زیباکلام: احمدی‌نژاد برابر جریان حامی خود یعنی اصولگرایان کاملا تسلیم نبود

اصولگرایان با همان حداقلی که دارند ریاست جمهوری را در ۱۴۰۰ در اختیار خواهند گرفت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به‌رغم همه انتقاداتی که به احمدی‌نژاد وجود دارد اما از این منظر وی تلاش می‌کرد که به عنوان رئیس جمهور عمل کند و به هیچ عنوان برابر جریان حامی خود یعنی اصولگرایان کاملا تسلیم نبود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «صادق زیباکلام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، درباره دو استراتژی اصولگرایان مبنی بر برنده نمایی و ناامید کردن مردم و استفاده از این ناامیدی برای پیروزی در انتخابات، به برنا گفت: اصولگرایان از ۲ نقطه قوت برخوردارند. یکی این که آنها یک جمعیت ثابت وفادار دارند. قریب به ۱۷ میلیونی که به رئیسی رأی دادند در آخرین انتخابات می‌شود گفت پای ثابت اصولگرایان هستند. از مجموع ۴۶ میلیون رأی دهنده‌ای که در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ وجود داشت قریب به ۲۰ میلیون پای ثابت یا نیروهای وفادار اجتماعی اصولگرایان هستند که به هر حال خیلی کاری ندارند عملکرد اصولگرایان چطور است و از روی اعتقاد و مجموعه‌ای از باور‌های مذهبی و سنتی، به اصولگرایان رأی می‌دهند و یقینا در اسفندماه نیز به نامزدهای اصولگرا در اقصی نقاط کشور از جمله تهران رأی می‌دهند. این نقطه قوت اول آنهاست.

زیباکلام افزود: نقطه قوت دوم اصولگرایان این است که تبلیغات زیادی علیه مشکلات دولت روحانی و فراکسیون امید در مجلس انجام می‌دهند. مطلب این است که اصلاح‌طلبان در انتخابات با مشکل عظیمی روبرو هستند که چگونه بدنه اجتماعی‌ خود و آن ۲۴ میلیونی که درخواست کردند و در انتخابات شرکت کردند، بخواهند در انتخابات شرکت کنند؟ که این موضوع به نفع اصولگرایان تمام خواهد شد. یعنی به نوعی ناامیدی که مردم درباره بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان احساس می‌کنند یکی از مهمترین علت‌هایی است که باعث می‌شود مردم در انتخابات شرکت نکنند و یا حضور پررنگی نداشته باشند که قطعا به نفع اصولگرایان می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نباید فراموش نکنیم اصولگرایان در مجلس هفتم، هشتم و نهم در تهران با ۳۰۰ و یا ۴۰۰ هزار رأی به مجلس می‌رفتند در حالی که شاهد بودیم مشارکت مردم در انتخابات اسفند ۹۴ به یک و نیم میلیون رأی هم رسید. اصولگرایان بدشان نمی‌آید یک و نیم میلیون نفر در تهران شرکت کنند اما اگر  این تعداد نیامدند هم با ۳۰۰ هزار رأی مجلس یازدهم را در اختیار می‌گیرند. اصولگرایان با همان حداقلی که دارند ریاست جمهوری را در ۱۴۰۰ در اختیار خواهند گرفت اما نکته اساسی و مهم این بوده که درست است در کوتاه مدت اصولگرایان پیروز هستند اما فراموش نکنیم در بلند مدت کشور با بحران‌ها و مشکلات عظیمی روبرو خواهد شد.

صادق زیباکلام درباره سنگ‌اندازی اصولگرایان در دولت روحانی به ویژه در زمینه برجام نیز بیان کرد: به هر حال اصولگرایان سنگ‌اندازی و سعی کردند تا جایی که می‌توانند تیشه به ریشه برجام بزنند و سنگ سر راه موفقیت دولت روحانی بیاندازند. نمی‌خواهم بگویم طبیعی است اما به هر حال این اقدامات از اصولگرایان انتظار می‌رفت. به هر حال قدرت شیرین است و نباید انتظار داشت اصولگرایان بگویند به خاطر منافع ملی به روحانی کمک می‌کنیم؛ این‌گونه نیست. تا جایی که توانستند سنگ‌اندازی کردند و اجازه نمی‌دهند جریان سیاسی غیر از خود آنها پیشرفت کند و این قابل درک است.
زیباکلام افزود: چیز دیگری که وجود دارد و نباید از آن غافل شویم این است که خود روحانی جدا از نواقصی که به دولت وی وارد است بنابر دلایلی سعی کرد برابر اصولگرایان کمی موضع تعادلی در پیش گیرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از جاها انتظار می‌رفت دولت در برخی زمینه‌ها برابر اصولگرایان بایستد. دولت باید به مردم بگوید چه مقدار بودجه به دست قوه مجریه می‌رسد و چقدر به نهادهای دیگر می‌رسد که نه ربطی به قوه مجریه دارند و نه پاسخگو هستند و نه حساب و کتاب آنها شفاف و روشن است. بنابراین باید مشخص می‌شد تا چه حد از این مسئولیت بر عهده دولت است. در حوزه اختیارات دولت هم باید مشخص شود تا چه حدودی از اختیارات داخلی و سیاست خارجی را در اختیار دارد.

زیباکلام  عنوان کرد: خاتمی هم برابر اصولگرایان و برخی نهادهای دیگر به صورت کامل ایستادگی نکرد اما خاتمی نارضایتی خود را به نوعی نشان داد. آنچه مسلم است این است که هر وقت روحانی با اقتدار ایستادگی کند اصولگرایان به هر طریقی مانع وی می‌شوند.
وی بیان کرد: به غیر از محمود احمدی‌نژاد، هیچ کدام از روسای جمهور نخواستند بسیار جدی عمل و برابر مخالفان و سنگ اندازان ایستادگی کنند. به رغم همه انتقاداتی که به احمدی نژاد وجود دارد اما از این منظر وی تلاش می‌کرد به عنوان رئیس جمهور عمل کند و به هیچ عنوان برابر جریان حامی خود یعنی اصولگرایان، کاملا تسلیم نبود.  شانسی که اصولگرایان به دست آوردند این است که اروپایی‌ها تا حدودی با ترامپ مشکل دارند؛ چین و روسیه با آمریکا مشکل دارند و استرالیا، کانادا و ژاپن آن چنان که باید، آمریکا را همراهی نمی‌کنند. نکته مهم این است که اجماعی برای ترامپ وجود ندارد در حالی که در زمان اوباما وجود داشت.

وی در پایان تاکید کرد: باید به بحث امید در نسل جوان و تحصیلکرده بیش از پیش توجه شود.

Share