کمک به توانمندسازی صنعت رستورانی گیلان در شرایط سخت اقتصادی کشور

نارنج اپلیکیشن پیشرو سفارش آنلاین غذا در گیلان

نارنج اولین اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا در شمال ایران است و هم اکنون با گذشت ۲ سال فعالیت و با وجود رقبای بزرگ ملی این اپلیکیشن همچنان در استان گیلان پیشرو است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چند سالی است که سامانه‌های هوشمند جایگزین روش‌های سنتی خرید محصول یا دریافت خدمات شده‌اند. در این میان صنعت خوراک و غذا هم از این قافله جای نمانده و سوار بر اسب تندروی بازار تکنولوژی شده است. پلتفرم‌های سفارش آنلاین غذا یکی از دستاوردهای همین دنیای تکنولوژیست. امروزه اغلب مردم ترجیح می‌دهند که برای سفارش غذا از همین پلتفرم‌های آنلاین استفاده کنند و این موضوع تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم شهرهای پیشرفته دنیا شده است.

کلانشهر رشت در سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان یونسکو به عنوان تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران درسازمان یونسکو به ثبت جهانی رسید.

سامان ترابی مدیر عامل و مؤسس نارنج می‌گوید: “پس از کسب این افتخارجهانی برای شهر رشت، و از آنجایی که رشت در بسیاری از برهه‌های زمانی شهر اولین‌ها بوده، برآن شدیم که پروژه‌ای بزرگ و قدرتمند را در بستر فناوری اطلاعات آغاز کنیم. پروژه‌ای که در نوع خود در خور نام بزرگ شهر رشت و استان گیلان باشد.

از دیدگاه ما عنوان شهر خلاق خوراک و غذا، اهمیت دادن مردم گیلان به غذا و توجه بیش از حد به فرهنگ غذایی گیلان، پتانسیل بالایی برای رشد این گونه کسب و کارها در استان گیلان فراهم ساخته است. بر این اساس پس از یکسال بررسی و تحقیق در واحد R&D آژانس دیجیتال مارکتینگ شهرآرا، پروژه “نارنج” برنامه نویسی و متولد شد.”

نارنج اولین اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا در شمال ایران است و هم اکنون با گذشت ۲ سال فعالیت و با وجود رقبای بزرگ ملی این اپلیکیشن همچنان در استان گیلان پیشرو است. با نارنج دیگر نیازی به تماس تلفنی برای سفارش غذای بیرون بر نبوده و مشتریان تنها با نصب یک اپلیکیشن روان وساده غذای خود را بیش از ۹۰ رستوران با کیفیت شهر با مزیت‌های ویژه سفارش می‌دهند.

قدرتمندترین و محبوب‌ترین اپلیکیشن خدماتی بومی شمال کشور

نارنج با پیدایش خود، در زمانی کوتاه اثبات کرد که تنها یک اپلیکیشن سفارش آنلاین غذای ساده نیست، تولد نارنج شروع یک فرهنگ سازی جدید بود، فرهنگ جدید سفارش آنلاین غذا در استان گیلان. نارنج یکی از سه استارتاپ موفق استان گیلان در ۵ سال اخیر است که توانست در کمتر از ۴ ماه، ۵۰ رستوران و ۷۰۰۰ یوزر فعال را جذب کند و اکنون پس از ۲ سال از شروع حیات خود بالغ بر ۲۰ هزار کاربر فعال و بیش از ۹۰ رستوران دارد.

نارنج در سال ۹۶ دوبار با نظر کاربران در رتبه‌ی اول اپلیکیشن های حوزه خوراک کافه بازار قرار گرفت و در همان سال توانست بخش زیادی از آمار سفارشات تلفنی شهر رشت را به سفارش آنلاین تبدیل کند. دیگر چه چیزی می¬تواند بیانگر محبوبیت و قدرت یک اپلیکیشن بومی در دل یک شهر باشد؟

اکنون در آغاز سال سوم فعالیت این استارت آپ، نارنج در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و تلاش می‌کند گستره فعالیت خود را با جذب سرمایه¬گذار و شریک تجاری در سطح کشور توسعه دهد.

