در پی اتهام زنی آمریکا

تهران به واشنگتن هشدار داد | پاسخ ایران به تهدیدات با قاطعیت خواهد بود

به دنبال اتهامات آمریکا به ایران درباره دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران از طریق سوئیس یک یادداشت سیاسی به طرف آمریکایی ارسال کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ایران روز دوشنبه در یاداشتی رسمی به سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را برعهده دارد، نسبت به ادعاهای مقامات آمریکا درباره نقش ایران در آرامکو هشدار داد.

 در این یادداشت که به طور رسمی به سفیر سوئیس ارسال شده، تاکید شده است که این حمله کار ایران نبوده و ادعاهای مایک پمپئو و دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهوری آمریکا تکذیب و محکوم شده است.

همچنین ایران در این نامه تاکید کرده است که اگر اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، آن اقدام بلافاصله با پاسخ ایران روبرو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشا تهدید نخواهد بود.

این یاداشت به شکل رسمی عصر روز دوشنبه که ترامپ ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد، به سفیر سوئیس در تهران ارسال شده است.

پاسخ ایران به تهدیدات با قاطعیت خواهد بود

«امیر سرتیپ امیر حاتمی» پیش از ظهر امروز در پایان جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد حملات نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو گفت: موضوع بسیار روشن است، یک درگیری بین دو کشور اتفاق افتاده است. یک طرف درگیری یمنی‌ها هستند که به صراحت اعلام کردند، این کار را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: منطق کار هم روشن است. کشوری که سالیان سال تحت حملات شدید بوده، تعداد زیادی تلفات در اثر جنگ داده و همین‌طور در اثر محاصره‌ای که انجام شده، از خود واکنش نشان داده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه یمنی‌ها به لحاظ نظامی حدود دو سال قبل نیز چنین عملیاتی را انجام داده بودند و به یک فرودگاه در امارات حمله کرده و موشکی با برد ۱۲۰۰ کیلومتر شلیک کرده بودند، اظهار داشت: هرچند آن موشک نشان داد که با دقت کافی برخودار نیست اما بعد اینکه بعد از دو سال، آنها به دقت کافی رسیده باشند، از نظر منطقی قابل قبول است. از این جهت کاملا روشن است که این موضوع متعلق به درگیری دو کشور است و از آن طرف، انگیزه کامل وجود دارد.

امیر حاتمی افزود: اینکه یک طرف، به دیگران از جمله جمهوری اسلامی ایران اتهام وارد کنند، انگیزه‌شان روشن است. عربستان و رژیم صهیونیستی کشورهایی هستند که از ابتدا به دنبال آن بودند پای آمریکایی‌ها را به درگیری در این منطقه کشانده و این آرزوی آنها بود. از هر حادثه جنگی بین دو کشور، آنها همین منطق را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه این ادعاها و اتهامات به طور کلی، جدی و قطعی رد می‌شود و  به جایی نخواهد رسید، تصریح کرد: هیچ شاهد، مدرک و قرینه‌ای ارائه نمی‌شود. این صرفا یک ادعا است که می‌شود هر کسی را متهم کرد و دلیلی هم ارائه نکرد. این مسئله در همین چارچوب و ارزشی زیادی ندارد.

این مقام عالی نظامی درباره طرح این ادعا که حملات از خاک ایران و عراق انجام شده است، خاطرنشان کرد: من در بیانات مقامات آمریکایی چنین سخنی را ندیدم. اگر کسانی و افراد غیرمسئولی این مطالب را می‌کنند، مسئولیت صحبت‌هایشان با خودشان است ولی در بیانات مقامات رسمی آمریکا چنین چیزی را ندیدم. بحث‌های رسانه‌ای و مجازی دائما مطرح می‌شود ولی چنین موضع‌گیری‌ای تاکنون گفته نشده است.

امیر حاتمی با بیان اینکه همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران کاملا از صلح و امنیت منطقه مراقبت می‌کند، ابراز داشت: این کار با اقتدار تمام انجام می‌شود و اگر تهدیدی علیه ایران مطرح شود، با همان قاطعیتی که به تجاوز اندک پهپاد آمریکایی پاسخ دادیم، وجود خواهد داشت و الحمدالله این توان روز به روز در حال افزایش است.

Share