معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت:

۱۲ و نیم میلیون ایرانی به اختلالات روانی مبتلا هستند | آمار در زنان بیش از مردان است

علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: آخرین پیمایش سلامت روان در ایران سال ۹۰ انجام شد و طبق گزارش‌های این پیمایش، ۱۲ و نیم میلیون ایرانی دچار اختلالات روانی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اعتمادآنلاین، سلامت روان همچون سلامت جسم تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی است و همین موضوع هم سبب می‌شود جنسیت، خانواده، محل زندگی و بسیاری از موارد دیگر بر عدد و رقم اختلالات روانی در کشور، بر اساس بازه‌های زمانی متفاوت، تاثیر بگذارد.

پیمایش سلامت روان، سنجشی است که وزارت بهداشت همگام با مجامع جهانی آن را انجام می‌دهد تا آمار دقیق از میزان اختلالات روانی در کشور و چندوچون آن را در اختیار سایر بخش‌هایی بگذارد که وظیفه پیشگیری، کنترل و درمان این اختلالات را بر عهده دارند.

این پیمایش‌ها در بازه‌های پنج تا هفت ساله برگزار می‌شود و آخرین دوره آن در ایران به سال ۹۰ برمی‌گردد.

علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، برای بررسی اختلالات روانی، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، به بخش‌هایی از همین گزارش‌های پیمایش سلامت روان اشاره کرد: «پیمایش سلامت روان هر هفت سال یک بار انجام می‌شود و به همین دلیل آخرین آمارهای رسمی داخل کشور به سال ۹۰ برمی‌گردد. افراد ۱۵ تا ۶۴ سال که ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دادند در این پیمایش مورد بررسی قرار گرفتند که طبق نتیجه، ۲۳.۶ درصد مردم دست‌کم از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند و نیازمند مداخلات دارویی و غیردارویی هستند. در نتیجه، بر اساس این آمار، ۱۲ و نیم میلیون نفر از جمعیت ایران نیازمند مراجعه به پزشک هستند. عددی که اگر با آمار کشورهای اروپایی و آمریکایی مقایسه شود، چندان بالا نیست، اما به هر حال رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.»

وی با اشاره به جزئیات این آمار ادامه داد: «طبق این پیمایش اختلال افسردگی با ۱۲.۷ درصد و اختلالات اضطرابی با ۱۵.۶ درصد، شایع‌ترین اختلالات روانی در کشور قلمداد می‌شوند. در مقابل، اختلالات سایکوتیک و خلقی تنها سهم حدود ۲ درصدی دارند. همچنین زنان به واسطه مراجعه بیشتر به مراکز درمانی و همچنین تحمل فشار خانوادگی و اجتماعی سهم بیشتری از این اختلالات می‌برند. بر همین اساس، اختلالات اضطرابی برای زنان ۱۹.۴ و برای مردان ۱۲ درصد عنوان شده است. مجموعه اختلالات خلقی هم آمار ۱۷.۳ برای زنان و ۱۱.۹ برای مردان را نشان می‌دهد.»

اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، همچنین سهم برخی مناطق کشور را در درگیری با اختلالات روانی بیشتر دانست: «از یک طرف شهرهای بزرگ به واسطه ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا، استرس بیشتر و… بستر بروز اختلالات روانی را تشدید می‌کنند. از طرف دیگر مناطق محروم به واسطه دور ماندن از مرکز امکانات به شکل دیگری درگیر این اختلالات می‌شوند. اما در مجموع مناطق شمال غرب، جنوب شرق و جنوب کشور دارای میزان بالاتری از اختلالات روانی هستند.»

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پایان از مردم خواست تا موضوع سلامت روان را جدی بگیرند: «بیماری‌های روانی تحت تاثیر ژنتیک، سابقه خانوادگی، حوزه جغرافیایی، وضعیت اکونومیک و بسیاری موارد دیگر بروز می‌کنند. طبق تحقیقات، بخش زیادی از مردم جامعه دست‌کم یک‌ بار در زندگی خود با یکی از انواع اختلالات روانی مواجه می‌شوند. در نتیجه، بیماری روانی چیزی نیست که بگوییم برای من اتفاق نمی‌افتد؛ همان‌طور که هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من هیچ‌وقت درگیر دیابت نمی‌شوم. پس اگر می‌بینید مثلاً بیش از گذشته ترجیح می‌دهید تنها باشید، احساس خستگی مداوم می‌کنید، دیگر با یک خرید ساده شاد نمی‌شوید، مدام استرس دارید یا به طور کلی خلق‌و‌خویتان تغییر کرده، به جای گفت‌و‌گو با اعضای خانواده، سراغ متخصص بروید. اگر پزشک شما دارویی تجویز کرد، آن را مصرف کنید. اگر مشاوره‌ای داد، آن را جدی بگیرید. در غیر این صورت، نه تنها درمان نمی‌شوید بلکه باید در انتظار تشدید بیماری خود باشید.»

Share