نارنج هم اکنون شهر لاهیجان شروع به کار کرده و بزودی وارد تمامی شهرهای گیلان می‌شود. بیش از ۹۰ رستوران را تحت پوشش خود دارد و با آنکه درگیر تلاطم‌های رقابت با رقبای ثروتمند و بزرگ کشوری است، با این حال از معدود اپلیکیشن های بومی ایران است که با ورود اپلیکیشن های ثروتمند پایتخت نه تنها از پای نیفتاده بلکه همچنان قدرتمندترین اپلیکیشن گیلانی و لیدر این بازار بزرگ است که توانسته علیرغم حضور و هجوم تخریب گر رقبای قدر، بیشترین سهم بازار و محبوبیت را در گیلان دارا باشد. به گونه‌ای که این روزها اپلیکیشن نارنج علاوه بر انتخاب اول سفارش آنلاین غذا در استان گیلان، منبع قدرتمندی برای جستجوی رستوران‌ها، مشاهده منو و قیمت و اشاعه‌ی فرهنگ خوراک برای دوستداران غذا و خوراکی می‌باشد.

۱۵۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی سفارش غذای بیرون بر فقط در شهر رشت؟

سامان ترابی بنیانگذار این استارت آپ افزود: با توجه به جایگاه متمایز استان گیلان در بحث خوراک و غذا، در حال حاضر سفارش غذای بیرون¬بر فقط در شهر رشت بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد و با توجه به تغییر سبک زندگی مردم این عدد در حال افزایش می‌باشد.

کمک به توانمند سازی صنعت رستورانی گیلان در شرایط سخت اقتصادی کشور

دکتر باستی رییس پارک علم و فناوری گیلان درباره نارنج اینچنین می‌گوید: استارت آپ نارنج یکی از موفق‌ترین کسب و کارهای آنلاین گیلان می‌باشد که به شکل بوت استرپ و بدون هیچگونه سرمایه-گذاری به این موفقیت رسیده است. نارنج در این مدت کوتاه که توانسته باعث رونق در چرخه‌ی فروش سفارشات بیرون بر رستورانها شود. ما در یکسال گذشته تلاش کردیم حمایت‌های موثری از نارنج داشته باشیم و توسعه‌ی کسب و کارهای بومی و موفقی مثل نارنج از برنامه‌های جدی ما می‌باشد چون اطمینان داریم در شرایط سخت اقتصادی پروژه‌هایی مثل نارنج می‌تواند کمک‌های شایانی به توانمند سازی صنعت رستورانی گیلان نماید.

این محبوبیت و موفقیت از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

سامان ترابی دلیل محبوبیت نارنج را چنین تعریف می‌کنند: “سلطه بازار به روش دیکتاتوری زمانی شروع می¬شود که تنها به منافع خود در بازار بیاندیشی، اما محبوبیت وقتی شروع می‌شود که منافع مشتریان بر منافع ما ارجحیت داشته باشد، نارنج پلتفرمی مردمی و محبوب است. در نارنج ما با دو سمت در ارتباطیم، مشتری و رستوران. ما می¬دانیم که مهمترین حلقه‌ی این چرخه‌ی اقتصادی رستوران می‌باشد، پس تلاش کردیم یک تعادل مناسب برای حفظ منافع هر دو سوی این فرآیند داشته باشیم. “

افرادی که از روز اول مشتری نارنج بوده‌اند به خوبی می‌دانند که نارنج هیچ رستوران بدون تخفیفی نداشته و ندارد. کافیست تا هم اکنون اپلیکیشن را باز کنید و ببینید که همه رستوران‌ها بین ۵ الی ۲۵ درصد تخفیف دائم و همیشگی دارند و این تخفیف نه لزوماً از سمت رستوران بلکه بخش زیادی از آن از سهم فروش خود نارنج است. این تخفیف‌ها از روز اول با نارنج همراه بود و با آمدن رقبایی که تنها در زمان افزایش سهم بازار و تخریب رقبای بومی دست به ارائه تخفیفات دوره‌ای می‌زنند، تغییر استراتژی نداده. ما با ارائه تخفیفات دائمی از سهم نارنج تلاش کردیم که فروش رستوران‌ها را افزایش داده و همچنین رضایت مشتریان را فراهم سازیم.”

