داداشی، نائب رییس کمیسیون اصل 90:

مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح تشکیل دیوان اصل ۹۰ را بررسی می‌کند

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تأکید بر اینکه طرح تشکیل دیوان اصل ۹۰ هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است گفت: در صورت تشکیل دیوان اصل ۹۰ بعد نظارتی مجلس تقویت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، ولی داداشی در تشریح آخرین وضعیت طرح تشکیل دیوان اصل ۹۰ مجلس به جای کمیسیون اصل ۹۰  اظهار داشت: با توجه به اشکالاتی که شورای نگهبان به طرح تشکیل دیوان اصل ۹۰ وارد کرده بود طرح مذکور هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بحث و بررسی است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه طرح تشکیل دیوان اصل ۹۰ در سال ۹۶ در دستور کار مجلس قرار گرفت عنوان کرد: این طرح که ابعاد و ویژگی‌های بسیار مثبتی دارد توسط مجلس آماده شده بود و به دلیل ایرادات وارده شورای نگهبان و مجدداً اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد.

نماینده مردم آستارا در مجلس بررسی شکایات مختلف و صدور رأی نهایی را از ویژگی‌های تشکیل دیوان اصل ۹۰ اعلام کرد و ابراز داشت: در حال حاضر تخلفاتی که در حوزه‌های مختلف انجام شده و به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌رسد پس از بررسی‌های لازم جهت صدور رأی نهایی به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود.

داداشی با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری در مورد مجازات افراد متخلف به عهده دستگاه قضایی بوده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تنها اعلام جرم را انجام می‌دهد افزود: اگر کمیسیون اصل ۹۰ به دیوان تبدیل شود با استفاده از ظرفیت یک قاضی می‌توان برای پرونده‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرند رأی نهایی صادر کرد.

وی در مورد اینکه وضعیت بررسی و تشکیل دیوان اصل ۹۰ مجلس هم‌اکنون به چه شکلی در جریان است نیز خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم طرح مذکور جهت بررسی در دستور کار و اولویت مجمع تشخیص مصلحت قرار نگرفته است به هر حال امیدواریم با تشکیل آن که فواید و کارکردهای بسیار زیادی هم دارد موافقت شود.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ورود این کمیسیون در باب مسأله زمین‌خواری در شمال کشور خبر داد و در تشریح این موضوع تصریح کرد: برخی افراد به شیوه‌های مختلفی اقدام به تصرف و تجاوز به عرصه‌های منابع ملی و طبیعی کرده‌اند و این موضوع به یکی از بحث‌های داغ در رسانه‌ها نیز تبدیل شده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس از بررسی و ارسال پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری‌ و تجاوزات به عرصه‌های ملی از کمیسیون اصل ۹۰ به دستگاه قضایی سخن گفت و بیان داشت: بررسی این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تمام شده است اما دستگاه قضایی هنوز اعلام نکرده که وضعیت این پرونده‌ها به چه صورتی است.

Share