کیهان کلهر در میان برترین‌های جهان

کیهان کلهر؛ از جایزه گرمی تا وومکس

تقریبا یک روز قبل‌تر از اعلام خبر درباره جایزه وومکس، کیهان کلهر با انتشار تصویری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، از پنج ستاره‌شدن آلبوم «هنوز پاییز است» به انتخاب مجله سانگ‌لایز خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در این یکی دو روز، باز هم خبرهای خوب کیهان کلهر را احاطه کرده است. دقیقا در روزهایی که آلبوم جدید او در میان ١٠ آلبوم برتر ‌سال ٢٠١٩ قرار گرفت، برگزارکنندگان همایش موسیقی ملل وومکس هم نامش را به‌عنوان برنده جایزه بهترین هنرمند‌ سال ٢٠١٩ مطرح کردند.
پیرنا آرتز از برگزارکنندگان مراسم «وومکس» با قدردانی از کیهان کلهر به دلیل تسلط و یگانگی مهارت در نوازندگی کمانچه و همچنین نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان جایزه رویداد جهانی «وومکس» را به کیهان کلهر از ایران اهدا کرد. وب‌سایت وومکس هم در این‌باره نوشت: «برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی که می‌نوازد، انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای‌جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است. او با موسیقیدان‌های سایر فرهنگ‌ها نیز ازجمله شجاعت حسین‌خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ با زبان موسیقی دیالوگ داشته است. از این‌رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.»
هنرمندی خلاق و جهانی
کیهان کلهر به ‌هرحال یکی از مهمترین هنرمندان ایرانی است که در سال‌های گذشته با کارهای خلاقانه‌اش در زمینه موسیقی به شهرت جهانی دست یافته است. پیش از این، آرش نصیری درباره این هنرمند به «شهروند» گفته بود: «کیهان کلهر یک هنرمند جهانی است که ریشه‌های موسیقی‌اش سنتی و محلی است و آنها را با تمام وجود می‌شناسد.» کلهر البته خود نیز درباره این جایزه گفته است: «دریافت جایزه وومکس برای من خیلی مهم است. این جایزه ادای احترام به فرهنگ غنی موطن من ایران و هنر بی‌زمان پارسی است که درحال شکوفایی است و از محبوبیت جهانی برخوردار است.» این جایزه البته هنوز به دست صاحبش نرسیده و احتمالا ۲۷ اکتبر امسال (پنجم آبان) در مراسم بیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس «وومکس» در فنلاند به کیهان کلهر تقدیم خواهد شد. نام کیهان کلهر به همراه اردال ارزنجان نوازنده باغلاما از همین حالا در میان کسانی است که در این مراسم برنامه اجرا خواهند کرد. این دو هنرمند البته در ‌سال ٢٠١۶ هم در مراسم وومکس اجرای مشترکی داشته‌اند.

کیهان کلهر در میان برترین‌های جهان
تقریبا یک روز قبل‌تر از اعلام خبر درباره جایزه وومکس، کیهان کلهر با انتشار تصویری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، از پنج ستاره‌شدن آلبوم «هنوز پاییز است» به انتخاب مجله سانگ‌لایز خبر داد. بله آلبومی که او در روزهای پایانی ‌سال٩٧ با نام «هنوز پاییز است» روانه بازار کرد، حالا در میان ١٠ آلبوم برتر ‌سال جهان شناخته شده است. آلبوم «هنوز پاییز است»، حاصل همکاری و خلق موسیقایی «رامبرانت تریو» با کیهان کلهر است. آلبوم از دو قسمت اصلی تشکیل شده که بخش اول کمانچه و در بخش دوم کلهر از ساز ابداعی شاه‌کمان استفاده کرده است درحالی ‌که فضای ملودی‌ها بیشتر در مایه شوشتری و اصفهان است. «رامبرانت تریو» گروه سه‌نفره هلندی است که پیانو، درامز و کنترباس سازهای اصلی آن را تشکیل می‌دهند و از مهمترین و موفق‌ترین آنسامبل‌های جز هلند به شمار می‌روند.
کیهان کلهر نه‌تنها درجهان بلکه در ایران هم همیشه هنرمند محبوب و موفقی بوده است. او در چندماه گذشته اجراهای موفقی را تحت عنوان شهر خاموش به یاد قربانیان شهر حلبچه در ایران داشت که همچنان هم در شهرهای مختلف ادامه دارد.

ارزش هنری جایزه وومکس
جایزه جهانی وومکس چیست که حتی کیهان کلهر هم دریافت آن را مهم می‌داند؟ اهالی موسیقی، جایزه وومکس را به‌عنوان جایزه جهانی موسیقی اکسپو می‌شناسند که در ‌سال ۱۹۹۹ تأسیس شده است. این جایزه از آغاز برای احترام و ارج‌نهادن به موارد برجسته موسیقی جهان در سطح بین‌المللی و با اذعان به تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تأثیر سیاسی و یک عمر دستاورد هنری معرفی کرده و بنیان نهاده است. هر‌سال هم در ماه اکتبر همزمان با رویداد وومکس، رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان جایزه‌ای به یک‌نفر که شایسته این عنوان در جهان است، داده می‌شود. از ‌سال ۲۰۰۸ جایزه وومکس برای هنرمند و  برای تعالی حرفه‌ای به هنرمندان اهدا می‌شود. ‌سال گذشته هم این جایزه به کوارتت زهی کرونوس از آمریکا تعلق گرفت.

از جایزه گرمی تا وومکس
این نخستین‌باری نیست که کیهان کلهر برنده یک جایزه جهانی شده است. او در‌ سال٩۵، مهمترین جایزه جهانی موسیقی را برای آلبوم «Sing Me Home» دریافت کرد. این آلبوم  به سرپرستی یویوما و آهنگسازی و نوازندگی کیهان کلهر برنده جایزه ِگرَمیِ بهترین موسیقی جهانی شد؛ جایزه‌ای سالانه که توسط «آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط» اهدا می‌شود و دقیقا معادل اسکار در حوزه موسیقی است. البته او در سال‌های قبل هم برای آلبوم‌های «بی‌تو بسر نمی‌شود»، «فریاد» و «باران» نامزد جایزه گرمی شده‌ بود. چندماه قبل هم یعنی در همان روزهایی که کیهان کلهر مشغول آماده‌سازی آلبوم «هنور پاییز است» بود، مجله سانگ لاینز انگلستان به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس آن، نام ۲۰نفر از مهمترین هنرمندان امروز دنیا را در یک فهرست قرار داد و باز هم نام کیهان کلهر در آن دیده می‌شد. کمی قبل‌تر یعنی آگوست ٢٠١٨ ( شهریور ‌سال ٩٧) کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده شناخته‌شده موسیقی ایرانی برنده جایزه بین‌المللی فعالیت‌های هنری انسان‌دوستانه «ایزاک اشترن» شد. جایزه ایزاک اشترن از ‌سال ۲۰۱۶ به‌ منظور احترام به گروه‌ها یا افرادی که سهم برجسته‌ای در کمک به بشریت و مسائل انسانی از طریق موسیقی داشته‌اند، بنیانگذاری شده است.

Share