سراوان؛ معضل بزرگ گیلان

وضعیت سراوان از بحران هم گذشته است | زباله‌های سراوان آسیب جدی به رشت می‌زنند

رییس سازمان بسیج اساتید گیلان با بیان اینکه زباله های سراوان آسیب جدی به محیط زیست رشت می زنند، گفت: معضل زیست محیطی مرکز دفن زباله سراوان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و حل آن نیاز به دیتاهای تخصصی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه تخصصی بررسی نحوه همکاری سازمان بسیج اساتید گیلان با پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی پیرامون چالش های زیست محیطی گیلان از جمله وضعیت مرکز دفن زباله سراوان به همت سازمان بسیج اساتید سازمان جهاددانشگاهی گیلان برگزار شد.

کیوان میرزایی رییس سازمان بسیج اساتید گیلان در این جلسه که در سالن اجتماعات پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: سازمان بسیج از فضای کاملا علمی و تخصصی برخوردار است و از این ظرفیت در جهت توسعه استان و تحقق اهداف نظام در گیلان بهره گیری می شود.

وی افزود: از اولویت های کاری سازمان بسیج گیلان توجه به حفظ محیط زیست و از بین برداشتن عواملی است که موجب آلودگی محیط زیست استان می شود و برای تحقق این امر پژوهشکده جهاد دانشگاهی می تواند کمک موثری باشد.

میرزایی خاطرنشان کرد: پژوهشکده جهاد دانشگاهی از فضای علمی کاربردی برخوردار است و باید بهره وری ها را از این پژوهشکده افزایش دهیم.

وضعیت سراوان از بحران هم گذشته است

وی تصریح کرد: یکی از اولویت های مباحثی که در گیلان باید به آن پرداخته شود، وضعیت مرکز دفن زباله سراوان است که هم اکنون وضعیت نامناسبی دارد و از بحران هم گذشته است.

رییس سازمان بسیج اساتید گیلان با بیان اینکه زباله های سراوان آسیب جدی به محیط زیست رشت می زنند، گفت: معضل زیست محیطی مرکز دفن زباله سراوان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و حل آن نیاز به دیتاهای تخصصی دارد.

میرزایی با بیان اینکه پژوهشکده های ملی و بین المللی مهمی در استان گیلان فعالیت دارند که باید از آنها در جهت حل مشکلات استان بهره بیشتری بگیریم، افزود: برای تحقق این امر ابتدا باید ظرفیت های همدیگر را بشناسیم و نشست امروز به ما کمک کرد تا با ظرفیت ها و توانمندی های پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی و سازمان جهاد دانشگاهی گیلان بیش از گذشته آشنا شویم.

وی اضافه کرد: انجام کارهای تیمی با توانمندی بالا گستره کار بسیجی و جهادی را افزایش می دهد و نتیجه آن حل مشکلات جامعه و ارتقای امنیت روانی و سلامت در مردم می شود.

تلاش برای جلوگیری از هرگونه آسیب زیست محیطی به گیلان

رییس سازمان بسیج اساتید گیلان ادامه داد: این سازمان فقط محل فعالیت اساتید بسیجی نیست بلکه سازمانی است که از همه افراد نخبه و متخصص در حوزه های مختلف استفاده می کند تا ضمن فراهم کردن توسعه استان از ورود هر گونه آسیب زیست محیطی به گیلان جلوگیری شود.

حسین بهمنش، جانشین سازمان بسیج اساتید گیلان در ادامه این نشست با بیان اینکه حدود ۲۲ قشر در تخصص های مختلف در این سازمان مشغول به فعالیت هستند، گفت: در گیلان بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ بسیجی داریم که حفظ محیط زیست از مهمترین دغدغه های آنها است.

وی تصریح کرد: موضوعات مهمی که در سازمان بسیج اساتید در حوزه محیط زیست مورد بررسی است که مهمترین آنها تنش های زیستی و غذایی در استان، موضوع تالاب انزلی و مشکلات مربوط به پسماند استان است.

  مرکز دفن زباله سراوان بزرگترین معضل پسماند گیلان   

بهمنش خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بحث پسماند بیشترین مشکل زیست محیطی مربوط به دفنگاه زباله سراوان است که از سال ۶۳ تاکنون در این مرکز زباله تلمبار شده است.

وی گفت: هم اکنون مشکلات جایگاه دفن زباله سراوان به تنشی در زیستگاه مردم اطراف این منطقه تبدیل شده است و باید هرچه سریعتر مشکلات این منطقه به کمترین حد خود برسد.

