استاد حوزه و دانشگاه:

حوادث تاریخی کلمات الهی است | شاهکار شیطان این است که انسان‌ها را به ظواهر قرآن مشغول کند

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم تدبر در واقعه عاشورا، گفت: فلسفه و پیام قیام امام حسین (ع) با مقتل خوانی روشن و مشخص می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام احمد ضرابی دوشنبه در آیین مقتل خوانی در حسینیه هنر رشت با اشاره به برخی مناسک اسلام همانند حج، ماه مبارک رمضان و ماه محرم الحرام، اظهار کرد: این مناسک به صورت منفرد نیز قابلیت دارند تا یک دور کامل فلسفه آفرینش، هدف از زندگی انسان، مبدا و معاد و هر آنچه که انسان به آن نیاز دارد بررسی و گفته شود.

وی با بیان اینکه بررسی هر کدام از این مناسک به تنهایی دارای یک تفسیر نو و متفاوت است، افزود: همه آنها به یک هدف برای انسان‌ها اشاره کرد و از انسان شناسی، خداشناسی و هستی شناسی سخن می گویند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به واقعه عاشورای حسینی، تأکید کرد: معتقدیم این واقعه همه آنچه که در حوزه اخلاقیات، اندیشه‌ها و رفتار به آن نیاز داریم را بگونه حسینی برای ما بیان کرده و که همه آنها جز تعالیم مکتب حسینی است.

وی با بیان اینکه افرادی که از این جنبه‌های مکتب حسینی استفاده می کنند از نظر رفتار، اخلاق و اندیشه به امام خود نزدیک شده و به سوی سعادت گام برمی دارند، بیان کرد: این افراد در کشتی نجات حسین (ع) سوار شده و به سمت سعادت می روند.

حجت الاسلام ضرابی با اشاره به نگارش مقاتل بسیار از واقعه عاشورا، تأکید کرد: همه این کتب معتبر و قابل استناد است اما در این میان کتاب «لهوف» سیدبن طاووس است که در میان علمای شیعه از جایگاه خاصی برخوردار است. این کتاب که اوایل قرن هفتم نوشته شده در طول هشت قرن گذشته در میان مقاتل دیگر از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده بقیه مقاتل را تحت الشعاع قرار داده است.

وی با بیان اینکه این کتاب چکیده واقعه کربلا از آغاز حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت کربلا و بازگشت آن حضرت به مدینه به استناد روایات بسیاری نقل شده است، افزود: این کتاب منبع تاریخی برای سفرهای زیادی است که به صورت مختصر، گزیده و در عین حال موثق و کامل است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه معتقدیم که خداوند متعال متکلم وحده بوده و با ما سخن می گوید، گفت: ارتباط و سخن گفتن خدا با بندگان تنها به واسطه قرآن کریم نبوده بلکه همه موجودات، حوادث و اتفاقات کلمات خداوند متعال هستند که در کنار یکدیگر جملاتی را تشکیل می دهند که این جملات دارای پیام و سخنی برای ما است لذا حوادث تاریخی کلمات الهی است و نباید تنها به ظاهر آنها توجه شود بلکه باید در آنها تدبر کرده و به باطن آنها نیز رسید.

وی با بیان اینکه مقتل خوانی واقعه عاشورا برای این است که تنها به ظاهر توجه نکرده بلکه به هدف و فلسفه اصلی این واقعه برسیم، اظهار کرد: همانند آیات قرآن کریم که سخن خداوند با بندگان بوده و باید باطن آن توجه بیشتری شود. پیامبر گرامی اسلام در این باره گلایه می کند که خداوندا قوم من سبب مهجور شدن قرآن شده‌اند. امام خمینی (ره) در این باره می فرماید قرآن کریم کتاب هدایت است باید متوجه شاهکار شیطان باشیم.

حجت الاسلام ضرابی با اشاره به اینکه گاهی برخی افراد آنقدر به بخشی از قرآن مشغول می‌شوند که راه را گم کرده و به باطن آن نیز توجه نمی‌کنند، گفت: به فرموده امام خمینی (ره) هیچ کدام از این موارد مقصد اصلی قرآن نیست بلکه این شاهکار شیطان است که انسان‌ها را به ظواهر قرآن مشغول کرده و از رسیدن به باطن آن باز می دارد.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه و تدبر به ادعیه، قرآن، حوادث تاریخی و سیره امامان، گفت: هر کدام از موارد ذکر شده سخن خداوند است. ظاهر همیشه مدخل ورودی به باطن است که درباره آن باید به اندیشه بزرگان نیز توجه شود. در واقعه کربلا نیز باید به عمق ماجرا و فلسفه اصلی آن توجه شود.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در واقعه کربلا باید صورت نورانی قمر بنی هاشم را صورت نورانی اسلام بدانیم که به دلیل بی وفایی مردم زمانه بر زمین افتاد و یاد دستان بریده ایشان را باید نشان غربت امام حسین بعد از شهادت یارانش بدانیم. نباید تنها در ظاهر یک موضوع متوقف شویم هرچند این ظواهر نیز تأثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز هوا و هوس و بسیاری از دل‌مشغولی‌های روزمره سبب دور شدن ما اصل و باطن حوادث تاریخی شده است.

Share