نارنج هم اکنون در میان راه پیشرفت، تلاش دارد تا اهمیت به مشتری و همچنین کمک به رشد کسب و کارهای بومی را با توجه بیشتری مدنظر قرار دهد و در این مسیر هر روز اقدامات تازه‌ای را در دست اجرا دارد.

بازار بزرگ سفارش غذا در گیلان و کشور

صنعت رستوران و سفارش غذا در کشور و به خصوص استان عزیزمان گیلان، روز به روز گسترده‌تر می‌شود. رشد تکنولوژی هم در این زمینه منجر به افزایش تصاعدی سفارش‌های آنلاین به نسبت سفارشات تلفنی و حضوری شده است. به نوعی که در آینده‌ای نزدیک پیش بینی می‌گردد، ۴۰ درصد سفارشات غذا اینترنتی باشد. در استان گیلان هم به دلیل وجود رستوران‌های متعدد، عنوان شهر خلاق غذا و فرهنگ غنی مردم، پتانسیل بی نظیری برای توسعه این نوع پلتفرم‌ها وجود دارد. مرم تمایل بالایی به سفارشات آنلاین نشان داده‌اند و این فرهنگ روز به روز جاافتاده و عادی‌تر می‌گردد. در این وضعیت اپلیکیشن نارنج به دنبال پاسخگویی به نیاز حداکثری مردم گیلان است. نارنج تلاش می‌کند تا با ایجاد بستری قدرتمندتر از امروز شرایطی را فراهم سازد که هر گیلانی به سادگی غذای دلخواه خود را از رستوران محبوبش سفارش دهد و حتی به این می‌اندیشد که برآورده سازی این نیاز تنها در حوزه رستوران نباشد و به بخش‌های دیگر نیازهای روزمره همچون خرید گوشت، مرغ، شیرینی، خشکبار، نان، لبنیات و … را نیز به مجموعه‌ی خود اضافه نماید و در این راه از همراهی سرمایه گذاران علاقمند به کسب درآمد بالا و رشد در استان گیلان استقبال می‌کند.

چرا باید از استارت آپ های بومی گیلان حمایت کنیم؟

پورمقدم مدیر رستوران صمصام فود یکی از رستورانهای پر فروش شهر رشت که مدتیست فقط با اپلیکیشن های بومی گیلانی همکاری می‌کند دلیل اینکار را اینطور بیان می‌کند: نارنج نسبت به تمامی اپلیکیشن های وارداتی به استان گیلان کارمزد کمتری می‌گیرد و حتی نصف کارمزد خود را هم بصورت دایمی برای ایجاد حس مثبت خرید به کاربران تخفیف می‌دهد، تسویه حساب نارنج با رستورانها در مقایسه با رقیب اصلی تهرانی‌اش ۴ برابر سریعتر است و در واقع نارنج با سرمایه‌ی رستوراندار بازی نمی‌کند. کاملاً مشخص است که نارنج دنبال یک بازی برد-برد است و فقط به منافع خود نمی‌اندیشد. پس در قبال این رفتار صادقانه و عادلانه‌ی نارنج، ما هم موظفیم از کسب و کارهای بومی شهرمان حمایت کنیم در کنار هم از منافع مشترک بهره مند شویم.

با آرزوی موفقیت و حمایت بیش از پیش برای این کسب و کار مدرن و موفق بومی.

 

Share