نیلوفر عابدین زاده سرپرست معاونت آموزشی-پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه همواره تلاش شده است تا ماموریت های محوله به این پژوهشکده به نحو احسن انجام شود، گفت: این پژوهشکده در جهت رفع مشکلات و مطالعات زیست محیطی کارنامه درخشانی را در کشور دارد.

وی افزود: اختصاص بودجه مناسب برای رفع مشکلات زیست محیطی استان ضروری است و بهره گیری از مراکز علمی توانمند می تواند در جهت رفع مشکلات زیست محیطی موثر باشد.

مرکز دفن زباله سراوان مشکلات فراوانی دارد

عابدین زاده با بیان اینکه در گارگروه پسماند استان برای حل معضل زباله های سراوان برنامه جامع مصوب شده است، خاطرنشان کرد: از سالهای گذشته هر روز زباله وارد مرکز دفن زباله سراوان شد و این امر موجب شده که امروز این مرکز با مشکلات فراوانی رو به رو باشد.

سرپرست معاونت آموزشی-پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نصب دستگاه زباله سوز در استانهای شمالی که از مصوبات دولت بوده اکنون در استان مازندران پیشرفت فیزیکی خوبی دارد، اما در گیلان هنوز از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست، گفت: باید مسئولین ذیربط به خصوص نمایندگان کمک کنند تحقق این امر طبق برنامه تعیین شده شتاب بیشتری بگیرد.

عابدین زاده با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان مصوب شده و در طرح جامع استراتژی های مناسب برای حل معضل پسماند استان پیشنهاد شده است، اظهار کرد: یکی از پیشنهادات تکمیل و افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست فعلی لاکان است.

وی خاطرنشان کرد: از سالهای گذشته هر روز زباله از شهرهای رشت و فومن، صومعه سرا، شفت و رودبار و در مجموع ۵۲ دهیاری به محل دفن سراوان و کارخانه  کود آلی رشت منتقل می شود و این امر موجب شده که امروز این مرکز با مشکلات فراوانی رو به رو باشد.

حمیدرضا مسکنی معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان  در ادامه  جلسه  نیز با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی بخش مهمی از جهاددانشگاهی است گفت: این مرکز با توان علم بالایی که دارد آماده همکاری با استان جهت رفع مشکلات مرکز دفن زباله سراوان است.

زباله ها به بخش های دیگر جنگل سراوان نیز آسیب زده اند

وی افزود: زباله ها نه تنها به مرکز دفن این مکان آسیب زده اند، بلکه به جاهایی از جنگل سراوان نیز آسیب وارد شده که هنوز در معرض دید نیستند.

مسکنی خاطرنشان کرد: پشتوانه علمی قوی می تواند مشکلات زیست محیطی در سراوان را به حداقل برساند.

وی تصریح کرد: معطل شدن و بی توجهی نسبت به مشکلات زیست محیطی که در مرکز دفن زباله سراوان و محیط اطراف آن وجود دارد، قابل اغماض نیست و برای رفع این معضل هر چه سریعتر باید تدابیر  ویژه ای اندیشیده شود.

معاون پشتیبانی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان گفت: ورود بسیج و بهره گیری از ابزار بسیجی منجر به کسب نتایج موفقیت آمیز برای حل مکل سراوان می شود و با توجه به اینکه حل مشکلات زیست محیط سراوان از اولویت ها و دغدغه های کاری پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی است، این مرکز آمادگی وجود دارد تا بیش از پیش برای حل این معضل گامهای موثری برداشته شود.

محمد شادپور مسئول سازمان بسیج اساتید سازمان جهاددانشگاهی گیلان نیز در ادامه با اشاره به اینکه برگزاری چنین نشست هایی می تواند راهکاری اساسی برای حل مشکلات زیست محیطی گیلان از جمله سراوان باشد گفت: برنامه داریم برگزاری این جلسات تداوم یابد تا مشکلات زیست محیطی استان بیش از امروز نشود.

وی یادآور شد: بهره‎مندی از ظرفیت های جهاددانشگاهی گیلان، پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی و فعالیت مضاعف اساتید بسیجی جهاددانشگاهی در جهت تحقق این اهداف و توسعه استان موثر است.

شادپور تصریح کرد: امید می رود با همکاری های پررنگ تر و منسجم تر گام های موثری در جهت بهبود وضعیت محیط زیست گیلان بخصوص کلانشهر رشت برداشته شود.

Share