از باغ موزه نادری تا موزه آستان قدس رضوی:

 معروف‌ترین موزه‌های شهر مشهد

با توجه به این که شهر مشهد یکی از گردشگری‌ترین شهرهای کشور ایران است و طبق آمار رسمی سالانه بیش از سی میلیون نفر از این شهر بازدید می‌نمایند، نیاز به ایجاد موزه در این شهر بیش از سایر مکان‌ها احساس می‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کشور ما دارای تاریخ بسیار طولانی می‌باشد که در جای جای آن آثار زیادی از گذشته‌های دور به یادگار باقی مانده است. شهر مشهد هم که در منطقه خراسان واقع شده است هم از این قاعده مستثنی نیست. در این شهر هم یادگاران زیادی از گذشته‌های دور به جا مانده است و برای نگهداری این اسیای ارزشمند تاریخی نیاز به ایجاد موزه‌های مختلف و تخصصی برای حفظ و نگهداری و همچنین به نمایش گذاردن این آثار می‌باشد. با توجه به این که شهر مشهد یکی از گردشگری‌ترین شهرهای کشور ایران است و طبق آمار رسمی سالانه بیش از سی میلیون نفر از این شهر بازدید می‌نمایند، نیاز به ایجاد موزه در این شهر بیش از سایر مکان‌ها احساس می‌شد. به همین دلیل در شهر مشهد موزه‌های زیادی ایجاد شده‌اند و هر کدام از آنها آیینه‌ای تمام نما از تاریخ نه تنها خطه خراسان که برای کل ایران می‌باشد و گردشگرانی که به تاریخ علاقه مند هستند و یا کسانی که تاریخ را می‌خواهند به طور حرفه‌ای مطالعه کنند می‌توانند از این موزه‌ها بهره کافی را ببرند. در این جا به معرفی بعضی از این موزه‌ها می‌پردازیم.

باغ موزه نادری:

این موزه در تور مشهد واقع همان آرامگاه نادر شاه افشار است که یکی از مکان‌های مهم گردشگری در شهر مشهد می‌باشد. این مکان در سال چهل و دو خورشیدی توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی شده است و به غیر از آرامگاه دو تالار دیگر هم به عنوان موزه دارد. در یکی از تالارها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخی ایران است و در تالار دیگری موزه مخصوص اسلحه‌ها و آثار مربوط به دوره خود نادر شاه افشار نگهداری می‌شود. در ضمن برخی از وسائل محمد تقی خان پسیان که آرامگاهش در شمال آرامگاه نادر شاه است نیز در این تالار وجود دارد. همچنین مجسمه نادر شاه به همراه سربازانش در حیاط موزه قرار گرفته است. این مجسمه زیبا و مشهور اثر استاد ابو الحسن صدیقی که از شاگردان استاد کمال الملک بوده طراحی شده است.

موزه توس:

به گزارش سفر باتو، این موزه در شهر توس قرار گرفته ولی به خاطر فاصله اندکی که از شهر مشهد دارد می‌توان آن را هم از موزه‌های این شهر دانست. این موزه هم مانند موزه نادری در واقع یک آرامگاه است اما نه آرامگاه یک شاه، بلکه آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلند آوازه ایران می‌باشد. این ساختمان هم توسط مهندس سیحون طراحی شده است. در این موزه آثار سنگی ماقبل تاریخ، انواع شاهنامه‌ها، پیه سوزهای قدیمی، عطردان ها و اشیای قدیمی دیگر نگهداری می‌شود. نقاشی‌هایی از صحنه‌های شاهنامه نیز در این موزه می‌باشد. اشیای این موزه چهار دسته هستند. بخش اول قطعات سفالی دوره‌های اسلامی و پیش از اسلام، همچنین سکه‌های طلا و نقره دوره‌های اسلامی می‌باشد. بخش دوم هماهنگ با اثر صاحب آرامگاه به وسایل جنگی قدیمی اختصاص داده شده. مانند وسایل سوارکاری، تیر و کمان، سپر، گرز و غیره. در این بخش از وسایل موسیقی که در شاهنامه از آن یاد شده است نیز تعدادی موجود است. در بخش سوم ظرف‌های سفالی لعاب دار و بدون لعاب و ظرف‌های مفرغی قرن چهارم و پنجم نگهداری می‌شود. در بخش چهارم هم نقاشی‌هایی از صحنه‌های شاهنامه نگهداری می‌شود.

موزه آستان قدس رضوی:

محل قرارگیری این موزه درون حرم امام رضا است. ساختمان‌های این موزه به گونه‌ای ساخته شده‌اند که می‌توان شش قرن از معماری اسلامی ایران را در آنها دید. درون این ساختمان‌ها نیز آثار هنری و صنایع دستی با قدمت بیش از هزار سال نگهداری می‌شوند. ساختمان موزه استان قدس رضوی هزار و سیصد متر مساحت دارد و اشیای اهدا شده به آستان مانند قالی، ظرف‌های قدیمی یا گران بها، سلاح‌ها و برخی اشیا و اجزای معماری حرم مطهر مانند وسایل روشنایی و محراب‌ها و درهای حرم در آن نگهداری می‌شود. موزه‌های آستان قدس رضوی که شامل ساختمان‌های مختلفی می‌شوند، به این ترتیب هستند: ساختمان موزه مرکزی، ساختمان موزه فرش، ساختمان موزه قرآن و نفایس، حمام مهدی قلی بیگ و دیگر موزه‌ها و کتابخانه‌هایی که وابسته به آستان قدس رضوی می‌شوند. ساختمان موزه مرکزی موزه استان قدس رضوی از بخش‌های مختلف و متنوعی برخوردار می‌باشد که هر کدام از آنها به تنهایی می‌تواند یک موزه مستقل باشد. این بخش‌ها عبارتند از گنجینه حرم رضوی، گنجینه اسکناس و تمبر، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح‌های سرد و گرم قدیمی که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی می‌باشند، گنجینه ظروف، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه صدف‌های گوناگون و حلزون‌های دریایی، گنجینه سکه مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی و گنجینه مدال‌هایی که ورزشکاران آنها را به آستان قدس رضوی اهدا نموده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها مدال‌های جهان پهلوان تختی را می‌توان اشاره نمود.

Share