معاون رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

گیلان جزو استانهای توسعه یافته کشور است | نمی‌گذاریم پرداخت حقوق کارمندان به تاخیر بیفتد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه «فکر کنیم گیلان در تمام شاخص‌ها عقب مانده و وضعش خراب است»، دیدگاه صحیحی نیست، یادآور شد: در اصفهان، آذربایجان و خراسان هم که می روم مسئولان آنجا همین دیدگاه را نسبت به استان خود دارند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست صمیمی دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اصحاب رسانه استان گیلان به مناسبت روز خبرنگار در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد.

نوبخت در این نشست با ابراز خرسندی از حضور در جمع خبرنگاران فعال استان گیلان گفت: جمع حاضر علی‌رغم تفاوت در سلایق در توسعه استان وحدت نظر دارند و امیدوارم این نشست که جمعی از علاقه‌مندان به پیشرفت استان دور هم جمع شده اند همان نتیجه ای را بگیریم که از یک جمع فرهیخته انتظار می رود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز پسماند و محیط زیست دغدغه مشترک همه ما است، یادآور شد: روزگاری در دو رودخانه رشت شنا می‌کردم اما امروز این رودخانه‌ها آلوده هستند.

وی با تاکید بر ضرورت احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود اظهار کرد: در همان روزهای نخست ۵۰ میلیارد تومان دولت برای این کار مصوب کرد اما برونداد این اعتبار جلوه خاصی نداشت و امروز به این نتیجه رسیدم که راه حل تنها تخصیص پول نیست بلکه نیازمند برنامه و تفکر عقلانی هستیم.

نوبخت ادامه داد: در خصوص پسماند نیز جمعی متشکل از دکتر طاهایی استاندار اسبق گیلان، دکتر نجفی و چند نفر از گیلانی‌ها در تلاش هستند تا برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

گیلان جزو ۱۰ استان توسعه یافته اول کشور است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه «فکر کنیم گیلان در تمام شاخص‌ها عقب مانده و وضعش خراب است»، دیدگاه صحیحی نیست، یادآور شد: در اصفهان، آذربایجان و خراسان هم که می روم مسئولان آنجا همین دیدگاه را نسبت به استان خود دارند در حالیکه این شاخص‌ها هستند که می‌گویند یک استان از لحاظ توسعه ای در چه جایگاهی قرار گرفته است.

نوبخت گفت: اگرچه ممکن است در چند شاخص عقب ماندگی داشته باشیم اما در مجموع گیلان جزو ۱۰ استان توسعه یافته اول کشور است.

وی افزود: به قول دکتر شریعتی این فساد، فقر و تبعیض نیست که سبب نارضایتی اجتماعی می شود بلکه این احساس فقر، احساس تبعیض و احساس فساد است و نیازمند این هستیم که در گیلان این احساس عقب ماندگی نسبت به سایر استانها تعدیل شود.

نوبخت با بیان اینکه امسال قرار است که ۲۶ هزار جوان در گیلان مشغول به کار شوند، اظهار داشت: برای این کار ۸ برنامه در حوزه های مختلف صنعتی، گردشگری، مسکن، کشاورزی و…برنامه ریزی صورت گرفته و تفاهمنامه هایی نیز با وزارتخانه های مربوط به امضا رسیده است و ۲۰ درصد اعتبارات نیز به آنها پرداخت شده است، بنابراین از هر دستگاهی توضیح خواهم خواست که چه اقداماتی انجام داده اند و می بایست هر کسی که در این عرصه مسئولیت دارد، پاسخگو باشد و گزارش عملکرد خود را ارائه کنند.

نقدینگی تقاضا ایجاد می کند نه تورم!

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه یکی از سازوکارهای اداره کشور براساس دریافت مالیات است، تصریح کرد: حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی قانونی داریم که این حوزه نیازمند اصلاح و ساماندهی است و از سوی دیگر برخی نیز به دلیل عدم شناسایی مالیات پرداخت نمی کنند.

نوبخت با بیان اینکه اقتصاد کشور ما دچار یک ناترازی اعتباری است، افزود: فرقی نمی کند چه کسی رئیس دولت باشد چون در هر صورت با این مشکلات رو به رو خواهد بود.

