مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان خبر داد:

نخستین بخش نگهداری از نسخ خطی کتابخانه‌های گیلان در آستانه اشرفیه راه‌اندازی می‌شود

پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه از راه اندازی نخستین بخش نگهداری از نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های عمومی گیلان در شهر آستانه اشرفیه خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی آستانه اشرفیه با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ رحیم حیدری، فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه؛ رقیه زرگری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان، شهرداران آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر، نماینده امام جمعه آستانه اشرفیه، اعضای انجمن، کتابداران و اصحاب رسانه در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی، اعضای انجمن های کتابخانه ها را به عنوان نخبگان فرهنگی در هرشهر عنوان و اظهار کرد: حضور همه اعضای انجمن در این جلسه بعنوان اتاق فکر مباحث فرهنگی، نشان‌دهنده علاقه و تفکر فرهنگی در شهرستان آستانه اشرفیه است.

وی کتابخانه عمومی اهل البیت(ع) آستانه اشرفیه را از مراکز مهم فرهنگی در استان برشمرد و گفت: با اختصاص فضای مناسب به کتابخانه اهل بیت آستانه اشرفیه این کتابخانه به تنها فضای نگهداری استاندارد نسخ خطی در استان گیلان مجهز می شود و بر همین اساس می توانیم تمام نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های عمومی استان گیلان را در این فضا به صورت استاندارد نگهداری کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به همکاری و حضور فعال شهرداری آستانه اشرفیه در حوزه فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی، گفت: امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه شاخص و ملاک توسعه فرهنگی هر جامعه توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی است، تصریح کرد: توجه به این حوزه از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها در سطح جامعه جلوگیری کرده و در راستای ارتقای فرهنگ جامعه تأثیرگذار است.

کرمی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه در بسیاری از کتابخانه‌های عمومی استان گیلان دوره‌های آموزشی به صورت رایگان برگزار می‌شود، تاکید کرد: در صورت تمایل جامعه فرهنگی آستانه اشرفیه نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان آمادگی برگزاری این دوره‌ها را در این شهرستان دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی تاکیدی بر ساخت و ساز نیست، بیان کرد: با استفاده از فضاهای موجود می‌توانیم با برنامه‌ریزی درست فعالیت‌های فرهنگی خوبی انجام دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان به طرح روستای دوستدار کتاب نیز اشاره و با بیان اینکه یکی از طرح‌های قابل اجرا در آستانه اشرفیه است، اظهار کرد: اگر بتوانیم یکی از روستاها را به عنوان پایلوت هدف گذاری کنیم می‌توانیم با همکاری و تعامل یکدیگر زمینه لازم برای انجام این کار را فراهم کرده و از برگزیدگان این طرح در سطح کشور باشیم.

کتابخانه عمومی بندر کیاشهر پس از عملیات توسعه دومین کتابخانه استاندارد استان گیلان خواهد بود

وی با اشاره به اجرای طرح توسعه فضای کتابخانه‌ ۲۲ بهمن کیاشهر، افزود: در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این طرح این کتابخانه دومین کتابخانه استاندارد استان برای ارائه خدمات خواهد شد زیرا از تمامی بخش ها برخوردار خواهد شد.

حیدری: روستای دوستدار کتاب در شهرستان آستانه اشرفیه شناسایی شود

فرماندار آستانه اشرفیه نیز در این نشست ضمن تقدیر از تلاش های مجموعه کتابخانه های عمومی در پیشبرد اهداف فرهنگی در استان و خصوصا شهرستان آستانه شرفیه با بیان اینکه همه دستگاه ها موظف به همکاری سازنده با کتابخانه های عمومی هستند گفت: باید جوان و نوجوان را به سمت کتاب و کتابخانه ها سوق دهیم تا با ادبیات، نویسندگان و آثار فاخر این مرز و بوم آشنا شوند.

فرماندار آستانه اشرفیه ضمن درخواست از بخشداران شهرستان خواست تا قبل از اتمام سال روستاهایی را که با استاندارهای ویژه کتابخانه هم خوانی دارند مشخص و یک روستا را به عنوان روستای دوستدار کتاب مشخص و اجرایی کنند.

پیشنهاد جایگزینی خرید کتاب برای کتابخانه توسط مجرمین به جای حبس و جرائم نقدی

گفتنی است درابتدای این نشست رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه ضمن ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در کتابخانه های عمومی از عضویت ۴هزار نفر از مردم در کتابخانه های عمومی این شهرستان خبرداد.

رقیه زرگری همچنین تعداد کتب موجود در کتابخانه های عمومی را ۶۴ هزار نسخه عنوان کرد و امانت ۲هزارو ۷۶۱ نسخه کتاب تنها در شهریورماه سال جاری توسط اعضای کتابخانه ها را نشان دهنده توجه مردم آستانه اشرفیه به بحث کتاب و کتابخوانی دانست.

وی با قدردانی از حمایت های شهرداری بندر کیاشهر از برنامه های این مجموعه در این شهر از پرداخت بخش عمده ای از معوقات سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمدهای شهرداری بندر کیاشهر خبرداد.

زرگری همچنین در این جلسه پیشنهاد داد با توجه به اهمیت مشارکت دستگاه قضایی در امور فرهنگی و ترویج فرهنگی مطالعه که موجب کاهش ناهنجاری های اجتماعی خواهد شد، خرید کتاب توسط برخی از مجرمان جایگزین مجازات های نقدی و حبس شود.

Share