رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح

برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در دریای عمان

رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرتیپ قدیر نظامی، رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: رزمایش‌های مشترک با دیگر کشورها را آغاز کرده‌ایم و به زودی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین بعنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد.

منطقه‌ای که قرار است در آن رزمایش مشترک انجام شود، شمال اقیانوس هند و دریای عمان است که آب‌های بین المللی و آزاد است. ما به هیچ عنوان چنین رزمایشی را در خلیج فارس برنامه ریزی نکرده‌ایم، البته ما با کشوری مثل عمان که هر دو در ساحل خلیج فارس و تنگه هرمز قرارداریم در این منطقه رزمایش برگزار کرده‌ایم و یک موضوع کاملا طبیعی است.

پس رزمایش بنا است در آبهای بین المللی برگزار شود؛ رزمایش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند که خیلی اوقات تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی است، گاهی این رزمایش ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان دهنده نوعی همگرایی بین شرکت کنندگان است.

برآوردها و تحلیل‌های سیاسی و نظامی بسیار روی این اتفاقات حساب باز خواهند کرد و در تحولات راهبردی مد نظر قرار خواهند داد.

از سویی در آینده نزدیک مقاماتی در سطح رؤسای ستاد نیروهای مسلح، وزرای دفاع و فرماندهان نیروهای مسلح از چند کشور منطقه به تهران خواهند آمد که در آینده خبر آن اعلام خواهد شد، به طور کلی این اقدامات دارد تحرک دیپلماسی دفاعی را به نمایش می‌گذارد.

Share