امام جمعه آستارا:

نباید در عزاداری‎ها اسباب آزار و اذیت مردم را فراهم کنیم | مداحان سطح سوادشان را بالا ببرند

خطیب جمعه آستارا با اشاره به آسیب های عزاداری اباعبدالله و لزوم توجه مداحان، روحانیون و همه عزاداران به آنها گفت: اولین آسیب رقابت و چشم و هم‌چشمی هیئت‌های مذهبی، تکیه ها و مساجد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیین عبادی سیاسی نماز جمعه شهرستان مرزی بندر آستارا به امامت امام جمعه شهرستان حجت الاسلام والمسلمین کاظم حافظ‌نیا برگزار شد.

 امام جمعه آستارا در ابتدای خطبه اول با اشاره در پیش بودن ماه محرم و تسلیت ایام عزاداری گفت: عزاداری برای اباعبدالله از افضل قربات بوده و یکی از قطعی ترین راه های نزدیکی به خداوند عزاداری برای شهید کربلا امام حسین (ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم حافظ‌نیا گریه برای اباعبدالله (ع) را از بهترین اعمال مستحبی دانست و بیان کرد: کیفیت عزاداری شهید کربلا بسیار مهم بوده و ائمه معصوم و بزرگان دین بر روی این مسئله تاکید بسیار داشتند.

امام جمعه آستارا شور و شوق حسینی را در میان مردم بسیار با ارزش دانست و عنوان کرد: این کشور باید هر روز تقویت شده و همواره مورد توجه قرار بگیرد.

خطیب جمعه آستارا با اشاره به آسیب های عزاداری اباعبدالله و لزوم توجه مداحان، روحانیون و همه عزاداران به آنها گفت: اولین آسیب رقابت و چشم و هم‌چشمی هیئت‌های مذهبی، تکیه ها و مساجد است، عزاداری باید با اخلاص همراه بوده و به آن بسیار دقت داشته باشیم.

وی دومین آسیب عزاداری را آمیخته شدن با برخی خرافات و امور ناصحیح دانست و گفت: عزاداران نباید از خرافات در عزاداری ها پیروی کنند.

امام جمعه آستارا با تاکید به حفظ حرمت اباعبدالله در عزاداری ها گفت: فراهم کردن اسباب آزار و اذیت دیگران با صدای بلند طبل ها و نوحه خوانی ها در ساعات پایانی شب عمل ناپسندی بوده و بسته شدن خیابان‌ها ممکن است باعث تأخیر در عبور آمبولانس به بیمارستان ها شود بنابراین سد معبر حرام است و نباید اسباب آزار و اذیت مردم را فراهم کنیم.

حافظ یا استفاده از اشعار غلو آمیز و سطح پایین توسط مادحین را از دیگر آسیب های عزاداری دانست و بیان کرد: تاکید مقام معظم رهبری به این مورد بوده و باید از ایثار، از خودگذشتگی و ولایت‌پذیری ابوالفضل العباس(ع) برای مردم خواند، توصیه به مداحان بالابردن سطح سوادشان بوده و از مطالب غیرمستند نباید استفاده کرد.

وی یکی از آسیب‌های جدی عزاداری را قرار گرفتن این مجالس در اختیار افراد بیسواد و بی اعتقاد دانست و تصریح کرد: نباید این مجالس را در اختیار افرادی که به ولایت و حقانیت اباعبدالله (ع) اعتقاد ندارند گذاشت.

امام جمعه آستارا در ابتدای خطبه دوم ماه محرم را ماه افزایش تقوا دانست و گفت: هر شب محرم لیله القدر بوده و معنویت و تقرب به خداوند را با پرهیز از گناه و معصیت بسیار افزایش می دهد.

حافظ نیا با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر و یاران آن ها گفت: این شهیدان الگوهای خدمت جهادی هستند و همه دولتمردان اگر مشی رجایی و باهنر داشته باشند تمام مشکلات ما حل می شود.

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای دولت در سی ام مرداد گفت: ایشان اقتصاد و فرهنگ را دو مسئله اساسی دانستند و فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد بسیار مهمتر است، امروز تمرکز دشمن روی مسائل اقتصادی بوده و حتی در قضیه اقتصاد نیز فرهنگ مهم است.

حافظ نیا هدف دشمن را غلبه فرهنگی دانست و بیان کرد: غلبه فرهنگی بسترساز غلبه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی است و در جامعه ای که فرهنگ مورد آسیب و حمله دشمن قرار گرفت به راحتی اقتصاد و روحیه نظامی هم مورد حمله قرار می گیرد، هدف دشمن بی انگیزه کردن جوانان است.

خطیب جمعه آستارا ملت با فرهنگ را ملت غالب دانست و تصریح کرد: تقویت فرهنگ یک مسئله مهم و اصلی است، باید روی فرهنگ دینی و ملی سرمایه‌گذاری کرد و شکست دشمن در انتهای این قضیه است.

حافظ نیا دوری از حواشی را فرمایش آقا به دولتمردان دانست و عنوان کرد: دولتی‌ها باید دو سال باقیمانده از خدمت شان را در تلاش برای براوردن مطالبات مردم کرده و نام نیکی را از خود به جا بگذارند.

وی با اشاره به آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر در اول محرم گفت: امام حسین (ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر هستند و در برابر فساد، فحشا، منکرات و بدی ها نتوانست سکوت کند، امر به معروف و نهی از منکر یعنی هیهات من الذله و همه در مقابل بدی ها در جامعه مسئول هستند.

امام جمعه آستارا با تقدیر از عزم جدی و اقدامات قوه قضاییه در مبارزه با فساد گفت: این مبارزه تا قطع کامل دستهای فاسد از بیت المال و مملکت ادامه داشته و مردم نیز از این اقدامات حمایت کامل می کنند.

Share