بهمنیار پس از کسب مدال طلای مسابقات کاراته وان:

کاراته بانوان برای نشان المپیک می‌جنگد | طلای کاراته وان توکیو پیش درآمدی بر طلای المپیک ۲۰۲۰

دارنده نشان طلای پریمیر لیگ توکیو با اشاره به اینکه کاراته بانوان برای نشان المپیک توکیو می‌جنگد، گفت: نشان طلای کاراته وان توکیو پیش درآمدی برای کسب نشان طلای المپیک توکیو بوده و برای خوش‌رنگ‌ترین نشان این آوردگاه بزرگ می‌جنگم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سارا بهمنیار دومین بانوی تاریخ کاراته کشورمان است که در مسابقات جام جهانی موفق به کسب نشان شده است، وی در مسابقات جهانی اسپانیا ۲۰۱۸ با کسب نشان برنز برای کشورمان تاریخ‌سازی کرد.

ملی‌پوش وزن منفی ۵۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۹ به تاریخ‌سازی خود ادامه داده و در رقابت‌های پریمیر لیگ از سری مسابقات کاراته وان به نشان طلا دست‌یافت، نشانی که برای نخستین بار توسط یک بانوی ایرانی در این آوردگاه مهم رقم می‌خورد.

متن مشروح گفتگو با سارا بهمنیار دارنده نشان طلای پریمیر لیگ توکیو ۲۰۱۹ به شرح زیر است:

برای نخستین بار یک بانوی ایرانی در رقابت‌های پریمیر لیگ در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب نشان طلا شد. کمی از سطح کیفی این مسابقات بگویید.

بهمنیار: کمتر از یک سال تا آغاز رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ باقی مانده است و کاراته برای نخستین بار در این آوردگاه بزرگ حضور دارد، المپیکی شدن رشته ورزشی کاراته باعث سرمایه‌گذاری کشورهای مدعی المپیک در این رشته ورزشی شده است و به همین دلیل هر چه به المپیک ۲۰۲۰ نزدیک‌تر می‌شویم، سطح کیفی تورنمنت‌های جهانی بالاتر می‌رود.

در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار یک بانوی ایرانی موفق شد به فینال پریمیر لیگ صعود کند و خرسندم این جایگاه را برای کشورم به ارمغان آوردم، جایگاهی که با کسب نشان طلا، حلاوت خاصی برایم دارد.

فدراسیون کاراته به‌ویژه شخص آقای طباطبایی حمایت ویژه‌ای از کاراته‌کاران دارند و ورزشکاران با کمترین دغدغه تمرین کرده و به مسابقات اعزام می‌شوند، از مربیان تیم ملی کاراته، مربیان شخصی خود، از مسؤولین شهری در آستانه‌اشرفیه و از مسؤولین استانی در گیلان تشکر ویژه‌ای دارم و امیدوارم این حمایت‌ها به نشان المپیک ختم شود.

در رقابت‌های توکیو ۲۰۱۹ موفق شدم پاسخ اعتماد و محبت مربیانم را با کسب خوش‌رنگ‌ترین نشان پریمیر لیگ بدهم، این نشانِ ارزشمند، مقدمه‌ای برای کسب نشان طلا در المپیک توکیو ۲۰۲۰ خواهد بود.

رقبای سرسختی در وزن منفی ۵۰ کیلوگرم حضور دارند، در کاراته وان توکیو ۲۰۱۹ عنوان دارانی نظیر ران ران لی و میهو میاهارا در سوی مقابل جدول بر روی تاتامی رفتند و به نظر می‌رسد نبردهای آسان‌تری داشتید.

بهمنیار: تمامی رقبای این وزن از مدعیان حضور در المپیک بوده و هیچ‌یک از نبردهای وزن منفی ۵۰ کیلوگرم آسان نبود، برای کسب نشان طلا مقابل جلنا پنهار از کرواسی، مادوری پوانسن از مالزی، آیاکا تادانو از ژاپن، باخرینیسو باباروا از ازبکستان، پینگ کو تسوئی از چین تایپه و الکساندرا ریچی از فرانسه به برتری دست‌یافتم.

