خطیب جمعه اسالم:

منکر فقط بی‌حجابی نیست | دزدی، اختلاس و خیانت مسئولان از بزرگترین منکرها است

باقری ضمن انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در جامعه اذعان کرد: آن قدر نسبت به مسأله حجاب و ترویج حجاب اسلامی و ایرانی غافل بودیم که این فرصت به تهدید بزرگی برای سلامت اخلاقی جامعه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام محمد جواد باقری ارومی امام جمعه اسالم در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سید الشهداء به بیان ویژگی های نهضت عاشورا و اهداف قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و افزود: مهم ترین اراده و قصد امام حسین(ع) از قیام و مقابله با امویان احیای دو فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

وی با اشاره به هفته اول ماه محرم که به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است گفت: این دو اصل مهم که زیربنای تمام امور و اصلاح انحرافات است در حقیقت حکم فرهنگ سازی در تعالیم دینی را دارد چرا که معروف در حقیقت هنجار و منکر در حقیقت هنجارشکنی می باشد که با امر و نهی نسبت به این دو موضوع فرهنگ سازی صورت می گیرد.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اسالم گفت: باید در قدم اول معروف و هنجارهای خوب را برای جامعه تعریف کنیم و به مردم بشناسانیم تا خودشان هر چیزی که مخالف آن باشد را به عنوان منکر بشناسند و آن را ترک کنند.

وی افزود: اولین شرط در آمر به معروف و ناهی از منکر علم است. یعنی خود آمر و ناهی هم باید معروف و منکر را بشناسد تا بتواند به آن امر و یا از آن نهی کند. وقتی آمر و ناهی به صورت عام معروف و منکر را نشناسد و یا آن را درست به مردم نشناساند وضعیت همین می شود که اکنون شاهد آن هستیم.

باقری ضمن انتقاد از مغفول ماندن این دو فریضه بزرگ در جامعه گفت: متأسفانه به خاطر عدم تشخیص اهمیت مسائل، بعضی مسائل دست چندم به اولویت اول امر به معروف و نهی از منکر تبدیل شده و از معروف و منکرهای بزرگی که می تواند تأثیر گذاری بیشتری داشته باشد غافل شده ایم.

وی تصریح کرد:بزرگترین معروفی که می تواند خودش ناهی از منکر باشد نماز است. ما برای ترویج نماز چکار کرده ایم؟ از بزرگترین منکراتی که خود مانع اقامه خیلی از حدود و دستورات دین می شود ظلم است. ظلم یعنی قرار دادن چیزی در غیر جای خودش. وقتی مسئولی که لیاقت ندارد بر کرسی قدرت می نشانیم این ظلم است. وقتی مسئولی که دزد است و به بیت المال دست درازی می کند به خاطر این که فرزند یا فامیل فلان آقا است بر سر کار میگذاریم خودش بدترین منکر است.

باقری ضمن انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در جامعه اذعان کرد: آن قدر نسبت به مسأله حجاب و ترویج حجاب اسلامی و ایرانی غافل بودیم که این فرصت به تهدید بزرگی برای سلامت اخلاقی جامعه تبدیل شده است. حالا هر چقدر تلاش می کنیم، نمی توانیم بی حجابی را ریشه کن کنیم و هر روز وضع بدتر می شود. چرا ؟ چون سر کلاف را گم کردیم. منکر فقط بی حجابی نیست. دزدی و اختلاس و خیانت مسئولان از بزرگترین منکرها است. برخورد جزیره ای در امر به معروف و نهی از منکر محکوم به شکست است.

خطیب جمعه اسالم اظهار داشت: یکی از منکراتی که کمر جامعه را می شکند و اعتماد مردم را از مسئولان سلب می کند تبعیض است. وقتی آقازاده ها البته به قولی سفیران گویای نظام وام های میلیاردی با سود بانکی پایین می گیرند ولی جوان جویای کار و ازدواج لنگ وام ۲۰-۱۰ میلیونی می ماند حالا تا صبح من این جوان را امر به معروف و نهی از منکر کنم. آیا اثر می کند؟
یک منکر خانمان سوز که جامعه را به نابودی می کشاند اعتیاد است. سالهای سال است این منکر به این بزرگی در جامعه اتفاق می افتد ولی انگار برخی از مسئولین و تصمیم گیرندگان قلباً راضی به برخورد و جلوگیری از پخش مواد مخدر نیستند.

وی گفت: حال و روز مردم و جوانان از چهره هایشان قابل تشخیص است. وقتی از داخل خودرو از روی چهره های مردم نظر سنجی می کردم دیدم بسیاری از جوانانی که معتاد شده اند به خاطر بیکاری و عدم اشتغال است. جوانی که کار نداشته باشد، تشکیل خانواده نمی تواند بدهد. جوانی که خانواده نداشته باشد آرامش روح و روان ندارد. این جوان دیگر نخبه و پرفسور نمی شود، به جای قلم پایپ به دست می گیرد و معتاد می شود.

امام جمعه اسالم تذکراتی را به برگزارکنندگان مراسمات سوگواری در ماه محرم داشت و افزود: مجالس عزای امام حسین(ع) بزرگترین سرمایه و فرصت تبلیغی اسلام در طول تاریخ بوده و هست ولذا باید صفا و خلوص این مجالس حفظ شود. نباید به بهانه های واهی شکل و محتوای این مجالس دستخوش تغییر و تحریف شود و به جای ایجاد وحدت موجب اختلاف و تفرقه گردد. باید حقایق و فضائل اهل بیت(ع) را در این مجالس به مردم به خصوص نسل جوان انتقال دهیم.

حجت الاسلام باقری در پایان به بررسی مسائل منطقه ای پرداخت و گفت: بحمدلله حماس قدرت امروز خود را از حمایت های جمهوری اسلامی می داند و حزب الله لبنان خواب را برا اسرائیل آشفته کرده و آنها را در حالت انتظار و سردرگمی حمله قرار داده است. انصار الله یمن جایگاه دیپلماتیک بین المللی پیدا کرده و آمریکا به دنبال مذاکره با آنان است و همه این ها در سایه مقاومت به دست آمده است.

Share