توسط دونالد ترامپ صورت گرفت؛

تشدید «اساسی» تحریم‌ها علیه ایران | جانشین جان بولتون مشخص شد

آقای اوبرایان که از وی به عنوان مذاکره کننده آمریکا برای حوادث مرتبط با گروگانگیری نام برده می شود جایگزین جان بولتون می شود که به تازگی در پی تشدید اختلاف ها با دونالد ترامپ از این سمت کناره گیری کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، رئیس جمهوری آمریکا از تشدید «اساسی» تحریم ها بر ضد ایران خبر داد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در حالی بر تشدید اساسی تحریم ها بر ضد ایران تاکید کرد که واشنگتن پیشتر تهران را به دست داشتن در حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان سعودی متهم کرده بود.

تهران این اتهام را رد و تاکید کرده است که حامیان غربی ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان با فرافکنی سعی در سرپوش گذاشتن بر حملات مکرر نظامی بر ضد غیرنظامیان یمنی دارند. تهران همچنین در تازه ترین واکنش حوثی ها را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان دانسته و اقدام شبه نظامیان جنبش انصارالله را موجه و در راستای پاسخ به حملات ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض قلماد کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ادامه رویکرد پیشین خود و مقامات کشورش در مسئول دانستن تهران بدون ارائه توضیحات بیشتر با انتشار توییتی اعلام کرد: «به وزارت خزانه داری دستور داده ام که تحریم ها بر ضد دولت ایران را به صورت اساسی تشدید کند.»

جانشین جان بولتون مشخص شد

رابرت اوبرایان از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان مشاور جدید امنیت ملی کاخ سفید معرفی شد.

آقای اوبرایان که از وی به عنوان مذاکره کننده آمریکا برای حوادث مرتبط با گروگانگیری نام برده می شود جایگزین جان بولتون می شود که به تازگی در پی تشدید اختلاف ها با دونالد ترامپ از این سمت کناره گیری کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی در این خصوص نوشت: «از اعلام انتصاب رابرت اوبرایان به عنوان مشارور جدید امنیت ملی خوشحالم. اوبرایان به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری در آزادسازی گروگان ها عملکرد موفقت آمیزی در وزارت امور خارجه داشته است. من به مدتی طولانی و در شرایطی سخت با او رابرت کار کرده ام. او کارش را به خوبی انجام خواهد داد.»

اوبرایان در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان فرستاده ویژه در امور گروگان‌ها در وزارت امورخارجه آمریکا انتخاب شد. وی در تلاش اخیر ترامپ برای بازگرداندن ایسپ راکی، خواننده رپ آمریکایی که متهم به ضرب و جرح در سوئد بود نقش اصلی را داشت.

دونالد ترامپ، سه‌شنبه هفته پیش، جان بولتون را از سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخراج کرد و وعده داد تا یک هفتۀ دیگر جانشین او را معرفی کند. برخی منابع اختلاف نظر بر سر مذاکره با طالبان را منشا اصلی تنش میان رئیس جمهوری آمریکا و مشاور پیشین امنیت ملی وی توصیف کرده و برخی دیگر به تنش لفظی میان دو طرف در باره فشار حداکثری به ایران اشاره و این موضوع را علت اصلی کناره گیری جان بولتون عنوان کرده بودند.

جان بولتون به داشتن مواضع تند در قبال بسیاری از بحران های جهانی از جمله برنامه هسته ای ایران، زرادخانه هسته ای کره شمالی و مناقشه سیاسی در ونزوئلا شهرت داشت و گفته می شود که به کلی مخالف رویکرد واشنگتن در پیشبرد مذاکرات صلح با طالبان در افغانستان بود.

آقای بولتون همچنین از جمله مخالفان سرسخت برنامه هسته ای ایران به شمار می رفت و در اظهارنظری تاریخی خواستار تهاجم نظامی به تاسیسات هسته ای ایران شده بود. گفته می شود وی به شدت مخالف ابتکار عمل فرانسه برای کاهش فشار حداکثری به ایران بود، راه کاری که دونالد ترامپ برای عملی شدن گفتگو با تهران به نوعی نسبت به آن ابراز تمایل کرده بود.

Share