دیدار مقابل رقبای ژاپنی و ازبکستانی دشوار‌تر از سایر دیدارهایم در این تورنمنت بودند، مقابل تادانو با نتیجه چهار بر سه و مقابل باباروا پس از تساوی دو بر دو با قانون سنشو به برتری دست‌یافتم، نشان طلای کاراته وان توکیو پیش درآمدی برای کسب نشان طلای المپیک توکیو ۲۰۲۰ بوده و برای خوش‌رنگ‌ترین نشان این آوردگاه بزرگ می‌جنگم.

بزرگ‌ترین انتقادی که به شما وارد می‌شود، شکست در مسابقات فینال است. عده‌ای از کارشناسان دلیل باخت در بازی‌های فینال را مسائل روحی روانی و عده‌ای دیگر اقناع شدنتان از کسب نشان می‌دانند.

بهمنیار: همواره با تمام توان در مسابقات حاضر می‌شوم و هیچ‌گاه برای دومی نجنگیدم، تمام تلاشم کسب نشان طلا در تورنمنت‌هایی است که شرکت کرده‌ام، حدوداً دو سالی می‌شود که در رده بزرگ‌سالان به روی تاتامی می‌روم و روزبه‌روز با کسب تجربه بیشتر به نشان‌های بهتری دست پیدا می‌کنم.

سال ۲۰۱۸ را ناامیدانه آغاز کردید و درحالی‌که شایعه عدم حضورتان در مسابقات جهانی توسط کادر فنی در محافل پیچیده شد، با کسب نشان برنز مسابقات جهانی اسپانیا تاریخ‌سازی کرده و با جهش بزرگی در رنکینگ جهانی و المپیکی مواجه شدید!

بهمنیار: در رده سنی امید به‌خوبی در بازی‌های آسیایی و جهانی برای کشورم کسب افتخار کرده و نشان‌های رنگارنگی کسب کردم، در سال ۲۰۱۸ تمرکزم در تیم ملی بزرگ‌سالان بود و برای کسب تجربه کمی به زمان نیاز داشتم، رفته‌رفته با این فضا اُخت شده و موفق شدم در مسابقات جهانی اسپانیا با کسب نشان برنز تاریخ‌سازی کرده و به دومین بانوی ایرانی مدال‌آور در این رقابت‌ها تبدیل شوم.

پس از کسب نشان برنز اسپانیا در هفت تورنمنت بزرگِ سال ۲۰۱۹ حضور پیدا کردید و تنها یک نشان نقره کسب کردید؛ این حضور نه‌چندان قدرتمند باعث از دست رفتن جایگاهتان در رنکینگ جهانی و المپیکی شد.

بهمنیار: در کاراته‌ وان‌های پاریس، دوبی، رباط، استانبول و شانگهای و همچنین شانزدهمین دوره مسابقات آسیایی ازبکستان از کسب نشان بازماندم، در بسیاری از این مسابقات تنها با یک اختلاف امتیاز و در مواردی پس از تساوی با رأی داوران از صعود بازماندم، به‌جرئت می‌توان بدشانسی را عاملی مهم در این ناکامی‌ها قلمداد کرد.

تاثیر مثبت کسب نشان طلای پریمیر لیگ توکیو در رنکینگ جهانی

در سال ۲۰۱۹ در رقابت‌های کاراته وان سری آ سالزبورگ به نشان نقره دست پیدا کردم و پیش از آغاز رقابت‌های کاراته وان توکیو ۲۰۱۹ در رنکینگ ۱۶ جهانی و ۱۴ المپیکی ایستاده بودم؛ کسب نشان طلا در پریمیر لیگ توکیو می‌تواند رنکینگ جهانی و المپیکیم را با جهشی خیره‌کننده مواجه کند.

