تلاش اروپا برای افزایش نرخ تورم

تورم یک درصدی کشورهای اروپایی!

با وجود کاهش نرخ بهره در سطح منطقه یورو به منفی ۰.۵ درصد توسط بانک مرکزی اروپا که کمترین نرخ بهره تاریخ این منطقه پولی نیز محسوب می شود، متوسط نرخ تورم ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به اوت بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل در سطح یک درصد باقی ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، تورم کشورهای عضو منطقه یورو بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح یک درصد باقی ماند.

با وجود کاهش نرخ بهره در سطح منطقه یورو به منفی ۰.۵ درصد توسط بانک مرکزی اروپا که کمترین نرخ بهره تاریخ این منطقه پولی نیز محسوب می شود، متوسط نرخ تورم ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به اوت بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل در سطح یک درصد باقی ماند که می تواند فشارها بر بانک مرکزی اروپا را بیش از پیش افزایش دهد.

بانک مرکزی اروپا برای پیشبرد اهداف خود دستیابی به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده است و باقی ماندن تورم در چنین سطحی کار کریستین لاگارد، رئیس جدید این بانک را دشوار خواهد ساخت.

متوسط نرخ تورم در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا طی این مدت به ۱.۴ درصد رسیده است. در بین کشورهای اروپایی، کمترین تورم مربوط به پرتغال با منفی ۰.۱ درصد بوده است و پس از این کشور، یونان با ۰.۱ درصد و اسپانیا با ۰.۴ درصد قرار دارند. از سوی دیگر بیشترین تورم مربوط به رومانی با منفی ۴.۱ درصد بوده است و پس از این کشور، مجارستان با ۳.۲ درصد و هلند و لتونی هر دو با ۳.۱ درصد قرار دارند.

در مقایسه با ماه ژوئیه، نرخ تورم در ۹ کشور کاهشی، در شش کشور ثابت و در ۱۲ کشور افزایشی بوده است. در بین دیگر کشورها، نرخ تورم در دانمارک و ایتالیا ۰.۵ درصد، آلمان یک درصد، فرانسه ۱.۳ درصد و سوئد و اتریش ۱.۴ درصد بوده است.

لازم به ذکر است منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۸ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

Share