آوای سلامت:

چرا طحال بزرگ می شود؟ | علائم، دلایل و نحوه درمان

بزرگی طحال که به آن اسپلنومگانی نیز گفته می شود، معمولا علائمی ایجاد نمی کند و غالبا در طی یک معاینه فیزیکی می توان پی به آن برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طحال شما ارگانی است که دقیقا در زیر قفسه سینه و سمت چپ بدن شما قرار دارد. بسیاری از شرایط پزشکی از جمله عفونت ها، بیماری های کبدی و برخی سرطان ها مسئول بزرگ شدن طحال هستند.

بزرگی طحال که به آن اسپلنومگانی نیز گفته می شود، معمولا علائمی ایجاد نمی کند و غالبا در طی یک معاینه فیزیکی می توان پی به آن برد. طی انجام سونوگرافی و آزمایش خون می توان بزرگی طحال را تشخیص داد.

درمان بزرگی طحال، معمولا مبتنی بر حذف علل ایجاد کننده آن است. جراحی، اولین درمان بزرگی طحال نیست اما بعضی اوقات توصیه می شود.

علائم

در برخی موارد، همانطور که گفته شد، بزرگی طحال علامت خاصی ندارد. با این حال احساس درد در قسمت چپ و فوقانی شکم، احساس پری بدون خوردن غذا یا حتی بعد از خوردن مقادیر کمی غذا، کم خونی، خستگی، عفونت های مکرر، خونریزی آسان و بروز کبودی در بدن، زردی پوست بدن به ویژه صورت، کاهش وزن بدون علت، خستگی مزمن و پایین بودن انرژی، از علل رایج بزرگ شدن طحال هستند.

علت چیست؟

تعدادی از عفونت ها و باکتری ها، مقصران بزرگی طحال هستند از جمله عفونت های ویروسی مانند مونونوکلئوز، عفونت های باکتریایی مانند سفلیس و یا عفونت پوشش داخلی قلب یا اندوکاردیت، عفونت های انگلی مانند مالاریا

سیروز و یا سایر بیماری های کبدی

کم خونی یا آنمی

سرطان های خون مانند لوسمی و برخی اختلالات متابولیک

فشار روی رگها در طحال یا کبد یا لخته شدن خون در این رگها

طحال چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، طحال اندامی در زیر قفسه سینه شما و در قسمت چپ شکم واقع شده است. این عضو از بدن، یک اندام نرم و اسفنجی است که چندین کار مهم انجام می دهد:

سلول های خونی آسیب دیده قدیمی را فیلتر و از بین می برد.

با تولید گلبول های سفید خون یا لنفوسیت ها، از بروز عفونت در بدن جلوگیری می کند.

گلبول های قرمز خون و پلاکت ها را ذخیره کرده و به لخته شدن خون کمک می کند.

با بزرگ شدن طحال، تعداد سلول های سالم موجود در جریان خون شما کاهش می یابد. هر کسی می تواند در هر سنی دچار بزرگی طحال شود. اما گروه های سنی خاصی در معرض خطر بیشتر هستند:

کودکان و جوانان مبتلا به عفونت مونونوکلئوز

افرادی که به بیماری های متابولیکی ارثی مبتلا هستند

افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که مالاریا شایع است.

عوارض

طحال بزرگ شده می تواند تعداد گلبول های قرمز خون سالم ، پلاکت ها و گلبول های سفید موجود در جریان خون شما را کاهش دهد و منجر به عفونت های مکرر شود. کم خونی و افزایش خونریزی نیز ممکن است.

پارگی طحال از عوارض دیگر است. حتی طحال سالم در اثر اتفاقاتی مانند تصادف، به راحتی آسیب می بیند. بزرگ شدن طحال نیز شانس پارگی طحال را افزایش می دهد. پارگی طحال می تواند خونریزی خطرناک را در حفره شکم شما ایجاد کند.

درمان

نکته مهم در درمان بزرگی طحال آن است که بسیاری از افراد می ‌توانند فقط با درمان علل و بیماری‌ های ثانویه‌ ای که به بزرگی طحال منجر شده است، اصلاح الگوی زندگی و نیز پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ های عفونی، به درمان موثر این مشکل دست یابند و برخی دیگر نیز باید تن به جراحی بدهند و این عضو از بدنشان را خارج کنند.

Share