رئیس اداره کنترل سرطان وزارت بهداشت خبرداد:

۷۵مرکز تشخیص زودرس سرطان در کشور | وضعیت دسترسی به داروهای سرطان

رئیس اداره کنترل سرطان وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت نقش مراکز تشخیص زودرس سرطان در کشور، در عین حال درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی مراکز تشخیص زودرس سرطان و همچنین وضعیت داروهای سرطان توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر علی قنبری مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اهمیت تشخیص زودرس سرطان گفت: سال گذشته از مجموع ۱۳۷ مرکز تشخیص زودرس سرطان در کشور، ۷۵ مرکز افتتاح شد و در حال تکمیل سایر مراکز هستیم. در این زمینه با محدودیت‌های کمبود بودجه روبه‌رو بودیم، اما امیدواریم مراکز باقی مانده نیز سریع‌تر به چرخه ارائه خدمات اضافه شوند.

وی افزود: در فاز اول توسعه برنامه، برنامه‌ریزی کشوری باید به تدریج توسعه یابد. در همین زمینه در ۵۰هزار نفر از جمعیت تحت پوشش هر دانشگاه علوم پزشکی برنامه تشخیص زودهنگام سرطان را در نظام شبکه بهداشتی در نظر داریم. همچنین با راه‌اندازی نظام ارجاع در نهایت ظرف چند ماه آینده ارجاع بیماران برای دریافت خدمات از سطح یک به سطح دو که بیمارستان‌ها هستند، به صورت الکترونیک انجام خواهد شد و بازخورد این امر به سطح یک خدمات منعکس می‌شود.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، راه‌اندازی برنامه‌های کشوری را امری دشوار خواند و افزود: در سطح نظام شبکه بهداشتی_درمانی کشور، راه‌اندازی تشخیص زودهنگام سرطان نیز مانند هر برنامه دیگری با دشواری‌هایی روبه‌رو است. مهم‌ترین دستاورد مورد انتظار ما شناسایی افراد مشکوک به سرطان‌های شایع و پیگیری افرادی است که سابقه خانوادگی سرطان داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا پس از شناسایی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند، افزود: تاکنون خدمات شناسایی، غربالگری و درمان در نظام شبکه درمانی کشور ارائه نمی‌شده و بیمار بر اساس تشخیص پزشک و درخواست خودش مورد بررسی قرار می‌گرفت که این موضوع باعث تاخیر در تشخیص می‌شد؛ بنابراین اصلی‌ترین تاثیر این اقدامات تشخیصی در قالب نظام شبکه، دریافت خدمات توسط بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن و ارجاع الکترونیک خدمات است.

قنبری مطلق ادامه داد: این اقدامات منجر به پیشگیری از سرطان، تشخیص زودهنگام سرطان و در نهایت کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه علاوه‌ بر خدمات تشخیص زودرس سرطان در این مراکز، بخشی از خدمات درمانی که تاثیرات پیشگیرانه دارند نیز به بیمار ارائه می‌شود، افزود: به جز مشاوره و خدمات تشخیصی، اقدامات درمانی که منجر به پیشگیری از بیماری ثانویه باشند نیز به بیمار ارائه می‌شوند. به عنوان مثال اگر شخصی پلیپ روده بزرگ داشته باشد، با برداشتن این پلیپ علاوه بر آنکه اثرات درمانی را شاهد هستیم، می‌توانیم از بروز سرطان بعدی در این فرد جلوگیری کنیم.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت شایع‌ترین سرطان میان مردان را سرطان معده و در زنان سرطان پستان معرفی و تصریح کرد: در کودکان البته آمار متفاوت است؛ اما به طور عام، سرطان‌های خونی و سرطان‌های مغز بالاترین میزان بروز را در سنین زیر ۱۴ سال دارند.

وی در خصوص تامین داروی بیماران سرطانی گفت: درحال حاضر کمبود قابل توجهی برای دارو مشاهده نشده؛ البته ممکن است به صورت گذرا کمبود دارو در بازار را شاهد باشیم، اما این روند پایدار نبوده است.

Share