صومعه وارگاوانک وان در آفر وان

صومعه وارگاوانک وان در تور وان زمینی یک صومعه ارمنی است که در اوایل سده یازدهم میلادی توسط هوهانس ارتسرونی به سبک معماری ارمنی ساخته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بازدید از بناهای تاریخی سفری هیجان انگیز به دل تاریخ است که می‌تواند اطلاعات زیادی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. اگر شما هم علاقه مند به سفر در دل تاریخ و کسب اطلاعات تاریخی هستید، با ما همراه باشید تا شما را با صومعه وارگاوانک وان که یک بنای تاریخی بسیار زیبایی است آشنا کنیم.

موقعیت جغرافیایی

صومعه وارگاوانک وان در تور وان زمینی یک صومعه ارمنی است که در اوایل سده یازدهم میلادی توسط هوهانس ارتسرونی به سبک معماری ارمنی ساخته شده است. این صومعه در سراشیبی کوه آرک مشرف به دریاچه وان، در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر وانِ ترکیه در روستای باکراچیل واقع شده است.

کاربرد صومعه وارگاوانک وان

به گزارش سفر باتو، صومعه وارگاوانک وان معروف به هفت کلیسا صومعه‌ای است که حدود هزار سال پیش بنا شده و مقر یک اسقف اعظم قرار گرفته است. در گذشته از این صومعه به عنوان عبادتگاه استفاده می‌شده است. رابرت اچ هیوسن معتقد است وارگاوانک مشهورترین و محبوب‌ترین عبادتگاه محدوده دریاچه وان بوده است. این صومعه در ماه‌های آوریل و می سال ۱۹۱۵ میلادی طی نسل کشی ارمنی‌ها توسط ارتش ترکیه مورد حمل قرار گرفت و از آن سال به بعد به حال خود رها گشت و بی استفاده باقی ماند. هر چند که در طی این حملات بسیاری از بخش‌های وارگاوانک ویران شد، اما امروزه بخش‌هایی از آن همچون یک ورودی زیبا، تعدادی نقاشی داخلی و مجموعه‌ای از صلیب‌های حک شده در داخل آن باقی مانده است.

در واقع صومعه وارگاوانک وان در گذشته متعلق به کشور ارمنستان بوده است. در خلال جنگ جهانی اول و تخریب کلیساها توسط مسلمانان این صومعه نیز مورد حمله قرار گرفت و از دست ارمنی‌ها خارج شد.

همانطور که قبلاً نیز بیان شد، این کلیسا از سال ۱۹۱۵ میلادی به حال خود رها شد و بی-استفاده قرار گرفت. تا جایی که ساکنان روستای باکراچیل از آن تا مدت‌ها به عنوان طویله استفاده می‌کردند. اما در چند سال اخیر این صومعه نیز به عنوان بنای تاریخی که می‌تواند در جذب گردشگر به آن منطقه مؤثر باشد، مورد توجه قرار گرفت و بازسازی آن شروع شد.

معماری داخلی صومعه وارگاوانک وان

از آنجایی که صومعه وارگاوانک وان متعلق به ارمنی‌ها بوده است، بنابراین به سبک آنها ساخته شده است. سبک معماری ارمنی که بیش از ۴۵۰۰ سال توسط ارمنی‌ها در ساخت بناها به خصوص صومعه‌ها و کلیساها به کار رفته است، سبکی است که با اقیلم و شرایط طبیعی سرزمین کوهستانی ارمنستان رابطه مستقیمی دارد. به همین علت است که صومعه وارگاوانک وان در یک تپه کوهستانی بنا شده است. بسیاری از تاریخ نویسان معتقد هستند اولین سبک ملی ساخت صومعه و کلیسا سبک ارمنی و متعلق به ارمنی‌ها بوده است. این سبک ویژگی‌های منحصر به فردی همچون عمودی بودن ساختار کلی بنا با ارتفاعی بیش از طول صومعه و کلیسا، توجه به نمای بصری عمودی بنا و تقویت آن از طریق به کار بردن پنجره‌های باریک و بلند، ساخت تمامی قسمت‌های بنا با سنگ و توف، نقاشی روی دیوارهای بنا و حکاکی‌های ظریف و دقیق روی آنها، استفاده از مجسمه‌های مختلف به منظور تزئینات دیوارهای خارجی و سقف‌های طاقپوش دارد. در این سبک از معماری مخصوصاً در کلیساها و صومعه‌ها گنبد معمولاً روی یک سقف طاق دار با قسمتی استوانه‌ای شکل در وسط آن قرار می‌گیرد.

در ساخت صومعه وارگاوانک وان نیز از ویژگی‌های فوق بهره گرفته شده است. در قسمت‌های داخلی این صومعه ستون‌های بلند سنگی قرار گرفته است. روی دیوارهای داخلی آن نوشته‌هایی حک شده است. نقاشی‌های رسم شده روی دیوارها و ستون‌های این صومعه نیز یکی از ویژگی-های آن است که می‌تواند در انتقال اطلاعات تاریخی بسیار مؤثر واقع شود.

بازدید از صومعه وارگاوانک وان

شهر وان یکی از شهرهای ترکیه است که به ایران بسیار نزدیک می‌باشد. بنابراین تعداد کسانی که به این شهر مسافرت می‌کنند و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن بازدید می‌نمایند بسیار است. کسانی که در حین سفر خود به این شهر علاقه مند به بازدید از صومعه وارگاوانک وان هستند می‌توانند به راحتی مسیر این صومعه را شناسایی کرده و از آن بازدید نمایند. بازدید از این صومعه رایگان است و مدت زمانی که طول می‌کشد از کل صومعه بازدید به عمل آید کمتر از یک ساعت می‌باشد. در طول این یک ساعت می‌توان از قسمت‌های برجای مانده از این بنا دیدن کرد. در این صومعه نقش صلیب‌هایی حک شده است که بسیار منحصر به فرد و خاص هستند. نقاشی‌هایی که روی ستون‌ها و دیوارهای صومعه رسم شده‌اند می‌توانند اطلاعات تاریخی فراوانی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهند. صومعه وارگاوانک وان با این ویژگی‌های منحصر به فرد خود و نیز حوادثی که در طول تاریخ دیده است، برای یک بار هم که شده ارزش دیدن را دارد. مردم روستای باکراچیل مردمی خونگرم و مهربان هستند که گردشگران و مسافران را با آغوش باز می‌پذیرند و در مورد صومعه و آنچه در طول این مدت بر او گذشته است اطلاعات بسیار با ارزشی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. پس در سفر به شهر وان بازدید از صومعه وارگاوانک را از دست ندهید. صومعه‌ای کمتر شناخته شده اما زیبا و منحصر به فرد.

Share