توهین به پناهنده ایرانی باعث اخراج سیاستمدار یونانی شد

توهین یک سیاستمدار دست‌راستی یونانی به یک پناهنده ایرانی ساکن آتن، باعث شد که حزب حاکم دموکراسی نوین این فرد را از حزب اخراج کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا توهین یک سیاستمدار دست‌راستی یونانی به یک پناهنده ایرانی ساکن آتن، باعث شد که حزب حاکم دموکراسی نوین این فرد را از حزب اخراج کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آرش همپای، پناهنده که در زمینه حقوق پناهندگان و مهاجران فعالیت می‌کند، در توییترش عکسی از خود همرسانی کرد و نوشت: “سلام فاشیست‌ها. من در کشور جدیدم راحتم. شما نمی‌توانید انتخاب کنید من کجا بروم. من به تغییر چهره و فضای شهرم ادامه می‌دهم. فاشیسم باید از شهر ما پاک شود.”

این توییت با واکنش‌های زیادی روبرو شد.

تئودور یاناروس، عضو حزب حاکم دموکراسی نوین، یکی از کسانی بود که به آرش همپای پاسخ داد و خطاب به او گفت: “ای میمون، با اردنگی به همان جایی که از آن آمدی برگردانده خواهی شد.”

پس از آن سخنگوی حزب محافظه کار دموکراسی نوین اعلام کرد که او از حزب اخراج شده و چنین اظهاراتی شایسته حزب حاکم نیست.

در مواردی عبارت “میمون” به عنوان توهینی نژادپرستانه از طرف دست‌راستی‌ها استفاده می‌شود. یاناروس گفته متاسف است که صبر و تحملش را از دست داده است.

او گفته از نظرش آرش همپای با عبارت فاشیست به یونانی‌ها توهین کرده است.

 همپای می‌گوید این توییت خطاب به اقلیتی کوچک از افراد و گروه‌های ضدپناهجو بوده که با روی کار آمدن دولت جدید حملاتشان شدیدتر شده است.

او به بی‌بی‌سی فارسی گفت عده‌ای به او گفته‌اند باید به ایران برگردد.

آرش همپای گفت یکی از دلایلی که مخالفان پذیرش پناهجویان خطاب به او می‌گویند این است که در ایران مثل سوریه و افغانستان جنگ نیست و برای همین نباید از این کشور پناهنده پذیرفته شود.

در بسیاری از کشورهای اروپایی شهروندان ایرانی یکی از بزرگترین گروه‌های خواهان پناهندگی را تشکیل می‌دهند.

یونان یکی از نقاط اصلی ورود پناهجویان به اروپا است و در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از شرایط دشوار پناهجویان در این کشور منتشر شده است.

آرش همپای در زمینه حقوق پناهجویان و بی‌خانمان‌ها فعالیت می‌کند و با ایجاد نهادی در حرکت‌هایی برای توزیع غذا، تدریس زبان و آموزش هنر و موسیقی به کودکان مشارکت کرده است.

Share