وی با بیان اینکه این حرف که نقدینگی سبب ایجاد تورم می شود حرف غلطی است، گفت: نقدینگی تقاضا ایجاد می کند نه تورم!

معاون رئیس جمهوری گفت: نقدینگی موجود گاهی به سمت سپرده بانکی هدایت می شود و گاهی به سمت بازار می آید و از آنجایی که بین ۲۰ درصد افزایش تقاضا به دلیل نقدینگی و ۴ درصد عرضه به واسطه رشد اقتصادی فاصله وجود دارد یک ساختار اقتصادی تورم زا ایجاد می شود.

نوبخت تصریح کرد: بنا به دستور مقام معظم رهبری تغییر ساختار اقتصادی در حال انجام است.

وی درباره حذف چهار صفر از پول ملی نیز اظهار کرد: زبان رسمی و زبان مردم در مورد پول ملی، باید یکسان باشد و امروز کسی جز مسئولان از ریال استفاده نمی کند.

موافق انتخاب استاندار بومی هستم | دولت اجازه واردات برنج در فصل برداشت را نمی‌دهد

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری در جمع خبرنگاران گیلانی با بیان اینکه من هم مثل شما ترجیح می‌دهم که استاندار گیلان یک فرد بومی باشد، تصریح کرد: اما اینکه صرف بومی بودن حلال تمام مشکلات باشد، صحیح نیست.

وی با بیان اینکه انتخاب استاندار گیلان در مراحل پایانی است و اکثر گزینه‌ها نیز بومی هستند، افزود: وزارت کشور شاخصه‌هایی دارد و شخص وزیر نیز در این زمینه اختیار عمل دارد که امیدوارم خواسته شما مبنی بر استاندار بومی مورد توجه وزیر کشور قرار گیرد.

نوبخت در خصوص صدور مجوز واردات برنج نیز اظهار کرد: واردات برنج قانونی است اما نه در فصل برداشت که کشاورز با رنج محصولات خود را برداشت می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: باید دید که در شرایط فعلی آیا افزایش قیمت برنج به جیب کشاورز رفته یا واسطه؟

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت با واردات برنج به دنبال کاهش درآمد کشاورزان نیست، تصریح کرد: دولت با این کار مخالف است و قطعا اچاره چنین کاری را نمی‌دهیم و تنظیم بازار باید بعد از فروش محصولات کشاورزان باشد.

پروژه های مهم و اولویت دار تکمیل و به بهره برداری می رسند

به گزارش دیارمیرزا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در رابطه با عبور آزادراه از شهر رودبار نیز اظهار کرد: توسعه از نظر من توسعه انسانی دین محور است و قرار نیست با ساخت یک آزادراه سبب نگرانی مردم شویم و اقتصاد آنها را نابود کنیم.

نوبخت گفت: خوشبختانه اعتبارات لازم برای ساخت آزادراه پرداخت شده و منتظر اتمام آن توسط پیمانکار در موعد مقرر هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات برق مسکن مهر رشت اظهار کرد: از آقای محمدی می خواهم که این مسئله را پیگیری کند و اگر معابر مسکن مهر نیازمند اصلاح شبکه هستند کمک لازم در این زمینه صورت می گیرد و در سفر بعدی می خواهم که گزارش اقدامات به بنده ارائه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه همواره تلاش می شود تا در پرداخت حقوق کارمندان و یارانه نقدی هیچگونه وقفه ای ایجاد نشود، افزود: اگرچه منابع مالی محدود است اما پرداخت حقوق و مزایای پرسنل در اولویت است.

نوبخت درباره تکمیل پروژه های عمرانی نیز اظهار کرد: اینطور نیست که به طور قطره چکانی به تمام پروژه ها مبلغی اختصاص یابد بلکه با هدف‌گذاری و برنامه ریزی پروژه های مهم و اولویت دار تکمیل و به بهره برداری می رسند تا رضایت مردم حاصل شود.

وی با بیان اینکه با دو خطه کردن راه آهن کرج – قزوین، زمان مسافرت از گیلان به تهران، به مدت یک ساعت کم می شود، افزود: ۱۱۲ میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته است.

Share