مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان:

مشکلات زیست محیطی سراوان به قوت خود باقیست | هر چه سریعتر سیستم تصفیه‌خانه راه‌اندازی شود

مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، گفت: همچنان مشکلات زیست محیطی جایگاه مرکز دفن زباله سراوان به قوت خود باقیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا موضوع تجمع و دفن زباله در جنگل‌های سراوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی گیلان و به‌ویژه رشت است که سال‌هاست استان را درگیر خود کرده است.

آلودگی آب‌های زیرزمینی و به تبع آن آلوده شدن محصولات کشاورزی در اراضی همجوار سایت دفن زباله سراوان، تولید شیرابه‌، انتشار گازهای سمی، افزایش حشرات و جانوران موذی، انتشار بو و از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌های منطقه فقط گوشه‌ای از تبعات انباشت زباله در وسیع‌ترین جنگل‌های مرکز گیلان است.

باید توجه داشت که رشت به عنوان مرکز استان فقط درگیر پسماند سراوان نیست بلکه رودخانه‌های این شهر هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

احسان الله شکری مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گو با ایسنا گیلان، گفت: روزانه بالغ بر هزار تن زباله وارد محل دفن زباله سراوان می شود و همچنان وضعیت نامطلوبی دارد.

مرکز دفن زباله سراوان رشت درگیر پذیرش زباله دیگر شهرستانها

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه زباله های شهرستان رشت در این مرکز دفن می شوند، افزود:  هر روز زباله شهرستانهای فومن، صومعه سرا، ماسال نیز به مرکز دفن زباله سراوان افزوده می شود.

مدیر امور نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: برای بهبود وضعیت مرکز دفن زباله سراوان هر چه سریعتر باید سیستم تصفیه خانه این مرکز راه اندازی شود.

وی افزود: تا وقتی که این تصفیه خانه راه اندازی نشود مشکلات زیست محیطی این منطقه به قوت خود باقی است.

شکری خاطرنشان کرد: ۳۶سال است که مرکز دفن زباله سروان رشت زباله فراوانی را در خود جای داده است و از این زباله ها شیربه ای خطرناک وارد رودخانه های رشت می شود.

وی تصریح کرد: مسئولین ذیربط در شهرداری رشت قول داده اند تا دو ماه آینده شاهد راه اندازی سیستم تصفیه خانه شیرابه سراوان رشت باشیم و امیدواریم انجام این کار شتاب بیشتری بگیرد.

سم پاشی مستمر به منظور جلوگیری از تکثیر حشرات موذی

در ادامه ناصر حاج محمدی شهردار رشت در خصوص احداث تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان گفت: تلاشها برای به سرانجام رسیدن هرچه سریعتر کارخانه تصفیه شیرابه با جدیت ادامه دارد.

وی از استمرار بازدید هفتگی شهرداری رشت از منطقه سراوان خبر داد و تصریح کرد: گزارشهای دریافت شده از این بازدیدها نیز حاکی از هم افزایی لازم به منظور به ثمر رسیدن پروژه مذکور است.

شهردار رشت با بیان اینکه هم اکنون تجهیزات تصفیه خانه خریداری شده و در محل احداث استقرار یافته است، گفت: با نصب تاسیسات و بهره برداری از سیستم تصفیه مذکور، خروجی تصفیه شده شیرابه های زباله که پس از تصفیه به رودخانه می ریزد و از طرفی منشأ اصلی آلودگی های دو رودخانه رشت است حذف و آلایندگی دفنگاه سراوان به مراتب کاهش خواهد یافت.

حاج محمدی اضافه کرد: سم پاشی مستمر و پایش های لازم به منظور جلوگیری از تکثیر حشرات موذی نیز در حال انجام است.

Share