عضو کمیسیون عمران مجلس:

«مسکن ملی» کمکی به خانه‌دار شدن مردم نمی‌کند | احتمال احتکار از طرف انبوه سازان وجود دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اجرای طرح مسکن ملی کمکی به خانه دار شدن مردم نمی کند و از طرفی احتمال احتکار خانه‌های ساخته شده توسط انبوه سازان وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، مجید کیان‌پور در خصوص طرح مسکن مشارکتی گفت: اجرای طرح مسکن ملی کمکی به خانه دار شدن مردم نمی‌کند و احتمال احتکار خانه‌های ساخته شده از طرف انبوه سازان وجود دارد لذا تولید این نوع مسکن کمک به تعدیل قیمت‌ها نخواهد کرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسکن ملی همان مسکن مشارکتی است که در این طرح  زمین و تسهیلات از سوی دولت به انبوه سازان داده می‌شود و انبوه‌سازان نیز باید واحدهای مسکونی را با سرمایه خود بسازد. نمی‌توان انبوه ساز را مجبور به فروش کرد چون با دولت مشارکت کرده و سرمایه خود را پای کار آورده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: برخی طرح ها مبنی بر واگذاری زمین از سوی شهرداری‌ها به انبوه سازان مطرح می شود در حالی که شهرداری‌ها اختیار انجام چنین کاری را ندارند و با مشکلات پیچیده ای روبرو خواهند شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید تمام گزینه‌هایی که کمکی به خانه‌دار شدن مردم می‌کند را روی میز گذاشت. دولت باید روش‌های مختلف و متنوعی را برای خانه دار شدن همه دهک‌های جامعه تدوین کند.

کیانپور اظهار داشت: نوسازی بافت های فرسوده، اجاره زمین، اجاره ۹۹ ساله مسکن و اعطای تسهیلات به انبوه سازان از روش‌های متنوعی است که دولت باید در نظر بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت بخش خصوصی باید برای رونق گرفتن بخش مسکن جدی گرفته شود، گفت: اگر قانون حمایت از عرضه و تولید مسکن اجرایی شود بسیاری از این مشکلات قابل حل است. هر ساز و کاری که برای کمک به خانه دار شدن مردم تدوین می شود، باید کمترین سهم آورده را برای مردم در نظر بگیرد. تنها این راهکار می‌تواند به متعادل شدن قیمت مسکن و اجاره بها کمک کند.

کیان پور تاکید کرد: اگر طرح مسکن مهر اجرا نشده بود الان وضعیت اجاره بها و قیمت مسکن به مراتب بدتر از این بود. طرح مسکن مهر توانست از سال ۹۲ به بعد جلوی رشد چند برابری قیمت مسکن و اجاره بها را بگیرد و اگر این ساز و کار ادامه می یافت، امروز شاهد این مشکلات در حوزه مسکن نبودیم.

وی با اشاره به اظهارات دولت مبنی بر وجود دو نیم میلیون مسکن خالی گفت: خانه های خالی یا برای دهک اول و دوم است یا برای دهک های ششم به بعد در حالی که مشکل ما تأمین مسکن برای دهک‌های ۳ تا ۶ است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: دولت نباید نگاه اقتصادی برای تامین مسکن برای خانه اولی‌ها و دهک‌های متوسط و پایین جامعه داشته باشد بلکه باید با توجیه اجتماعی این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای تولید مسکن گفت: بخش تحقیقات مسکن می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: باید تولید مسکن برای دهک های مختلف اعم از زنان سرپرست خانوار، خانواده های کم درآمد و افراد مجرد انجام شود. در بازار اجاره بها نیز باید مسکن برای دهک‌های مختلف تولید شود. طرح مسکن استیجاری هم باید جدی گرفته شود و اجاره به شرط تملیک از روش‌هایی است که می‌تواند موجب تامین مسکن برای خانه اولی‌ها شود.

Share