تیم ملی کشورمان در بخش بانوان و مجموع مردان و بانوان به‌واسطه نشان طلای شما در رده دوم کاراته وان توکیو ایستاد.

بهمنیار: تیم ملی کشورمان در دو بخش مردان و بانوان در این رقابت‌ها موفق به کسب یک نشان طلا توسط بنده، دو نشان نقره توسط ذبیح‌الله پورشیب و صالح اباذری و دو نشان برنز توسط مجید حسن‌نیا و بهمن عسگری شد، در بخش بانوان و در مجموع بخش مردان و بانوان در مکان دوم لیگ جهانی توکیو ایستادیم.

بانوان در سال‌های اخیر نمایش‌های درخشانی در رقابت‌های آسیایی و جهانی داشته‌اند، کاراته بانوان کشورمان روزبه‌روز در حال پیشرفت بوده و می‌خواهیم با حضور در المپیک توکیو برای کشورمان افتخارآفرینی کنیم، کاراته بانوان در تورنمنت‌های اخیر کاراته وان عملکرد خوبی از خود برجای گذاشته و هدفمان کسب نشان المپیکی برای کشورمان است.

نشان برنز مسابقات جهانی اسپانیا، بیش‌ازپیش گیلانیان را به کسب سهمیه المپیک توسط شما امیدوار کرد، حمایت‌های مسؤولین در آستانه مسابقات المپیک را چگونه می‌بینید.

بهمنیار: مسؤولین کشوری به‌ویژه فدراسیون کاراته به‌خوبی ورزشکاران را حمایت کرده‌اند و بدون هیچ‌گونه مشکلی در بازی‌های بین‌المللی به‌ویژه مسابقات مختلف کاراته وان حضور پیدا می‌کنیم.

حمایت ویژه مسؤولین گیلانی لازمه کسب نشان المپیکی پس از ۶ دهه

تعداد ورزشکاران گیلانی که پتانسیل کسب نشان المپیک را دارند کم‌تر از انگشتان یک دست است و با حمایت ویژه مسؤولین گیلانی از این ورزشکاران می‌توانیم به کسب نشان المپیک پس از شش دهه امیدوارم شویم.

پس از کسب نشان طلا در پریمیر لیگ با انبوهی از پیام‌های تبریک مواجه شدید!

بهمنیار: خوشحالم که باعث سربلندی مردم کشورم به‌ویژه بانوان شدم، پیام‌های تبریک بسیاری از مسؤولین عالی‌رتبه کشورم دریافت کردم؛ انگیزه‌ام برای کسب نشان در بازی‌های آتی و حضور در المپیک توکیو بیش‌ازپیش شده است.

برای کسب سهمیه المپیک توکیو چه مسابقاتی در پیش دارید؟

بهمنیار: شش کاراته وان تا آغاز المپیک باقی مانده و تمام تلاش خود را برای کسب امتیازات لازم در این مسابقات به کار می‌گیرم، به دو طریق می‌توان جواز حضور در المپیک توکیو را کسب کرد: در نخستین مرحله دو نفر برتر وزن منفی ۵۰ کیلوگرم به این مسابقات راه پیدا می‌کنند، در حال حاضر در رنکینگ ۱۶ جهانی قرار دارم.

درصورتی‌که از طریق رنکینگ، جواز المپیک را کسب نکنم در مرحله دوم در مسابقات سهمیه المپیک به میزبانی پاریس حضور پیدا می‌کنم، این رقابت‌ها در سه وزن المپیکی منفی ۵۵ کیلوگرم، منفی ۶۱ کیلوگرم و مثبت ۶۱ کیلوگرم ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۹۹ برگزارشده و سه نفر نخست هر وزن مستقیماً به المپیک توکیو راه پیدا می‌کنند.

Share