در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس مطرح شد:

دفاع مقدس نیازمند دفاع است | ساخت مستند مادران دارای سه شهید

تأکید بر تبلیغ جلوه‌های حماسه و ایثار دفاع مقدس توسط رسانه‌ها و تطبیق نقش جوانان امروز با جوانان هشت سال دفاع مقدس ازجمله مباحث مطرح‌شده در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء با اشاره به اینکه مفاهیم مهمی همچون دفاع مقدس باید واکاوی شوند، اظهار کرد:وقتی ترکیب دفاع مقدس را نگاه می‌کنیم،باید به واکاوی این گذشته غریب رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس به گونه‌های قومیتی نگاه جداگانه‌ای نمی‌شد، افزود: در دفاع از میهن‌ مقدس اسلامی نگاه تقابلی به گونه‌ها وجود نداشت و همه در کنار یکدیگر برای دفاع همدل بودند.

فیروز فاضلی با اشاره به اینکه برای هفته دفاع مقدس ۶۰ برنامه طرح‌ریزی‌شده است، گفت: از این تعداد ۱۰ برنامه به‌صورت کلان در نظر گرفته‌شده که همه این برنامه‌ها در شهرستان‌های استان متفاوتند که دیدار با خانواده شهدا نیز از این برنامه‌ها است.

تطبیق نقش جوانان امروز با جوانان هشت سال دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز با اشاره به اینکه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، هفت کمیته وجود دارد، اظهار کرد: کمیته پیشکسوتان و ثمن‌ها،کمیته فرهنگی و هنری دفاع مقدس،کمیته اجتماعی رسانه، کمیته مهندسی و یادمان‌ها،کمیته راهیان نور،کمیته بانوان و دفاع مقدس،کمیته علمی پژوهشی و اصناف دفاع مقدس ازجمله این کمیته‌ها هستند.

وی با اشاره به شعار منتخب سپاه در سال جاری افزود: شعار ما پیروز هستیم شعار منتخب سال جاری است که در این راستا برنامه‌هایی در دست اقدام است.

عباس بایرامی با اشاره به اینکه در حال تصویرسازی پلی از امروز به گذشته هستیم، گفت: مقایسه و تطبیق نقش جوانان امروز با جوانان هشت سال دفاع مقدس ازجمله تصویرسازی‌ها است.

دفاع مقدس نیازمند دفاع است

معاون اخبار و اطلاعات صداوسیما مرکز گیلان نیز با اشاره به اینکه دفاع مقدس در برخی جاها نیاز به دفاع دارد، گفت: در برخی مکان‌ها و رسانه‌ها در امر دفاع مقدس شبهه ایجاد می‌کنند که در این صورت باید از دفاع مقدس دفاع کنیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها و صداوسیما موظف است در طول سال به موضوعات شهدا و دفاع مقدس بپردازند، گفت: برای سال جاری محور اصلی محتوایی برنامه‌ها انتخاب‌شده‌اند.

سید جلال‌الدین رضاپور با بیان اینکه محوریابی ها برای برنامه‌های تلویزیون و رادیوها از روح قالب این رسانه‌ها به مردم انتقال خواهد یافت، افزود:یکی از این محورها وجود نیاز است به این دلیل که ما برای بیان آنچه درگذشته اتفاق افتاده ،یک نیاز ملی است.

معاون اخبار و اطلاعات صداوسیما مرکز گیلان با اشاره به اینکه ما باید به سردمداران جنگ هشت سال دفاع مقدس ادای دِین کنیم، تصریح کرد: در فرهنگ‌های مختلف این امر یک رسم است درصورتی‌که خدا را قبول ندارند و دارای مذهب شیعه نیستند اما به کشته‌های خود احترام می‌گذارند.

رضاپور با اشاره به اینکه بیان میراث دفاع مقدس برای نسل‌های آینده یک وظیفه است، بیان کرد: ما باید به این وظیفه و امر خطیر رسیدگی کنیم تا به فراموشی سپرده نشود.

وی با بیان اینکه فرار از استودیو یک امر مهم و رویکرد جدی ما در سال جاری است، افزود: این امر موجب حذف فاصله بزرگ بین ما و مردم می‌شود.

رضاپور با اشاره به توجه به نقش بانوان در سال‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در سال جاری تصمیم گرفته‌ایم که به‌طورجدی به این مسئله رسیدگی کنیم.

معاون اخبار و اطلاعات صداوسیما مرکز گیلان با اشاره به غرفه‌های موجود در میدان شهدای ذهاب گفت: پوشش شایسته رسانه‌ها از عملکردهای دفاع مقدس در غرفه‌های واقع در میدان شهدای ذهاب از خواسته‌ها و انتظارات ما از رسانه‌ها است.

وی با بیان اینکه یک‌صد برنامه سال جاری در رادیو و تلویزیون و فضای مجازی در بیش از ۳۰ عنوان برنامه پخش خواهد شد ، افزود: دو مستند فاخر از صداوسیما در راستای موضوعات رهبری و سیل پخش خواهند شد.

ساخت مستند مادران دارای سه شهید

مسؤول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیز با اشاره به ساخت مستند مادران سه شهید اظهار کرد: در استان دارای ۱۳خانواده سه شهید هستیم که از این آمار تنها دو مادر از این خانواده‌ها در قید حیات هستند که با آن‌ها مصاحبه‌ای انجام‌شده که به‌زودی رونمایی می‌شود.

داوطلب با اشاره به اینکه پیش برنامه دفاع مقدس در استان گیلان با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی برای مراسم شهدای روحانی و طلبه شرق گیلان برگزار خواهد شد، افزود: حضور ۷۰ جانباز ویلچری به‌عنوان فرماندهان در رژه حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اردوی جانبازان ۷۰درصد بسیج گفت:ما دارای ۲۱ جانباز ۷۰ درصد دو چشم نابینا هستیم که از این آمار برخی درصد جانبازی آن‌ها از ۷۰ درصد نیز بیشتر است.

استان گیلان دارای ۳۳ شهیده زن است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز با اشاره به اینکه در استان گیلان دارای ۳۳شهیده زن هستیم، اظهار کرد: این آمار نشان‌دهنده انجام وظایفی است که نسبت به این افراد بر دوش داریم.

فاطمه رفیعی ضمن گرامیداشت آستانه هفته دفاع مقدس با اشاره به نقش زنان در دفاع مقدس گفت: نقش زنان در ایام دفاع مقدس توسط هیچ فرد منصفی نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه در راستای همسران و مادران شهدا وظایفی بر دوش داریم، افزود: اگر بتوانیم در این پاسداشت‌ها موفق باشیم می‌توانیم این حس شجاعت و حماسه سازی را به همراه داشته باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به اینکه در کمیته بانوان اولویت‌هایی در نظر گرفته‌شده است، بیان کرد: بانوان در استان گیلان باوجود فاصله بالای مساحت با خط مقدم جنگ نقش مهمی را ایفا کردند.

رفیعی با بیان اینکه ما پیروز هستیم شعار منتخب سال جاری است، گفت: سعی شده که از سبک‌های هنری نیز در برنامه‌ها استفاده شود و تئاتر خیابانی و دست سازه‌های بانوان از این قبیل برنامه‌ها هستند.

وی با اشاره به وضعیت سخت جانبازان اعصاب و روان خاطرنشان کرد: همسران این جانبازان افرادی هستند که هرلحظه شاهد صحنه شهادت‌های پی‌درپی همسرانشان هستند.

Share