مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در بازدید خانه سرهنگ عضدی:

گیلان جزو استان‌های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور است

امیرانتخابی اظهار کرد: استان گیلان با برخورداری از ۳۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۰۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، به نوعی جزء استان های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از بنای سرهنگ عضدی سیاهکل بازدید بعمل آورد.

شهرود امیرانتخابی گفت: خانه سرهنگ عضدی یا قِزِل خانم در دو طبقه با مساحت زیربنای ۴۰۰ مترمربع به عنوان تنها خانه تاریخی شهرستان سیاهکل به شماره ۱۵۲۲۳ در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال های گذشته، مورد مرمت های جزئی قرار گرفته است.

وی افزود: این بنای متعلق به دوره قاجار، خوشبختانه به طور کامل در تملک اداره کل استان قرار گرفته است و برنامه ریزی اداره کل برای این بنا با توجه به شدت آسیب های وارده، در مرحله اول، یک پروژه مرمتی جامع برای این بنا اجرا شده و در طرح احیاء نیز به عنوان ساختمان اداری نمایندگی اداره کل (طبقه همکف) و موزه میراث فرهنگی شهرستان سیاهکل (طبقه اول) تعریف خواهد شد.

امیرانتخابی با اشاره به اینکه استان گیلان با برخورداری از ۳۰۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۰۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، به نوعی جزو استان های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می شود، گفت: در حال حاضر استان گیلان دارای ۷ بافت تاریخی شهری و ۴ بافت تاریخی روستایی است که تحت حفاظت این اداره کل قرار دارد و در داخل هر کدام از این بافت ها، ده ها بنای تاریخی قرار گرفته که نیازمند مرمت اضطراری است. از سوی دیگر، قرارگیری گیلان در نوار ساحلی و بالا بودن رطوبت و بارندگی های مداوم از عوامل مهم تخریب و فرسودگی سریعترِ بناهای تاریخی استان است که به موجب آن بناهای مذکور هر چند سال نیازمند مرمتِ دوباره می باشند.

وی یادآور شد: این اداره کل جهت صیانت از آثار تاریخی و حفاظت و بهره برداری مناسب از ابنیه تاریخی که در اختیار دستگاه دولتی قراردارد، رایزنی های لازم با استاندار، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی کشور، دیوان محاسبات و غیره را بعمل آورده تا وضعیت و چگونگی مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی بطور کامل مشخص شده است.

Share