ائتلاف سعودی: حمله به آرامکو از خاک یمن صورت نگرفته است

اتهام‎زنی به ایران درباره حمله به تاسیسات نفتی سعودی+ واکنش اتحادیه اروپا

سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن مدعی شد که حمله اخیر به پالایشگاه‌های شرکت آرامکو از خاک یمن صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن روز دوشنبه در سخنانی درباره حمله آرامکو، اظهارات مقامات یمن درباره حمله پهپادی به دو پالایشگاه «خریص» و «بقیق» از خاک این کشور را رد کرد.

به گزارش اسکای نیوز، وی مدعی شد که «نتایج اولیه تحقیقات حکایت از آن دارد که حمله به آرامکو از اراضی یمن انجام نگرفته است».

ترکی المالکی در ادامه ادعای خود در این خصوص گفت که «بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سلاحی که در حمله به آرامکو استفاده شده، ایرانی است».

وی بدون اشاره به جنایت پنج ساله ائتلاف سعودی به یمن و کشتار مردم این کشور، این حمله پهپادی یمنی‌ها را «اقدامی تروریستی» خواند و گفت که «ما این توان را داریم که از تاسیسات مهم خود حفاظت کنیم».

سخنگوی ائتلاف متجاوز خاطرنشان کرد که «حمله به آرامکو، امنیت انرژی جهان را و نه فقط عربستان را هدف قرار داده است».

واکنش اتحادیه اروپا به حمله به تاسیسات نفتی عربستان

اتحادیه اروپا روز دوشنبه پس از طرح اتهام های آمریکا علیه ایران در ارتباط با حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان خواستار «خویشتنداری حداکثری» شد.

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «حمله به تاسیسات نفتی آرامکو متعلق به عربستان سعودی یک تهدید واقعی برای امنیت منطقه محسوب می شود.»

وی بر اهمیت تعیین مسئول انجام حمله روز شنبه تاکید کرد. نیروهای حوثی یمن مسئولیت حمله به پالایشگاه بقیق در شرق عربستان و میدان نفتی خریص در این کشور را برعهده گرفته اند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به حمله پهپادی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران در حمله ای بی سابقه منبع انرژی جهانی را هدف قرار داده است.»

بهای نفت روز دوشنبه به دنبال حمله پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان و افزایش احتمال رویارویی نظامی بین ایران و ایالات متحده افزایش یافت.

واکنش روسیه: از نتیجه گیری شتاب زده بپرهیزید

روسیه روز دوشنبه در واکنش به افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه از جامعه جهانی خواست از «نتیجه گیری شتاب زده» در این مورد بپرهیزد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت: «از تمام کشورها می خواهیم از هرگونه نتیجه گیری یا اقدام شتاب زده که می تواند شرایط را وخیم تر کند پرهیز کنند.»

وزارت خارجه روسیه نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از حمله به تاسیسات نفتی عربستان از این حملات «به شدت» ابراز نگرانی کرد.

حمایت بریتانیا از عربستان

سخنگوی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که لندن از عربستان حمایت می کند. وی حمله به تاسیسات نفتی عربستان را «نقض گستاخانه قوانین بین المللی» توصیف کرد.

چین: متهم کردن دیگری بدون مدرک غیرمسئولانه است

وزارت خارجه چین روز دوشنبه متهم کردن کشورهای دیگر به نقش داشتن در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را بدون مدارک قطعی «غیرمسئولانه» دانست.

پکن همچنین خواستار «خویشتنداری» همه طرف ها شد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش فاش نشده ادعا کرده است که شواهد به دست آمده از حمله به تاسیسات شرکت آرامکو نشان می دهد که ایران در این حمله دست داشته است. تهران هرگونه دخالت در این حمله پهپادی را رد کرده است.

Share