گزارش دیارمیرزا از جلسه ستاد اربعین گیلان در آستارا؛

گیت‌های گذرنامه در آستارا تجهیز می‌شود | پیش‌بینی حضور ۱۵ هزار زائر خارجی اربعین در آستارا

دبیر ستاد اربعین استان گیلان در این جلسه با اشاره به پیش‌بینی حضور زوار اربعین در مرزهای کشور گفت: پیش‌بینی حضور بیش از ۱۵ هزار زائر اربعین حسینی در مرز آستارا داریم که دستگاه‌های متولی باید با شناسایی نقاط ضعف و قدرت در این موضوع آمادگی کامل را داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه ستاد اربعین استان گیلان به میزبانی شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.

پیش‌بینی حضور ۱۵ هزار زائر خارجی اربعین در آستارا

نادر عبدالله‌پور، دبیر ستاد اربعین استان گیلان در این جلسه با اشاره به پیش‌بینی حضور زوار اربعین در مرزهای کشور گفت: پیش‌بینی حضور بیش از ۱۵ هزار زائر اربعین حسینی در مرز آستارا داریم که دستگاه‌های متولی باید با شناسایی نقاط ضعف و قدرت در این موضوع آمادگی کامل را داشته باشند.

عباسپور، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان در این جلسه از استقرار موکب های اربعین گیلان در عراق خبر داد و گفت: ۵ موکب در نجف، ۱۰ موکب در کربلا، ۲ موکب در مرز مهران و یک موکب در مرز آستارا به زوار اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند و در سال گذشته تالش به عنوان شهرستان معین ۶۰ میلیون تومان در حوزه برپایی موکب به شهرستان آستارا کمک کرد.

پیاده روی اربعین، قدرت نمایی شیعه است

فرماندار آستارا در این جلسه با اشاره به پیامدهای قیام عاشورا گفت: هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از حق، مبارزه با جهل، اجرای عدالت و تشکیل حکومت اسلامی بود و ایشان مرگ با عزت را بر حیات با ذلت ترجیح دادند.

حسن رستم زاد، آزادی را از اصول واقعه عاشورا دانست و بیان کرد: امام حسین (ع) ایستادگی در برابر ظلم را برای کل تاریخ تاکید داشته و عاشورا پیروزی داد مظلوم بر ظالم است.

رئیس ستاد اربعین شهرستان آستارا آزادی و معرفت امام حسین (ع) را باعث آگاهی انسان دانست و گفت: با الگو گرفتن از پیامدهای عاشورا باید آن را در زندگی به کار گرفته و در این مسیر تبیین دهیم.

رستم زاد پیاده روی اربعین را قدرت نمایی شیعه دانست و تصریح کرد: حسین (ع) حتی از پیروان ادیان دیگر نیز ارادتمندانی داشته و خدمتگزاری در پیاده روی اربعین عزت و افتخار مردم ایران است.

امنیت زوار تامین شده است تا بتوانند با خیال آسوده به سفر خود ادامه دهند

فرماندار آستارا این شهرستان را پیشانی نظام در شمال غرب کشور دانست و گفت: سال گذشته حدود ۱۳ هزار زائر اربعین حسینی از مرز آستارا به عراق رفتند و تامین رفاه این عزیزان بر عهده ما است و به دستور استاندار گیلان امروز جلسه ستاد اربعین استان در آستارا برگزار و موضوعات عملیاتی مرتبط با آن هماهنگ می‌شود.

وی تامین امنیت زوار را یک بحث مهم در پیاده روی اربعین دانست و گفت: امنیت زوار به طور جد تامین شده است تا بتوانند با خیال آسوده به سفر خود ادامه دهند.

تجهیز گیت‌های گذرنامه در آستارا

رستم زاد ایجاد یک صرافی در مرز آستارا برای جلوگیری از حضور دلالان لازم دانست و گفت: استقرار این صرافی و همچنین گسترش خدمات پایانه مسافری و احداث ۲۴ چشمه سرویس بهداشتی گوشه ای از اقدامات صورت گرفته برای ارائه خدمات زوار اربعین حسینی است.

نماینده عالی دولت در آستارا قطعی سیستم گذرنامه را یک مشکل برای زوار خارجی اربعین دانست و گفت: تجهیز سیستم‌های سخت‌افزاری در گیت‌های مربوطه انجام شده و نباید حتی یک ساعت سیستم دچار اختلال شده و تجمع زوار پشت مرزهای شهرستان صورت بگیرد.

فرماندار آستارا مدیریت کمک‌های مردمی را نیز در اولویت دانست و عنوان کرد: چهار مرز شلمچه، مهران، چذابه و خسروی برای خروج زوار اربعین پیش‌بینی شده و در مرز آستارا باید کمک های مردمی با همکاری دستگاه‌های متولی مدیریت شده و تجهیزات و امکانات رفاهی و بهداشتی دستگاه های اجرایی استان باید در اختیار آستارا باشد.

رستم زاد نزدیکترین مرز از گیلان به عراق را مرز مهران دانست و گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید بر این قضیه ورود کرده و در گذشته مرز شلمچه برای خروج پیش‌بینی شده بود نیاز به بررسی دارد.

فرماندار آستارا توجه به مشکل آب در این شهرستان را یک قضیه مهم دانست و گفت: با حضور سیل عظیم زوار اربعین آب شرب شهرستان نیز مصرف بالایی داشته است و باید با بررسی و تقویت نقاط ضعف مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجهیزات پزشکی در آستارا را افزایش دهد

وی افزایش تجهیزات پزشکی در آستارا را از دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواستار شد و گفت: تجهیز بیمارستان جدید و حتی قدیم، افزایش تعداد آمبولانس‌های شهرستان و تجهیز امکانات پزشکی و بهداشتی به دلیل حضور پر تعداد زوار اربعین یک امر ضروری بوده و دستگاه های مربوطه استان باید در آستارا حضور پررنگ داشته باشند.

علیرضا پارسایی سرپرست مخابرات گیلان در این جلسه با اشاره به پیگیری رومینگ ناخواسته کاربران شبکه در شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: با تجهیز امکانات در مرز آستارا دو کیلومتر باقیمانده شبکه فیبر نوری نیز تکمیل شده و با تکمیل خدمات ۴G انشاالله در کل شهرستان ارائه خدمات به مردم عزیز را به نحو احسن در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل گمرک آستارا در این جلسه از وجود دستگاه X-RAY در گمرک این شهرستان خبر داد و گفت: در راستای تسهیل عبور وسایل نقلیه اقدامات مثبتی در خصوص زوار و خودروها صورت گرفته و نیاز به هماهنگی کامل نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل مسافر جمهوری آذربایجان با گمرک آستارا داریم.

سرهنگ جهانبخش آرمان فرمانده سپاه ناحیه آستارا در این جلسه به همت دستگاه‌های اجرایی شهرستان را در این قضیه یک الزام دانست و گفت: سپاه ناحیه آستارا سال گذشته روزانه فقط حدود ۲ هزار غذای گرم به زوار اربعین حسینی داده و این خدمت رسانی و نوکری برای امام حسین یک افتخار بزرگ برای حسینیان است.

به گزارش دیارمیرزا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غربی ترین نقطه استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار داشته و ۱۸ و نیم کیلومتر نوار ساحلی، ۱۵ کیلومتر مرز دریایی و ۳۲ کیلومتر مرز خاکی با جمهوری آذربایجان دارد.

Share