معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خبر داد:

ارسال لایحه «حذف تبصره ازدواج دختران زیر ۱۳ سال» به دولت تا ۲ هفته آتی

ابتکار از ارسال لایحه “حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۳ سال” تا دو هفته آینده به دولت خبر داد و گفت: معاونت به هیچ عنوان مخالف ازدواج در سن جوانی نیست بلکه ازدواج در جوانی یعنی دورانی که فرد به بلوغ جسمی و بلوغ روانی و فکری رسیده باشد را ضروری می‌داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معصومه ابتکار بیان کرد: لایحه “حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۳ سال” حداکثر طی دو هفته آینده در کمیسیون لوایح نهایی خواهد شد و به دولت ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این معاونت به طور جدی پیگیر لایحه حذف تبصره مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۳ سال است، افزود: دولت نیز در خصوص طرح مجلس شورای اسلامی تحت عنوان طرح “کودک همسری” رای موافق خود را اعلام کرده است.

ابتکار تاکید کرد: آیت الله مکارم شیرازی نیز صریح نظر خود را در این باره اعلام کرده‌اند، به نظر نمایندگان مجلس در این زمینه رایزنی‌هایی انجام داده‌اند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه شرایط اجتماعی و اتفاقات رخ داده در این زمینه حاکی از آن است که باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشیم، اظهار کرد: باید مراقب مسئله “ازدواج” باشیم. معاونت به هیچ عنوان مخالف ازدواج در سن جوانی نیست، بلکه ازدواج در سن جوانی یعنی دورانی که فرد به بلوغ جسمی، روانی و فکری رسیده باشد را ضروری می‌داند.

ابتکار افزود: برخی جوامع رویکردشان این است که نباید ازدواج در سن جوانی رخ دهد، اما رابطه آزاد جنسی اتفاق بیفتد. یعنی سن ازدواج بالاست، ممنوعیت برای ازدواج کودکان جدی است، اما رابطه زیاد است و با معضلی به نام دختران نوجوان باردار مواجه‌اند.

بنابر اظهارات وی، همه بر روی موضوع ممنوعیت ازدواج دختران زیر سن ۱۳ سال توافق دارند و وزارت بهداشت نیز در این زمینه با ما اتفاق نظر دارد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «اجازه دهیم کودکان در دوران کودکی، کودکی کنند» چراکه کودکی کردن به بلوغ شخصیتی کمک می‌کند. در واقع کسانی که در دوره خردسالی و کودکی، اجازه کودکی و بازی را ندارند کودک درونشان به دلیل مواجهه با محدودیت‌ها مشکل دارد.

Share