مقاومت پزشکان مقابل نصب کارتخوان!

چه مجازاتی در انتظار پزشکان فراری از کارتخوان است؟

اصرار سازمان امور مالیاتی بر نصب کارتخوان در مطب‌ها و تعیین ضرب‌الاجل برای پزشکان از یک سو و مقاومت جمعی از پزشکان در برابر آن نیز از سوی دیگر، چالشی است که از زمان طرح لایحه بودجه ۹۸ به راه افتاده و همچنان هم داغ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از ایسنا، بحث درباره فرار مالیاتی و درآمدهای پزشکان حکایت طولانی، پرحاشیه و ناتمامی است که هر سال جدل‌هایی بی‌نتیجه را به دنبال داشته است. امسال اما سازمان امور مالیاتی عزم جزم کرد تا به مناقشات مالیاتی جامعه پزشکی پایان دهد؛ بنابراین از یک سو اسباب راحتی مردم در مراجعه به مطب‌ها فراهم شود و از سویی هم علاوه بر ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور، درآمدها و مالیات‌های جامعه پزشکی را نیز رصد کند و ادعاهایی درباره امکان تخطی و فرار مالیاتی، به حداقل برسد.

بر همین اساس بود که نصب پایانه فروشگاهی(کارتخوان) در مطب پزشکان طبق بند شش قانون بودجه سال ۱۳۹۸، الزامی شد و سازمان امور مالیاتی ضرب‌الاجلی برای ثبت‌نام پزشکان جهت دریافت کارتخوان اعلام کرد. البته هرچند که سازمان نظام پزشکی بین نصب کارتخوان و مالیات ارتباطی قائل نبود، اما به هر حال قانون باید اجرا می‌شد.

بنابراین از ابتدای امسال بحث الزامی شدن نصب کارتخوان در مطب‌های پزشکان به طور جدی مطرح شد؛ موضوعی که هر چند از سوی جامعه پزشکی تبعیض‌آمیز خوانده شد، اما در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت و در مرحله اول قرار شد که پزشکان تا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۸، برای دریافت کارتخوان ثبت‌نام کنند.

این درحالی بود که بعد از گذشت ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی، ‌سازمان نظام پزشکی به عنوان سازمان صنفی پزشکان، اعلام کرد که زیرساخت‌های لازم برای ثبت‌نام کارتخوان از سوی پزشکان در سامانه ثبت کارتخوانِ سازمان امور مالیاتی فراهم نیست و پزشکان سرگردان شده‌اند. برهمین اساس هم سازمان امور مالیاتی مهلت ثبت‌نام کارتخوان را مجددا تا ۳۱ مرداد تمدید کرد و نهایتا نیز اعلام شد که از اول مهرماه، نداشتن کارتخوان به منزله فرار مالیاتی تلقی می‌شود.

در این بازه زمانی همچنان نصب کارتخوان در مطب پزشکان با حاشیه‌هایی همراه بود؛ به طوری که انتشار نامه دکتر محمدرضا ظفرقندی- رییس‌کل سازمان نظام پزشکی به سازمان امور مالیاتی مبنی بر لزوم آموزش فرآیند ثبت و استفاده از سامانه فروشگاهی و تعویق زمان استفاده از این سامانه به دلیل آشنا نبودن برخی از افراد جامعه پزشکی در استفاده از آن، بر آتش حاشیه‌ها دمید و دست‌مایه طنز و سوژه شبکه‌های مجازی شد.

مقاومت پزشکان مقابل نصب کارتخوان

از طرف دیگر با وجود تمدید چند باره مهلت ثبت‌نام کارتخوان برای پزشکان، اما و اگرها در این باره همچنان ادامه یافت و هرچند که نظام پزشکی اعلام کرد که در راستای عمل به قانون، پزشکان باید در مطب‌هایشان کارتخوان نصب کنند، اما علی‌رغم گفته مسوولان سازمان امور مالیاتی مبنی بر اینکه فرآیند ثبت کارتخوان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از وقت پزشکان را می‌گیرد، گویا همچنان عده‌ای از پزشکان نسبت به کارتخوان مقاومت داشته و برای نصب کارتخوان دست دست می‌کنند؛ به‌طوری‌که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی از بین پزشکان مشمول، تنها ۱۹ درصدشان از قانون نصب کارتخوان تمکین کرده‌اند.

مجازات پزشکانی که کارتخوان ندارند

این درحالیست که دیگر خبری هم از تمدید مهلت ثبت‌نام کارتخوان از سوی پزشکان نیست و سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که تا ابتدای مهرماه ساماندهی کارتخوان‌ برای پزشکان را عملیاتی خواهد کرد. افرادی هم که تا مدت زمان تعیین شده نسبت به اجرای قانون تمکین نکنند، از نظر سازمان امور مالیاتی یک استعداد بالقوه و بالفعل فرار مالیاتی محسوب می‌شوند و اگر فرار مالیاتی بر آنان محرز شود، طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد. در عین حال کسانی که تا پایان مهرماه به قانون تمکین نکنند، جریمه شده و دو درصد از درآمدشان به عنوان جریمه مطالبه خواهد شد و این جریمه نیز غیر قابل بخشش است.

همچنین سازمان امور مالیاتی تصریح کرده است که بعد از اتمام مهلت تعیین‌شده، مردم می‌توانند در صورت نبود کارتخوان در مطب یک پزشک، به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند تا پیگیری‌ و برخوردهای لازم از سوی سازمان انجام شود.

ضرب‌الاجل تعیین شده برای نصب کارتخوان در مطب‌ها در حالی رو به اتمام است که هادی خانی – مدیرکل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اخیرا در اظهار نظری ضمن ابراز تاسف از عدم همکاری قشر فرهیخته پزشکان، عنوان کرد: «بنده امروز بسیار متاسفم از اعلام این خبر که با وجود تعامل خوب سازمان با قشر تحصیل‌کرده پزشکان و تمدید دوباره فرصت، پزشکان در آزمون شفاف‌سازی اقتصاد کشور و اعتماد سازی مردم به شفافیت اقتصادی کشور نمره خوبی را دریافت نکرده‌اند.»

وی همچنین با تاکید مجدد بر اینکه از ابتدای مهرماه ساماندهی کارتخوان‌ برای پزشکان عملیاتی خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که تا این زمان نمره قبولی پزشکان ارتقا یابد.

Share