آوای سلامت

علت‌های شگفت انگیز سکته مغزی که شاید از آنها بی‌خبرید!

فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت و استعمال سیگار، بزرگترین عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی هستند اما عوامل کمتر شناخته شده ای نیز در این میان وجود دارد که شاید کمتر در مورد ارتباط آنها با سکته مغزی، شنیده باشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سکته مغزی پنجمین علت مرگ و میر در ایالات متحده و علت اصلی ناتوانی در افراد مسن است. بیشتر سکته های مغزی به علت لخته خون در مغز ایجاد می شوند.

فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، دیابت و استعمال سیگار، بزرگترین عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی هستند اما عوامل کمتر شناخته شده ای نیز در این میان وجود دارد که شاید کمتر در مورد ارتباط آنها با سکته مغزی، شنیده باشید:

کاهش کیفیت خواب: مطالعات نشان داده اند که هم خواب بیش از حد و هم کمبود خواب با خطر ابتلا به سکته مغزی رابطه دارند. خواب کمتر از شش ساعت در شب، خطر ابتلا به سکته مغزی را چهار برابر افزایش می دهد. کمبود خواب باعث افزایش التهاب در بدن و افزایش تولید هورمون های استرس، افزایش فشار خون و قند خون می شود.

کاهش بهداشت دهان و دندان: استفاده از مسواک و نخ دندان تنها برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان نیست. این کار باعث حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی شده و احتمال سکته مغزی را نیز به تبع آن کاهش می دهد. باکتری های موجود در لثه می توانند به جریان خون رفته و باعث التهاب رگ های خونی و سایر مشکلات سلامت شوند.

ضربان قلب نامنظم: فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم درمان نشده، خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را دو برابر می کند و احتمالا ابتلا به سکته مغزی را نیز بالا می برد. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که دچار ضربان قلب نامنظم هستند، از وجود آن بی خبرند.

مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها: مطالعات نشان داده اند که مصرف آنتی بیوتیک ها به مدت دو ماه یا بیشتر، خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و سکته مغزی را افزایش می دهد. باکتری های خوب روده در نتیجه مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها از بین می روند و این تغییر در میکروبیوم روده ها، باعث افزایش التهاب، تنگ شدن رگ های خونی و بیماری های قلبی می شود. مصرف محصولات غذایی حاوی پروبیوتیک برای کاهش این عارضه خطرناک آنتی بیوتیک ها ضروری است.

بیماری آنفلوآنزا: اگر اخیرا دچار آنفلوانزا و یا عفونت تنفسی فوقانی شده اید، بدانید که اگر علائم این بیماری ها را به خوبی کنترل نکنید، خطر ابتلا به سکته مغزی را بالا برده اید. محققان دانشگاه کلمبیا ثابت کرده اند که بیماری آنفلوآنزای کنترل نشده خطر ابتلا به سکته مغزی را تقریبا ۴۰ درصد افزایش می دهد. این بیماری ها باعث افزایش التهاب در جریان خون می شود و ممکن است منجر به لخته شدن خون شده و شانس سکته مغزی را بالا ببرد.

بی تحرکی: نشستن برای مدت طولانی با افزایش قابل توجه بیماری های قلبی و سکته مغزی مرتبط است. افرادی که روزانه ۱۰ ساعت یا بیشتر می نشینند، ۱۸ درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر سکته مغزی هستند.

رژیم غذایی سنگین: خوردن بیش از حد گوشت های قرمز چرب و یا گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس، خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی را بالا می برد. مطالعات نشان داده کسانی که بیش از حد گوشت قرمز مصرف می کنند، یک نوع باکتری به نام trimethylamine N-oxideرا در روده خود دارند که با حمله قلبی و سکته مغزی در ارتباط است. با این حال محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند که با مصرف پروتئین های سالم مانند آجیل و لوبیا، می توان این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

Share