معاون پارک علم و فناوری گیلان خبرداد:

اولین مرکز نوآوری صنایع خلاق در استان گیلان راه اندازی می‌شود

در آستانه افتتاح اولین مرکز نوآوری صنایع خلاق در استان گیلان، گفتگویی ویژه با دکتر امیر ملک پور معاون پارک علم و فناوری گیلان در خصوص تبیین و جایگاه صنایع خلاق و مرکز نوآوری صنایع خلاق انجام گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  دکتر ملک پور معاون پارک علم و فناوری گیلان در خصوص تاریخچه صنایع خلاق گفت: یکی از ستادهای معاونت علمی ریاست جمهوری ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز است که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و مدتی است با توجه به اهمیت آن ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در زیر مجموعه معاونت این ستاد تشکیل شده است.
وی افزود: صنایع خلاق و نرم حوزه گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، صنایع دستی ساده که جزءهای فرهنگی هر منطقه را با نوآوری نشان می‌دهند جزو صنایع خلاق محسوب می‌شود و موجب موج جدیدی از اشتغال‌زایی خواهد بود.
ملک پور خاطرنشان کرد: این مرکز، اولین مرکز صنایع خلاق در استان گیلان است. در این حوزه هر ایده‌ای که خلاق باشد و ارزش افزوده‌ای را تولید کند و سرمایه گذاری زیادی را درگیر نکند مثل تولید محتوا، تولید انیمیشن و … را شامل می‌شود. بدین معنا که افراد متخصص با امکانات و زیرساخت‌های در دسترس بتواند ارزش افزوده ایجاد کنند و یا محتوای با ارزش افزوده بالا تولید کند.

ملک‌پور در خصوص حوزه‌هایی که صنایع خلاق می‌توانند در آن فعالیت کنند، گفت: صنایع خلاق حوزه‌های مختلفی همچون موضوعات فرهنگی، حوزه‌های ورزشی، حوزه گردشگری، که خود یکی از مهمترین حوزها است؛ را پوشش می‌دهد.

وی در خصوص جایگاه و موقعیت صنایع خلاق افزود: صنایع خلاق بحث جوانی است و قدمت کمی دارد ما هم اکنون نیروی‌های متخصص در حوزه‌های مختلف با مشاغل سنتی داریم، اما وقتی این افراد در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار بگیرند، یک شغل اینترنتی را در وب ایجاد می‌کند و اشتغال جدیدی به وجود می‌آورد. هدف این است که یک نوآوری در صنایع دستی داشته باشیم که از فناوری‌ها و نرم‌افزارها برای گسترش آن محصول استفاده کنیم. این نوآوری ممکن است در بستر فروش آنلاین از پلتفرم‌های فروش و یا در بحث طراحی باشد که خود یکی از مشاغل مهم تولید محتوا است.

معاون پارک علم و فناوری گیلان گفت: خیلی از مشاغل خلاق برای رشد و بقای خودشان نیاز به تولید محتوا دارند که خودِ این تولید محتوا برای مشاغل آنلاین یک نوآوری خلاق محسوب می‌شود.

جذب ایده‌ها در زمینه صنایع خلاق در پارک علم و فناوری

دکتر ملک‌پور در خصوص اقداماتی که در خصوص صنایع خلاق انجام شده گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که انجام شده ترویج این رویکرد است. در واقع هدف این است که افراد ایده‌های خود را بیاورند و در پارک علم و فناوری گیلان پذیرش و مستقر شوند که بتوانیم این فرهنگ و این اشتغال را در گیلان ترویج دهیم.
با راه‌اندازی این نوع مشاغل می‌توان کسب درآمد کرد و بسیاری از نیروهای متخصص می‌توانند در این زمینه مشغول به کار شوند.

دکتر ملک‌پور تصریح کرد: افتتاح مرکز نوآوری صنایع خلاق در روز شنبه ۳۰ شهریورماه امسال و در ساختمان جدید این مرکز واقع در میدان فرهنگ و در مجاورت انبار دخانیات کوچه شهید شیرمحمدی برگزار می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری گیلان در خصوص این مراسم گفت: راه اندازی و شروع بکار رسمی این مرکز با حضور مسئولین استانی، خانم دکتر ابتهاج معاون میراث فرهنگی و آقای دکتر سجادی‌نیری از حوزه ستاد صنایع خلاق در معاونت علمی ریاست جمهوری و مدیران پارک علم و فناوری گیلان انجام خواهد گرفت.

وی درباره مرکز نوآوری صنایع خلاق گفت: این مرکز به شکلی است که متقاضیان می‌توانند با توجه به زمینه‌های تخصصی خود، اگر ایده‌هایی دارند که در بحث صنایع خلاق است می توانند در این مکان مستقر شوند و یا حتی با تیم‌هایی که مستقر هستند همراه و همکار و با آنها همکاری نمایند.

صنایع خلاق ریشه در فرهنگ دارد

وی افزود: صنایع خلاق یک نوآوری در مباحث اصلی فرهنگی، صنایع سنتی، دستی و محلی، تولید محتوا و انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای دارد و اگر موضوعات دیگری باشد که بتواند در این زیر شاخه‌ها تقسیم‌بندی شود آنها را هم می‌توان جزو صنایع خلاق معرفی کرد.

ملک پور شرایط ورود به مرکز صنایع خلاق را اینگونه تشریح کرد: ورود به مرکز صنایع خلاق به این شکل است که باید ایده‌ای داشته باشند سپس نوآورانه خودشان را در بخش صنایع خلاق در جذب و پذیرش پارک مطرح کنند و فرآیند کارشناسی صورت بگیرد و در بحث مشاوره و کمیته ارزیابی مورد ارزیابی قرار بگیرد و در نهایت در شورای پارک تصویب شود. و در پایان با آنها قرارداد بسته می‌شود و در یکی از فضاهایی که آماده است مستقر خواهند شد تا کار خود را شروع نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس ۰۱۳۳۳۴۶۱۵۴۱ معاونت فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری گیلان تماس حاصل نمایید.

Share