاب بکنیم، زیرا انتخاب نیست، اگر انتخاب بود آنوقت می‌توانستیم بگوییم که شایسته‌سالاری لحاظ شود و هرکسی که توانایی و شایستگی بیشتری دارد می‌تواند، انتخاب شود ولی وقتی انتخاباتی نداریم و همیشه وابستگی وجود دارد به نظرم آقای الماسخاله بماند بهتر است زیرا الان اگر یک آدم صفر کیلومتر را بگذاریم به عقب بازخواهیم گشت.

بازیکن و سرمربی اسبق سپیدرود رشت افزود: اگر می‌خواهیم انتخابات برگزار کنیم باید یک آیین نامه مناسب داشته باشیم که متأسفانه آیین نامه ما مناسب نیست و آیین نامه فدراسیون فوتبال ایران با سایر فدراسیون متفاوت است و انتخابات فدراسیون فوتبال با تمامی انتخابات فدراسیون‌ها تفاوت چشمگیری دارد.

صومی همچنین تصریح کرد: چه لزومی دارد کسی که می‌آید کار می‌کند، تجربه کسب می‌کند، تغییر کند البته فراز و نشیب، نقصان و نقاط منفی در کار این هیأت فوتبال وجود داشت همچنین نقاط قوتی نیز بود حالا این تغییرات براساس انتصابات صورت گیرد و بیاییم از صفر شروع کنیم، این اشکال است.

 تلاش کنیم که تیم‌ها را در وضعیت فعلی حفظ کنیم

این پیشکسوت فوتبال در گفتگو با دیارمیرزا، اظهار کرد: برای رسیدن سپیدرود رشت به لیگ برتر افراد زیادی تلاش کردند و این تیم در عرض دو سال از لیگ دسته دوم به لیگ برتر رسید که در فوتبال ایران بی‌سابقه است و شک نکنید یک تیم قوی‌تر از تیم کادرفنی بیرون کار کردند و این تیم به لیگ رسید.

وی ادامه داد: خیلی راحت سپیدرود رشت را از لیگ برتر به دسته اول سقوط دادند و اینکه سپیدرود، داماش و ملوان به لیگ برتر صعود کند سال‌ها نیازمند تلاش و کوشش است.

صومی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی باید تلاش کنیم که تیم‌های خود را در لیگ‌هایی که هستند، حفظ کنیم و از این پایین‌تر نرویم تا منتظر شرایط بهتری باشیم، گفت: مشکل اساسی سپیدرود، مشکل مالکیت است که باید این موضوع حل شود.

این پیشکسوت فوتبال گیلان افزود: باید به دنبال مالکی برای سپیدرود باشیم که هم علاقه‌مند باشد، هم به شهر خود تعصب داشته باشد و هم آدمی باشد که به‌دنبال برگشت سرمایه خود نباشد و طبیعتاً پیدا کردن چنین آدمی سخت است و شاید نیز در این شرایط اصلا پیدا نشود!

از بنیانگذاران باشگاه سپیدرود رشت ادامه داد: اگر مشکلات اقتصادی باشگاه سپیدرود حل شود، باتوجه به کادرفنی و مدیریتی که همه فوتبالی هستند، سپیدرود مجدداً به لیگ برتر بازگردد.

عضو کوچکی از خانواده سپیدرود هستم

صومی در خصوص وضعیت فعلی خود نیز در گفتگو با دیارمیرزا، با بیان اینکه آن زمانی که عضو هیأت مدیر و مدیرفنی سپیدرود رشت بودم، هیچ حکمی نداشتم و دوستان بنده را منصوب کردند، گفت: با قدرت پشت تیم سپیدرود هستم و هر کمکی که بتوانم به این تیم خواهم کرد، کمااینکه ممکن است انجام دهم و نیاز نیست اعلام کنم.

وی ادامه داد: من عضو کوچکی از خانواده سپیدرود هستم که دلم برای این تیم می‎تپد و در کنار این تیم هستم.

Share