دیارمیرزا گزارش می‌دهد

ثبت جهانی هورامان کردستان به جای ماسوله؟ | چرا نماینده ویژه یونسکو به گیلان سفر نکرد؟!

امیر انتخابی گفت: تمام تلاش خود را جهانی شدن ماسوله به کار خواهم گرفت تا بتوانیم نمای درست در ژانویه به نماینده یونسکو ارائه دهیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا در مورد آخرین وضعیت ثبت جهانی ماسوله گفت: نماینده یونسکو به ایران سفر کرده و در این سفر قرار بود که به گیلان نیز بیاید، همه هماهنگی های لازم را برای حضور ایشان را انجام داده بودیم که پس از حضور در کمیسیون عالی ثبت جهانی در هورامان کردستان به گیلان بیایند اما متاسفانه برای ایشان کسالتی پیش آمد، نتوانستند به گیلان سفر کنند و از این رو هیات گیلانی برای پیشبرد روند ثبت جهانی شدن ماسوله نزد نماینده یونسکو رفتند و جلسه ای در همین باب تشکیل شد که بسیار موثر و مفید بود.
امیر انتخابی تصریح کرد: در این دیدار دکتر یوکا یوکیلتو مشاور ارشد یونسکو در حفاظت و مدیریت میراث جهانی در ضمن جلسه‌ای با موضوع بررسی وضعیت پرونده ثبت جهانی ماسوله، این شهر تاریخی را نمونه‌ای شاخص و دارای ارزش‌هایی منحصر بفرد در میان نمونه‌های مشابه دانست که ظرفیت‌ قابل توجهی برای ثبت در فهرست میراث جهانی دارد.
وی ضمن استماع گزارشات ارائه شده در خصوص وضعیت حفاظت شهر تاریخی ماسوله، بر مشارکت حداکثری در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای بافت تاریخی ماسوله تاکید کرد و در عین حال از وجود برخی مشکلات به عنوان موانعی بر سر راه ثبت جهانی ماسوله ابراز نگرانی کرد.
مشاور ارشد یونسکو در این نشست بر لزوم همکاری کلیه ذی نفعان برای رفع موانع ثبت جهانی ماسوله با محوریت یک مدیریت واحد مبتنی بر خرد جمعی تاکید کرد و تسریع در ارائه گزارشاتی از رفع این موانع را لازمه ثبت جهانی ماسوله دانست.

موانع موجود در ماسوله برای ثبت جهانی؟!

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان با بیان اینکه آیا ممکن است با ثبت هورامان کردستان دیگر ماسوله گیلان ثبت جهانی نشود، به دیارمیرزا گفت: این حرف درستی نیست و تمام تلاش ما بر این است که ابتدا ماسوله ثبت شود. در یک کشور امکان دارد چند شهر پلکانی که ماسوله خوانده می شوند، ثبت جهانی شود.
وی افزود: ماسوله از لحاظ ثبت جهانی شدن شرایط بهتری نسبت به هورامان دارد اما در کردستان برای این اقدام اجماع خوبی دارند و در استانداری کارگروه رفع موانع ثبت جهانی تشکیل دادند و بسیار در امر فعال هستند.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با بیان اینکه در نشستی که با نماینده یونسکو داشتیم قول حضورشان در ژانویه را گرفته ایم، گفت: بنده با دکتر زارع استاندار گیلان صحبت کردم که قبل از بازدید نماینده یونسکو از ماسوله دیدن کنند.
وی در مورد موانع موجود در ماسوله برای ثبت جهانی نیز اظهار کرد: برای رفع موانع حتما باید استاندار پای کار باشد چون موانعی مانند مخابرات و برق به دستور استاتداری جمع آوری می شود و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی به تنهایی قدرت جمع آوری آن را ندارد.
وی ادامه داد: حتی استانداری می تواند با دادن تعهد جمع آوری ۵ الی ۱۰ ساله به یونسکو آنها را مجاب کند تا ثبت انجام گردد.
امیر انتخابی با بیان اینکه نماینده یونسکو عنوان کرد امسال پرونده شهرهای ایران در یونسکو مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، گفت: امسال پرونده کاروانسراهای ایران برای ثبت جهانی شدن به یونسکو ارسال خواهد شد.
امیر انتخابی افزود: تمام تلاش خود را جهانی شدن ماسوله به کار خواهم گرفت تا بتوانیم نمای درست در ژانویه به نماینده یونسکو ارائه دهیم.

Share