دیارمیرزا گزارش می‌دهد

شائبه مهندسی انتخابات در سیاسی‌ترین هیات ورزشی استان؛ ایستادگی یا پذیرش فشار؟!

اگرچه مدیرکل ورزش و جوانان گیلان صراحتا اعلام نکرده که این فشارها از ناحیه چه کسانی وارد آمده است اما از یک سو نحوه مدیریت اداره کل ورزش و جوانان خصوصا معاون ورزشی در فرآیند برگزاری انتخابات و تحمیل فشارها موثر بوده و نه تنها هیچگونه ایستادگی در برابر این فشارها مشاهده نشده بلکه عملا اداره کل تسلیم فشارها شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پس از اینکه محمدصادق حسنی امضای خود بابت استیضاح وزیر ورزش و جوانان را در قبال برکناری رضا رسولی، رئیس وقت هیأت کاراته استان گیلان پس گرفت، آریامن قویدل با حکم رئیس فدراسیون کاراته به عنوان سرپرست این هیأت در استان گیلان انتخاب شد تا اینکه با برگزاری  مجمع انتخاباتی، سیاسی ترین هیات ورزشی استان رئیس جدید خود  را بشناسد.

در جریان این انتخابات که با حضور طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته برگزار شد، مزدا صوفی ۱۴ رأی از ۱۷ آرای مأخوذه را کسب و به مدت چهار سال به عنوان رئیس جدید هیأت کاراته استان گیلان انتخاب و جانشین رضا رسولی رئیس اسبق این هیات در گیلان شد.

همچنین فریبا سعیدی دیگر کاندیدای احراز پست ریاست هیأت کاراته استان گیلان در جریان این انتخابات سه رأی کسب کرد.


اما با بررسی روند برگزاری انتخابات و حواشی قبل از آن به نکات جالبی می رسیم. مزدا صوفی رئیس جدید هیات کاراته گیلان یکی از کسانی بود که خواستار عزل رسولی شده بود و در نشست با خبرنگاران نیز انتقادات تندی علیه او مطرح کرد.

از مجموع ۱۴ رأیی که به سبد مزدا صوفی ریخته شده ۵ رأی از آستانه اشرفیه بوده است. آقای علیرضا قاسمی به عنوان رئیس هیات کاراته، فاطمه قاسمی به عنوان مربی بانوان، علیرضا قاسمی به عنوان نماینده باشگاه‌داران، آقای مهدی رحیمی‌نژاد به عنوان نماینده ورزشکاران و سارا بهمنیار دخترخاله فاطمه قاسمی و قهرمان ارزنده کاراته گیلان به عنوان نماینده بانوان.

از ۹ رأی باقیمانده نیز ۵ رأی  متعلق به روسای هیأت‌های کاراته بوده است.

۵ رای آستانه اشرفیه که به سبد صوفی ریخته شد

بین ۱۶ شهرستان گیلان که باید از آنها ۵ نفر برای انتخابات مجمع جهت رأی دادن انتخاب می‌شد، سیاهکل رییس هیات نداشت و از ۱۵ تا ۵ نفر به بهانه های مختلف حق رأی از آنها گرفته شد که رییس هیأت لنگرود بخاطر اینکه حکم سرپرستی داشت اجازه ندادند، تالش و ماسال و آستارا حکمشان توسط سازمان نظارتی لغو شد و اداره کل اعلام کرد که روسای قبلی هم نمی‌توانند شرکت کنند، به رییس هیات شفت هم گفتند که حکم شما اعتبار ندارد.

نکته جالب این است شهرستان رودسر وضعیتی مشابه با وضعیت لنگرود داشت اما به دلیل اینکه موافق با ریاست آقای مزدا صوفی بود، توانست در انتخابات شرکت کند اما رئیس هیات لنگرود به دلیل مخالفت صوفی نتوانست شرکت کند.

خانم سراجی به عنوان نماینده آموزش و پرورش با تأیید اداره کل حق را داشت. همچنین ابراهیم دلسوزی، آریامن قویدل و علیرضا نوروزی بالاترین سطح داوری را در استان دارند و آقای نوروزی توسط رئیس کمیته داوران فدراسیون کاراته برای حضور در مجمع معرفی شد.

ایستادگی یا پذیرش فشار؟!

مریم بخشی در جریان برگزاری انتخابات ریاست هیات کاراته استان گیلان در سخنانی انتقادی گفته بود«همه اهالی ورزش ادعا و اعتقاد دارند که نباید سیاست را به ورزش دخالت داد اما خودشان برای کسب ریاست به دنبال سیاسیون می روند. اهالی ورزش و مسئولان باید تلاش کنند که برای پیشرفت و گسترش ورزش و برطرف کردن مشکلات آن به دنبال سیاسیون بروند نه اینکه برای کسب جایگاه و میز و صندلی، سیاسیون را وارد ورزش کنند. همچنین برای حضور در ریاست هیات نباید فضایی ایجاد شود که فضای سیاسی حاکم بر فضای ورزشی شود چون جایگاه ها آن قدر ارزش ندارد که برای حفظ آن دست به هرکاری بزنیم و ورزش دچار صدمه و لطمه شود. برای انتخابات ریاست هیات کاراته فشارهای زیادی را تحمل کردیم و به همه نیز اعلام داشتم که کاراته را سیاسی نکنند و از رئیس هیات کاراته گیلان نیز تقاضا دارم که وارد جناح بندی نشود و از همه پتانسیل کاراته این استان بهره ببرد».

اگرچه مدیرکل ورزش و جوانان گیلان صراحتا اعلام نکرده که این فشارها از ناحیه چه کسانی وارد آمده است اما از یک سو نحوه مدیریت اداره کل ورزش و جوانان خصوصا معاون ورزشی در فرآیند برگزاری انتخابات و تحمیل فشارها موثر بوده و نه تنها هیچگونه ایستادگی در برابر این فشارها مشاهده نشده بلکه عملا اداره کل تسلیم فشارها شده است. از سوی دیگر چه در زمان قبل از برکناری رسولی و چه در زمان انتخاب سرپرست این هیات در استان همگان به خوبی می دانستند که محمدصادق حسنی نماینده رشت در مجلس در تغییرات صورت گرفته نقش داشته است. هرچند طی روزهای اخیر حسنی از قویدل نیز عبور کرد و ترجیح داد از ریاست صوفی در هیأت کاراته استان گیلان حمایت کند اما همانطور که در بالا گفته شد شرایط برای برگزاری این انتخابات به نوعی مهندسی شد که هم چیز برای انتخاب صوفی برای ریاست آمده باشد.

اگرچه موضوع دخالت نمایندگان در امور ورزش چیز جدیدی نیست و ریشه تاریخی دارد اما اینکه دخالتها با چه انگیزیه ای و در راستای چه اهدافی باشد قابل تامل است. گاهی این دخالت میتواند در جهت توسعه ورزش استان، احقاق حق تیمهای گیلانی، اختصاص بودجه، آغاز پروژه های جدید ورزشی و توسعه زیرساختها باشد و گاهی نیز به خواسته های کوچکی نظیر تغییر رئیس یک هیات و یا صدور حکم دبیر یک فدراسیون منتهی گردد. اینکه خواسته نمایندگان تا چه اندازه بزرگ باشد بدون شک به شخصیت و قدرت لابی گری همان نماینده بستگی دارد.

Share