عملکرد تعاونی‌های گیلان به روایت مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی

از صادرات ۳۲ میلیون دلاری تا تولید ۴۰درصد تولید گوشت سفید استان گیلان

عباس علیزاده در جمع خبرنگاران به اعضای تعاونی های استان گیلان اشاره کرد و گفت: ۲۲۴ هزار نفر عضو تعاونی های استان گیلان هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عباس علیزاده مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در جمع خبرنگاران با تبریک هفته تعاون گفت: بهار تعاون را به همه تعاونگران استان و کسانی که در جهت پویایی جامعه کار می کنند تبریک می گویم.
علیزاده به عملکرد این اداره در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۲۰ شرکت تعاونی با ۱۴۰۰ عضو تشکیل شده که ۱۷۰۶ فرصت شغلی نیز به مراتب آن ایجاد گردید.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه ۷۲ تعاونی در حوزه روستایی تسهیلات درخواست کرده اند، گفت: ۳۸ طرح مورد موافقت بانکها قرار گرفت که مبلغ ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۲ میلیون دلار صادرات داشتیم، گفت: این میزان صادرات نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.

تولید ۴۰درصد تولید گوشت سفید استان توسط شرکتهای تعاونی

علیزاده با بیان اینکه بالغ بر ۲۵۰۰ شرکت تعاونی در گیلان فعالیت می کنند و افزود: ۳۲ هزار نفر در این تعاونی ها با سرمایه موجود ۸۳۸ میلیارد تومان مشغول به کار هستند.
وی به اعضای تعاونی های استان گیلان اشاره کرد و گفت: ۲۲۴ هزار نفر عضو تعاونی های استان گیلان هستند و همچنین یک میلیون ۹۰۰ هزار برگه سهام عدالت در گیلان توزیع شده است.
علیزاده ادامه داد: ۱۷ اتحادیه استانی با ۴۱۰ شرکت زیر مجموعه در استان مشغول هستند.

وی با بیان اینکه رویکرد اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی ایجاد اشتغال پایدار روستایی و برخورداری مردم روستا از خدمات است، گفت: یک‌هزار و ۹۷ دهیاری در ۴۳ بخش استان گیلان داریم و ۴۳ تعاونی دهیاری  تشکیل شده است.
علیزاده با اشاره به اینکه نظارت بر عملکرد تعاونی‌ها و شرکت‌ها از دیگر اقدامات این اداره است، گفت: هزار مورد بازدیدهای نظارتی تاکنون انجام شده است.
وی با بیان اینکه در استان گیلان به دنبال تاسیس شرکت های توسعه و عمران هستیم، گفت: در سال ۹۶ دو شرکت توسعه عمران تشکیل شد و در سال ۹۷ پنج شرکت تعاونی عمران توانستند مجوز خود را دریافت کنند و در نظر داریم که این شرکت را در تمام شهرستان های استان راه اندازی کنیم.
این مسئول به خدمات شرکت توسعه و عمران اشاره کرد و گفت: با توجه به قانونی که برای این تعاونی ها نوشته شده و مصوب مجلس را دارد بسیاری از کارهای پیمانکاری در شهرستان‌ها با ترک تشریفات قابلیت واگذاری به این شرکت ها را دارند و این یعنی کار شهرستان به دست خود مردم است. از شرایط تشکیل شرکت تعاونی عمران و توسعه این است که حضور نیم درصد از جمعیت شهرستان در این تعاونی ضروری است.
مدیرکل تعاون و کار و رفاه و اجتماعی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته توزیع سبد کالا توسط ۱۰۰ تعاونی انجام شد و در حوزه صید در دریا نیز ۵۱ شرکت تعاونی با ۴۵۰۰ نفر عضو در حال فعالیت هستند.
علیزاده گفت: ۴۰درصد تولید گوشت سفید در استان و نیز پرورش ماهیان خاوریاری به وسیله شرکت تعاونی ها انجام می شود و پرورش ماهی در قفس در سال گذشته با ۷ شرکت تعاونی آغاز کردیم که ۴ هزار تن محصول پرورش یافته است.
وی گفت: ۹۰ درصد امداد دریایی در دریای های شمال و جنوب بر عهده یک شرکت تعاونی بسیار بزرگ انجام می گردد که این شرکت در گیلان ثبت شده است.
علیزاده در حوزه مسکن نیز گفت: از تعداد ۱۴ هزار ۵۰۰واحد که ۱۳۲ شرکت تعاونی تعهد ساخت دارند توانستیم ۱۲ هزار واحد را تحویل داده شد.

۱۸ درصد از کل تعاونی های استان را بانوان تشکیل می دهند

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تعداد شرکت های تعاونی بانوان در گیلان اشاره کرد و گفت: ۲۶۵ تعاونی منحصرا برای بانوان هستند که دارای ۲۳۱۷ عضو  هستند و در مجموع ۱۸ درصد از کل تعاونی های استان را بانوان تشکیل می دهند.
علیزاده در پایان از تعاونی دهیاری بخش مرکزی شهرستان تالش به عنوان تعاونی برتر کشور نام برد و گفت: در هفته تعاون از ۲۵ تعاونی برتر استان تجلیل خواهد شد.

Share